Jesko's Octavia VRS !

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Ja klopt maar om de één of andere reden houd ik echt van een digitale snelheidsmeter, dat is zo jammer aan de Mazda, die heeft dat niet ( kwam pas op iets latere 3 modellen ). Wellicht is het doordat ik opgegroeid ben in de 90's-00's dat ik zo krampachtig grijp naar een digitale aflezing, is met uurwerken juist hetzelfde, ik prefeer digitaal. Al is dat op CC niet zo'n probleem, dan zie je de ingestelde en dus gereden snelheid nog eens in het klein onderin het MFD, dus zeker het proberen waard.

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben een paar decennia eerder begonnen met opgroeien ja, dat zal verschil maken... :D
Overigens suggereert die digitale weergave een nauwkeurigheid die er in feite niet is. De digi display en ook de ingestelde snelheid van de CC werken op hetzelfde signaal van de auto (net als de analoge klok trouwens) en die wijken zonder kunstgrepen altijd naar boven af van de werkelijke snelheid. De gps-snelheidsindicatie (zoals bv. mijn tomtom laat zien - daar let ik dan weer wel op) reageert op de onafhankelijk van het voertuig bepaalde verplaatsing en tijdmeting en is dus zeer veel nauwkeuriger.

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Klopt, ik ga ook altijd uit van GPS snelheid, die afwijking is zowel bij de Mazda als de Skoda 3 km/u, automatisch tel ik die er al bij, of de GPS nu aanstaat of niet.

Canon-Eye

Forumguru
Het gekke is, dat die afwijking op twee manieren niet constant is. Die 3km afwijking zie ik bij de Leon in het snelheidsbereik tot ca. 70 km/u, bij 80 is het vaak*) al 4, boven de 100 wordt het 5 en bij 130 is het zeker 6.

*) "Vaak" betreft een ander soort afwijking, waarbij blijkbaar op bepaalde trajecten de ontvangst van het satellietsignaal op de een of andere manier wordt beïnvloed. Met de cc ingesteld op 84 geeft de gps dan plotseling enige tijd wisselende snelheden weer, variërend van 82 tot 86 km/u. Eindje verderop is dat opeens weer over en dan geeft hij weer gewoon 80 aan.
Geen idee waarom dat is... bij mijn weten staat daar in de buurt geen (militaire?) elektronische installatie of zoiets. Maar misschien komt het door de bomen die erlangs staan.

JeSko

Forumguru
Woensdag geven ze nog eens goed weer, dan hoop ik de tijd te vinden om de wrap te verwijderen, de auto te wassen, en enkele kapotte stukken te verwijderen zoals de frontlip. Ik heb op het werk deze twee side splitters gelakt, misschien dat ik probeer om deze beide te plaatsen ipv een volledige front lip, maar dat is even zien hoe dat eventueel past/aansluit op de bumper zelf, aangezien dit eigenlijk stukken zijn die je op een aftermarket frontlip vast zet.

20240617_075819.jpg 20240617_075813.jpg

Chrisjemol

Forumguru
Dat met die CC heb ik ook trouwens, heb er vanmorgen eens op gelet
Mijn O4 komt uit laat 2023, en heb vanmorgen de CC ingesteld op 83km/h (ring eindhoven).
Hij fluctueerde tussen de 80-85
Waar hij vaak op 81 hing en dan wel terugschakelde maar duurde lang voor hij weer op de 83 zat, en schoot er dan regelmatig overheen. Met handmatig gaspedaal bedienen zou dat beter gaan

Dus er is in 10 jaar weinig verbeterd aan de CC vd VAG

JPs_OC2

Forumguru
Toch maar met hetelucht aan de gang @JeSko in plaats van afwachten tot de zon een keer de boel kan verwarmen?

In ieder geval > goed bezig! Ziet er al weer een stuk beter uit :cool:

JeSko

Forumguru
Idd @JPs_OC2 , ik had nog eens vrijaf en als we op de Belgische zon moeten wachten had ie nog lang in twee kleuren rond gereden :D

Helemaal eens @eriktv , dat kleine detail vind ik het mooiste aan deze generatie RS, maakt ze enorm herkenbaar :D

Eltjo

Forumguru
Mbt CC; ik gebruik CC al op de paar km die 62 km/u naar mijn werk rijd en altijd op wegen boven die snelheid.

Als het snelheidsverschil tov de ingestelde CC snelheid groter is en ik Resume druk, vind ik dat er veel te hard aan getrokken wordt en verwacht dat een even zware auto met minder pk's dat geleidelijker doet (maar nog te snel). Dus doe ik dat bijna altijd met de voet en druk pas Resume als ik weer bijna op de snelheid zit.

Wat jammer is van mijn (oude) CC, is dat na schakelen weer Resume getoetst moet worden. Ik heb andere auto's gereden die waarbij schakelen gewoon kan en de snelheid wordt gehandhaafd. Maar ja, meestal rij je toch al in z'n 5 of 6 als je op CC rijdt.

De snelheid zal bij mijn auto misschien eens +/-5 km/u bij in- en uit een korte snelwegtunnel.

Laatst bewerkt:

Herperduin

Forumguru
De motorkap...
Ziet er al stukken beter uit maar idd de motorkap… En als we dan toch dingen roepen die ik niet mooi vind, dan zou ik die rare zaken aan de deur bovenaan bij raam ook wel kunnen noemen.
Maar juist dit alles maakt het jouw auto en daarmee uniek dus kan ik het alsnog wel waarderen. Vooral jouw enthousiasme, de trots en het delen ervan met ons is gewoon altijd een groot feest om te lezen en zien.

JeSko

Forumguru
@Herperduin

Rare dingen? De window visors? :laugh:die dingen zijn praktisch vind ik, en stoort me totaal niet, lekker handig om de ramen met regenweer toch op een kier te kunnen zetten, airco ben ik nl nogal gevoelig aan met m'n astma :( laatst ook met de wat langere trip, hele tijd die airco aan en dan speelt mijn astma weer op. De motorkap krijg ik veel gemengde reacties op, maar vooral in het echt hoor en zie ik mensen er positief op reageren en niet enkel in mijn gezicht :D omdat het een print met 3D effect is is het in het echt vele knapper dan op foto. Maar snap goed hoor dat iemand het niks vind, het is echt 50/50 deze.

JeSko

Forumguru
Vandaag een brief van het OM in de bus gehad, of ik aanwezig wil zijn bij de zitting en zo ook burgerlijke partij wil zijn tegen de tegenpartij die m'n auto beschadigd hebben. Ik mag het ook gewoon laten voor wat het is, maar misschien is het interessant om de tegenpartij aan te horen en het proces te zien, zodat ik het misschien wat meer kan plaatsen. Ik heb hier emotioneel toch van afgezien en ik durf mijn auto eigenlijk nergens nog parkeren, ben er tot het bezetene aan toe met bezig " kan hier iemand tegen de auto zitten? Zou ik hem daar wel parkeren? Hmm toch maar weer verzetten --' " om zot van te worden.

Morgen moet ik contact opnemen met mijn verzekering en de rechtsbijstand inroepen, info inwinnen over een advocaat en dergelijke. Zijn er nog niet bepaald klaar mee.

Canon-Eye

Forumguru
Voor een goede verwerking is het misschien wel goed om het hele proces tot het einde toe mee te maken, tot en met de uitspraak. Daarna is het klaar en kun je het wellicht vanje afzetten.

Bovenaan Onderaan