Jesko's Octavia VRS !

EdK

Forumguru
Als ik je goed begrijp dan heb je de melding met LED lampjes erin !?
Toevallig een andere erin gezet door garage zonder dat je weet en die geen canbus is ?
Zelf had ik met daglicht leds dat als ik contact aanzette en meteen starte dan had ik geen melding, maar als ik tussen contact aanzetten en starten 4 sec wachte dan kreeg ik wel een melding.
Dus kijk eens of dit bij jou ook zo werkt.
En anders 2 nieuwe leds erin !
Of om te kijken of het nergens anders aan ligt dan even 2 orginele gloeipitten erin zetten om te kijken of je dan wel of geen melding hebt

Goofy@5E

Forumguru
Lampjes passen 1 op 1 maar let op de FL achterlichten hebben een andere aansluiting, kun je oplossen door zelf een stukje kabelboom te maken, op Duits rs forum staat een duidelijke turtorial met de nodige onderdeel nummers die je nodig hebt, heb het ook zo gedaan,
Succes!

Malinwa

Senior Member
Het kan inderdaad zijn dat het lampje aan het stuk gaan is en het systeem dit al aangeeft, heb ik ook al voorgehad. Dat de knipperpijlen binnenin sneller knipperen is ook om aan te geven dat één van de knipperlichten het begeven heeft of aan het begeven is.
Een andere mogelijkheid is dat de kabel beschadigd is. Ik weet uit ervaring dat het plaatwerk achteraan, waar de kabel uitkomt, redelijk scherp is. Kan ook een mogelijke oorzaak zijn.

De led PFL achterlichten zijn niet volledig led. Het knipperlicht, achteruitlicht & mistlicht zijn gewoon gloeilampjes. De knipperlichten zijn van het type PY21W en zijn gewoon dezelfde als de 'kale' gloeilampenunit (die jij ook nog hebt liggen als ik het goed begrijp).

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@EdK

Neenee, ik heb deels led units zitten van een nieuwere Octavia, deze zijn ook gwn op de auto gecodeerd. Volgens mij is de allereerste O3 destijds geleverd met volledige units met gloeilampen, daarna kwam een LED variant en nog daarna de LED facelift units bij het introduceren van de O3 FL.

Deze zaten er origineel in, duidelijk met enkel gloeilampen.

20240626_174937.jpg 20240626_174955.jpg

En deze zitten er nu in, met de volledige dubbele C C in LED itt tot de oude units.

Screenshot_20240626_175116_Gallery.jpg

Dankje @Malinwa , dat was wat ik zocht :) morgen eens kijken of de storing weg is als ik de oude knippergloeilampen overzet in de nieuwe units. Komt het achterlicht er makkelijk uit dat je weet?

Edit: lijkt me eenvoudig om het achterlicht te verwijderen als ik YT mag geloven.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Verwijderen is vanuit de kofferbak heel simpel
Alleen toestemming aan schoonmoeder vragen of je even op haar plekje mag zitten om te sleutelen.... :koffie:

JeSko

Forumguru
@Chrisjemol

Neen toch, de spiegel lampen zitten niet mee in de canbus, enkel uit te lezen via VCDS. De auto geeft ook specifiek aan : Linkerknipperlicht achterzijde controleren.

Malinwa

Senior Member
De unit is inderdaad redelijk makkelijk te demonteren.

Gewoon het plastiek kapje los wringen.
De Torx schroeven los maken.
De unit er uit trekken (Let op: de unit zit nog vast met 2 pinnen, is even wringen maar komt wel los.)
En daarna voorzichtig de stekker los trekken. (Wel opletten dat je de kabel niet beschadigd aan de scherpe randen.)

En de spiegelknippers zitten ook in het canbus systeem.Ik heb daar ook al is een foutmelding van gekregen op mijn display.

JeSko

Forumguru
@Malinwa

Ah toch dan? Ik las hier op het forum dat de knippers niet in de canbus zaten, ik heb van die dynamische smoked led knippers in de spiegels, die werken gewoon beide. Gaat hem dus echt achteraan zitten, thanx voor de tips!

Malinwa

Senior Member
@JeSko Yep, ik heb ook smoked dynamische zitten en in die 3 jaar dat ik ze heb is het nog maar 2 keer voorgevallen dat ik die foutmelding kreeg wanneer ik mijn '4 pinkers' aandeed (en ze deden het nog). Weet niet waaraan het lag maar contact aan/uit en het was verholpen. :)

JeSko

Forumguru
Hmmm... Zou de foutmelding dan daarvandaan komen @Malinwa ? :unsure: ik kan me wel niet herinneren dat ik de 4 pinkers aan heb gehad vandaag. Maar goed morgen moet ik even weg met de auto, dan kan ik eerst zien of de melding niet zomaar verdwenen is zoals bij u het geval was. Zou zomaar kunnen dan! Dan kan ik nog zien of ik een lampje ga verwisselen ;)

Malinwa

Senior Member
Maar bij mij kwam hij toen wel specifiek melden dat het aan de spiegels was en niet aan het achterknipperlicht. Dus daar zal het wel niet aan liggen ;)

JeSko

Forumguru
De foutmeldingen zijn weg, gestart en de BC gaf niets meer aan, des te beter al verwacht ik wel dat het vroeger of later nog eens terug komt.

20240627_141243.jpg

Ben op het gemakje naar de carwash gereden, en verdere aan een oud magazijn nog wat kiekjes gaan nemen, daar heb ik de Mazda ook al eens gefotografeerd. Jammer genoeg met de telefoon, de DJI had ik heel even de tijd niet meer voor. Let alsjeblieft niet te hard op de schades, moet er nog wat tijd geld en liefde in stoppen, maar alles op zijn tijd. :)

20240627_145109.jpg 20240627_145122 (1).jpg 20240627_145127 (2).jpg 20240627_145131 (1).jpg 20240627_145151.jpg 20240627_145205.jpg

Herperduin

Forumguru
Als dan toch iets positiefs moet melden dan ben ik echt jaloers op hoe hij blinkt en de totale achterkant is ook errug mooi vind ik :love:

Bovenaan Onderaan