Jesko's Octavia VRS !

JeSko

Forumguru
E-I-N-D-E-L-I-J-K een beetje goed nieuws, nog maar eens gebeld en gemaild en er is eindelijk schot in de zaak.

Wat betreft de Mazda, die word volgende week al gemaakt en zelfs terug verwacht, dat gaat snel omdat je met twee partijen zit die het eens zijn en er een eenduidig schadeformulier is. De auto word trouwens gewoon gemaakt en achteraf worden de gemaakte kosten verhaald op de tegenpartij, expertises worden in zulke gevallen blijkbaar niet altijd gevolgd door grote garages/erkende herstellers omdat ze soms onverwachte kosten tegenkomen die dan achteraf verhaald moeten worden op de klant, deze expertises zijn dus niet langer leidend maar gewoon nog om een indicatie te geven, daarom maken ze de auto eerst en verhalen ze dan de kosten op de tegenpartij. Dat geld word dus ook gewoon overgemaakt van verzekeraars naar de garage en klaar, al komt het deel van de wrap wel gewoon naar ons toe omdat de garage dit zelf niet kan herstellen. Dus lang verhaal kort, de Mazda is normaal gezien eind volgende week / begin laatste week van Maart terug.

Wat de Skoda betreft, er is vanuit mijn verzekering een inspecteur gestuurd om het document op te halen, in eerste instantie werd dit nog geweigerd maar nadat ik en mijn verzekeraar gedreigd hebben met juridische stappen hebben ze dan toch eindelijk dit document meegegeven!! Waardoor de betaling morgen of overmorgen al op mijn rekening zal staan, hier word wel de expertise compleet gevolgd dus als er nog verdoken kosten zijn zijn deze wel voor mij.. laten we hopen van niet maar goed, das afwachten. De redenen dat het zolang geduurd heeft is omdat in België een tegenpartij in zulk geval het mag rekken, er is namelijk geen ingevuld schadeformulier waarbij beide partijen akkoord zijn, daardoor kan de tegenpartij 2 weken wachten om überhaupt een claim in te dienen bij hun eigen verzekeraar, dan hebben ze nog eens twee weken om hun versie van de feiten in te dienen, beide periodes hebben ze gebruikt om mij onnodig te laten wachten, de laatste periode hebben ze zelfs overschreden, waardoor de inspecteur het recht had om de documenten op te gaan eisen, pas nadat we dreigde met de rechtsbijstand in te schakelen zijn ze daar geplooid. Mijn verzekering heeft enorme druk gelegd op het poetsbedrijf om zo toch het nodige te bekomen, schandalig dat het nodig was en ik zal nooit weten waarom ze het zo onnodig lang gerekt hebben, maar het belangrijkste is dat de auto eindelijk gemaakt kan worden. Dit gaat wel wat langer duren, ongeveer een maand, omdat de jongen die de auto maakt zijn eigen officiële garage runt na zijn daguren, maar ik neem dat er graag bij want bij hem weet ik zeker dat het goed gaat gebeuren.
 

EdK

Forumguru
Hehe dat zal een opluchting zijn dat er eindelijk schot in de zaak zit
En je vrouw is ook meteen een stuk beter door deze berichten ?
 

JeSko

Forumguru
Dit gaan jullie niet geloven, maar ik ga het toch vertellen.

Ik krijg zojuist telefoon van mijn verzekeraar, dat de betaling gedaan is, maar.. ze hebben maar 2000 betaald omdat het voertuig eco totall loss is vraagt ze me?

Ik zeg huh...? Totall loss? De auto is geschat op makkelijk 18.000, en er zijn 8000 euro herstelkosten aan? Dat kan dus nooit totall loss zijn en er is mij ook officieel gemeld dat de auto niet totall loss is en gemaakt mag worden aan -8000€.

Nu gaat ze hen morgen opbellen om de resterende 6000 op te eisen, mijn verzekeraar denkt dat er een fout gebeurd is en dat ze het verschil betaald hebben omdat zij denken dat de auto verkocht is aan een garage, wat uiteraard niet zo is! Maar jullie herinneren zich vast nog de louche garagist die mij al op voorhand contacteerde? Wel, dat bod was blijkbaar wel doorgekomen tot bij hun en dat document ligt ook bij mijn verzekeraar en de verzekering van de tegenpartij, en daar is een fout gebeurd, wellicht denkt mijn verzekeraar dat ze na de dreiging met gerechtelijke stappen bij de tegenpartij beginnen panikeren zijn en het eerste het beste wat ze konden vinden gebruikt hebben om "uit te betalen", waardoor deze fout gebeurd is. Maar dan nog klopt het niet, aangezien ik dan het verschil tussen het bod (6000) en de dagwaarde (18.000) zou moeten opstrijken, nu zeggen zij eigenlijk dat de dagwaarde amper 8000 is... Dus deze soap gaat nog even verder, serieus onbekwaam is die verzekering van de tegenpartij!! Of willen ze weer spelletjes spelen met mij?

Morgen weet ik hier meer van, maar alles wat fout kan gaan gaat gewoon ook fout, is deze auto mss gwn vervloekt? Is ie mss nier voor mij bestemd? Vraag me af wat het volgende gaat zijn, wellicht een hoop extra onkosten bij het herstellen waarvoor ik zelf moet opdraaien, het zal me niet echt meer verbazen op dit punt.
 
Laatst bewerkt:

dirkie996

Forumguru
@JeSko , hopelijk wordt alles snel opgelost voor u en uw vrouw.
Wat me wel opvalt is dat de dagwaarde van uw wagen met 18000€ wel hoog is, aangezien uw wagen toch 10 jaar oud is? Zo veel te beter voor u, maar mijn RS van 2017, met 70000km, werd verkocht voor ‘n 28000€, in 2022.
 

JeSko

Forumguru
@dirkie996

Ja de waarde van deze jongens blijft hoog, de goedkoopste TSI VRS die er nu op staat is 17.500 met 150.000 km, mijne heeft er 140.000, de duurste O3 VRS tsi is 30.000, facelift dan. Dus tussen 17 en 30 k zit de O3 VRS nog in België. Een gewone TSI O3 gaat overigens ook nog steeds makkelijk voor 15 k, VW auto's houden in België zowiezo goed hun waarde.
 

Herperduin

Forumguru
@JeSko Je geduld wordt wel heel erg op proef gesteld zo. Ik zou er ook tureluurs van worden. Maar……ik blijf vertrouwen hebben in een goede afloop en overtuigd dat jij en het witte monster juist wél voor elkaar bedoeld en gemaakt zijn. Je moet de auto wel even vergeven dat hij eerst is vreemdgegaan met z’n vorige eigenaar. In dit geval betekent het slechts dat hij goed is ingereden dus moet je kunnen waarderen. Keep the faith en hopelijk morgen beter nieuws!!
 

EJS

Forumguru
Wat een gedoe zeg. Hoe komt het nou dat ze bij de mazda wel gewoon de auto laten maken en de rekening achteraf betalen maar bij de skoda niet? Miss heb je het al uitgelegd en heb ik er overheen gelezen hoor, maar vind dat zo apart.
 

JeSko

Forumguru
@EJS

Om meerdere redenen. De voornaamste reden is dat grotere garages blijkbaar niet langer puur en alleen uitgaan van expertises, omdat te vaak blijkt dat er kosten bijkomen bovenop wat de"expert" begroot heeft, en dan moeten ze die extra kosten gaan verhalen op de klant of de verzekering. Nu gebruiken ze de expertise om een ruw beeld te krijgen maar herstellen ze eerst en sturen ze daarna de rekening op.

De Mazda word hersteld door een erkende dealer, mijn Skoda door een kameraad van me die in bijberoep een officiële kleine garage heeft gespecialiseerd in VW auto's, die kameraad van me kan zomaar geen 8000 euro herstelingen doen/betalen van zijn eigen portemonnee zoals de Mazda dealer wel kan, ook dat is een reden.

En bij de Mazda is het een klaar duidelijk dossier, een toonvoorbeeld van hoe zoiets moet afgehandeld worden, bij de Skoda is dat allemaal het tegenoverstelde en iedereen die in deze affaire mogelijk moeilijk kan doen heeft dat ook gedaan, zolang dat is word er geen geld gestort.
 
  • Leuk
Waarderingen: EJS

Fmoon

Forumguru
Denk dat die waarde goed klopt, ik kreeg als inruil in Nederland voor een 2014 RS met 104dkm nog 20k terug.
 

Chrisjemol

Forumguru
Wat een soap zeg…
Hopelijk komt de verzekering vd tegenpartij over de brug
Je bent zo machteloos nu he, speelbal van bureaucratie
 

leon-cupra

Forumguru
Waarom schiet de hersteller van de Octavia de 8000€ niet voor ? Hij maakt toch ook maar zijn factuur na de herstelling (dus dan zijn alle kosten door hem reeds gemaakt)? En ontvangt pas daarna de 8k? Of ga je de 8k nog voor de herstelling al storten ??
Dat laatste uiteraard niet doen. Als de herstelling op niets trekt, sta je daar met een slechte wagen en geen geld.
 

JeSko

Forumguru
Neenee @leon-cupra ik geef een voorschot voor de onderdelen, werkuren en dergelijke volgen later als het klaar is, dus ik houd een stok achter de deur maar ik ken hem goed dus geen zorgen.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Maar dan klopt jouw vorige uitleg wel niet volledig dat die kennis niet in staat is om die herstelling volledig voor te schieten en dat dat de reden is waarom het anders verloopt met de VRS. ;)
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Volledig kan hij het niet doen neen, pas als ik het geld geef voor de onderdelen kan hij starten, de rest is uren. Hij moet onderdelen bestellen bij zijn werkgever ( VW dealer ) en kan dan eraan starten. Er zijn meerdere redenen dat het met de Skoda anders loopt, en het is voor mij ook niet altijd evident om alles te begrijpen aangezien dit alles voor mij ook nieuw is.
 
Bovenaan Onderaan