JD Engineering TSi motoren

Noord26

Forumguru
Tsja, ik heb maar een simpele handbak. Hoeveel kan deze eigenlijk hebben?

Die kan veel meer koppel verwerken als een DSG. Maak je daar maar niet druk om. Of je moet hem regelmatig met 400Nm+ op zijn donder gaan geven. Dan slijten de koppelingsplaten wat harder.
 

ertromp

Forumguru
De DQ200 Bak is afhankelijk van het soort koppelingsmateriaal belastbaar tot 480-500Nm.
Dit is al door diverse internationale tuners vastgesteld en te Googelen op het web
 

Race Eend

Forumguru
Het door de fabrikant opgegeven max koppel is wel "overdreven" aan de veilige kant, heb ik begrepen. Zodat de boel ook bij een idioot sportieve rijstijl heel blijft

Precies, wat mij daarin altijd opvalt is dat men bij dsg bakken panisch is voor de getalletjes die de fabrikant opgeeft als maximale waarde. Terwijl de motor zelf opvoeren dan geen probleem is...

Dus in de huidige O3 zit nog steeds de DQ200, right? Dat is een bak die niet al te betrouwbaar is.

Bij JDE tuning lijkt het me dan wel wenselijk om ook de DSG te laten optimaliseren.

Natuurlijk is het optimaliseren van een bak mooi, maar noodzakelijk is het niet. Een bak wordt niet sterker van een software aanpassing.

Zie het zo: als de bak te veel koppel door krijgt vd motor (motor en bak 'praten' met elkaar), dan zal hij de koppeling 'los' laten, hierdoor worden de krachten niet op de tandwielen overgebracht en wordt de bak zelf gespaard. De koppeling slijt uiteraard wel veel harder als hij door slipt (je ziet het toerental dan ook flink oplopen net als bij handbakken).

Als je de bak aanpast, dan zet je de beveiliging oa hoger, waardoor de koppeling niet zal slippen, maar de bak wordt daar dus niet 'sterker' van, bij beveiligd simpelweg niet.
 

andrehj

Forumguru
Een standaard 1.8 blok doet al ruim meer als de opgegeven 250Nm. Zo rond de 275/280Nm is gangbaar. Als men de 1.8 vanuit de fabriek levert met een koppeling die zwakker is als het geleverde koppel wat de motor standaard al kan leveren; lijkt mij stug?
Dat van die 275 Nm af fabriek klopt niet (meer). Mijn ongetunede MJ2012 (juli 2011 geproduceerd) S2 1.8 TSI met DSG leverde op de rollenbank bij TVS precies rond de 250 Nm aan koppel. Dit koppel bleef echter wel veel langer dan gespecificeerd hoog, zodat dat motorvermogen toch op zo'n 185 pk uit kwam.

Details vind je hier:
http://www.skodaforum.nl/forum/threads/rollenbank-dyno-run-verslagen.20493/#post-323253
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Maar daarmee was je wel uitzondering op de regel. Veruit de meeste 1.8TSI blokken doen circa 10% meer qua vermogen en koppel als opgegeven. Dat kreeg ik ook te zien op een aantal uitdraaien uit het verleden toen ik informeerde wat te verwachten was voor tuingen; en ook bij ons eigen blokje bleken beiden circa 10% hoger uit vallen.

Wel duidelijk meer vermogen maar exact het opgegeven koppel is vreemd te noemen (maar wel lekker!), echt een uitzondering hoor.
 

andrehj

Forumguru
OK, ik had (en heb) het idee dat VAG vanwege de koppelingsproblemen met de DSG-7 bakken het motorkoppel vanaf een bepaald modeljaar (misschien wel 2012?) wat heeft teruggeschroefd, maar het piekvermogen niet.
Van welk modeljaar is jouw S2?
 

maarten77

Actief lid
Ik heb vandaag proefrit gemaakt in de 1.4 TSI. Daarvoor ook in een Audi A3 1.4 TFSI met cylinder-uitschakeling. De A3 vond ik veel pittiger, met name onderin. Terwijl de Octavia vooral in de hogere toeren pit heeft. Is dus (bijna) dezelfde motor met andere instellingen (?).
 

maarten77

Actief lid
Heb t even opgezocht. Octavia 1170 kg en A3 sedan 1325. Misschien niet goed proefgereden, soms meer tijd nodig om auto te leren kennen.
 

portefam

Actief lid
Ik kan beamen dat de tuning van JD bij mijn 1.4 tsi dsg tot prima resultaten heeft geleid!!
Op dit moment heb ik een 1.6 tdi dsg, daar lees ik erg weinig over. Betekend dat dat de resultaten dan minder zijn?
Heeft iemand hier al ervaring mee en zo ja, welke?
 

030-NL

Lid
Kan ook te maken hebben met de beleving. Mijn huidige A3 SB 1.4 S-tronic voelt ook altijd sportief en snel aan, terwijl de logge Volvo van mijn vader een stuk sneller is maar niet zo snel voelt. Zelfde had ik een beetje bij de proefrit in de O3C 1.4TSI DSG. Gezien de 0-100 tijd van O3C is hij toch echt sneller dan mijn huidige Audi. Toch voelt hij niet zo.
 

Gieliovd

Forumguru
Het was een 140pk.

Zou het kunnen dat de Audi 1.4 TFSI turbo + compressor heeft en de Octavia 1.4 TSI alleen turbo en geen compressor?

http://www.skodaforum.nl/forum/threads/tsi-of-tfsi.12482/
Ehm.. Corrigeer me als ik het fout heb maar het volgende,
FSI - atmosferisch blok
TFSI - zelfde blok, turbo erop (turbo FSI)
TSI - turbo en compressor (mechanisch) op het blok

Waarin TSI ook niet consequent als zodanig wordt uitgevoerd, als je naar de 1.2 kijkt.
 

leo442

Forumguru
Ehm.. Corrigeer me als ik het fout heb maar het volgende,
FSI - atmosferisch blok
TFSI - zelfde blok, turbo erop (turbo FSI)
TSI - turbo en compressor (mechanisch) op het blok

Waarin TSI ook niet consequent als zodanig wordt uitgevoerd, als je naar de 1.2 kijkt.


TSI en TFSI zijn beide met turbo en zonder compressor. De benaming TFSI wordt meestal door Audi gebruikt, waarbij de oudere TFSI's 20 kleppers waren. Corrigeer mij ook maar als ik het mis heb. De F die ontbreekt heeft alleen de betekenis fuel, Dus TFSI=Turbo Fuel Stratified Injection, TSI=Turbo Stratified Injection en de Fsi= Fuel Stratified Injection (zonder turbo).
 

Gieliovd

Forumguru
Jeetje, en ik altijd maar denken dat de 1.4 en 1.8 een compressor erbij hebben...

Waar de letters voor staan wist ik wel, alleen was in de veronderstelling dat ze een beetje willekeurig gebruikt werden, daar de "normale TSI" ook op het FSI principe werkt, dacht ik.

Edit:
Er bestaat ook een TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) variant, waarbij er een turbo is bijgeplaatst voor meer vermogen. De nieuwste variant is de TSI (Twincharged Stratified Injection), deze motor heeft zowel een turbo als een mechanische compressor. Tegenwoordig noemt Volkswagen haar oude TFSI-motoren ook TSI waardoor een TSI-motor ook slechts een turbo kan hebben.

Ergo, gelukkig zat ik er niet zo ver naast, pff..

TSI zou dus staan vooor TwinCharged, waarbij zoals ik zei de 1.2 dus een vreemde eend is, en de 1.4 ook verkrijgbaar is zonder compressor...

Zie hier:
  • TSI-motoren:
  • 1.2 TSI (zonder compressor, alleen turbo)
  • 1.4 TSI (ook zonder compressor verkrijgbaar)
  • 1.6 TSI
  • 1.8 TSI
  • 2.0 TSI
Laten we het TwinCharged noemen! Oja, en dan scharen we de 1.2 turbo er ook onder en die 1.4 welke met/zonder compressor komt (122/140 PK?) ook maar. :lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fuel_Stratified_Injection

Al heeft Wikipedia het natuurlijk ook niet altijd aan het rechte eind.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan