JD Engineering TSi motoren

Wesly

Senior Member
Gisteren heb ik mijn 1.2 TSi 77kw laten Tunen bij JD dmv een externe box, de box is voor deze motoren op dit moment de enigste mogelijkheid. Ik moet eerlijk toegeven dat ik positief verrast ben over de krachttoename van de motor. Waar voorheen de motor in het lage toeren gebied een beetje futloos was, waarschijnlijk het zogenoemde turbogat, zit hier nu juist de meeste kracht. Met optrekken is het nu even wennen om het juiste aangrijpingspunt te vinden en niet teveel gas te geven omdat dit zich dan direct uit in wielspin en het ingrijpen van de ESP. Verrassend is vooral de derde versnelling welke de meest ideale verhouding lijkt te hebben om alle krachten gelijkmatig om te zetten in snelheid. In de derde versnelling trekt de auto moeiteloos in 1 lange ruk op van 40 naar 100 km/h + waarbij menig gemiddelde auto moeite zal hebben om deze bij te houden.

Al met al zeer tevreden en ik houd jullie op de hoogte over mijn ervaringen de aankomende kilometers.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Heb je hem nog op de rollenbank gehad, zodat je kon zien hoeveel het blokje standaard leverde en wat er nu bij welke toerentallen gebeurd?
 

Wesly

Senior Member
@Noord26: Nee helaas, ik vond dat ik het verschil vooral moest voelen en daarbij hechtte ik niet zoveel aan de cijfertjes
 

s-line

Forumguru
Waarschijnlijk is topic starter tevreden zo. En zal het hem niet uitmaken of het nu bv. 130 of 135 pk zal zijn.
 

Noord26

Forumguru
Bij een standaard tuning heeft de rollenbank ook geen meerwaarde, heb je helemaal gelijk in! Was zelf in de veronderstelling dat elke 1.2TSI via OBD getuned kon worden. Maar dat is dus verschillend per 1.2tje?

130 of 135pk zegt 0,0. De opbouw is veel belangrijker. TS meldt wat last van wielspin te hebben. Dat kan op een rollenbank duidelijker gemaakt worden wanneer het koppel er opeens in komt en zo beter afgesteld worden. Vandaar de vraag of hij daarop is geweest.
 

dutchman79

Senior Member
@Wesly
Ik overweeg dit ook te laten doen met mijn nieuw te leveren 1.2TSI.
Dit is de enige optie die ze voor deze motor aanbieden toch ?

Hoe lang duurde alles bij elkaar en wat kost het ? Ik heb iets gelezen over een proefrit na inbouw waarbij nog gekeken wordt of er dingen te verbeteren zijn, die dan meteen in de software aangepast worden, waarna nog eens gereden wordt ?

Heb jij als vergelijk ook in een 1.4TSI gereden ? Er wordt beweerd dat de aangepakte 1.2TSI deze nog zou overtreffen qua soepelheid ?
 

Wesly

Senior Member
@dutchman79: Ik heb alvorens de auto te bestellen ooit proef gereden in de 1.4 en idd de 1.2 komt nu wel in de buurt. Je merkt wel dat in de sub-lage toeren, dus voordat de turbo echt inkomt, de 1.4 natuurlijk net wat meer power heeft dus zal je bij de 1.2 misschien net iets vaker moeten schakelen.

Wat betreft de tijd die het duurt was dit bij elkaar misschien 1 uurtje en de kosten zijn 699 euro.

De proefrit achteraf gaat met aangekoppelde notebook en VCDS, hier worden de parameters van de motor gechecked onder verschillende rijomstandigheden. Alles werd direct juist bevonden en er hoefde niks aangepast te worden.
 

Race Eend

Forumguru
130 of 135pk zegt 0,0. De opbouw is veel belangrijker. TS meldt wat last van wielspin te hebben. Dat kan op een rollenbank duidelijker gemaakt worden wanneer het koppel er opeens in komt en zo beter afgesteld worden. Vandaar de vraag of hij daarop is geweest.

In de 1e versnelling ga je met een voorwiel aangedreven auto altijd wat wielspin krijgen. Als je maar heel weinig koppel hebt, zul je uiteraard veel minder snel wielspin hebben.
Maar nu in de winter met winterbandjes en koud wegdek kun je simpelweg vergeten dat je de optimale 0-100 tijd neer zet.

Het is nu niet echt dat je met 235Nm in een zware octavia niet normaal weg kunt rijden. Een 1.6 TDI heeft nog meer koppel dan dat..


Hier de voor en na uitdraai van een 1.2 TSI 2013 leon 5F 105pk.

Origineel 112pk en 191Nm.
ws3v.png



@Wesly
Ik overweeg dit ook te laten doen met mijn nieuw te leveren 1.2TSI.
Dit is de enige optie die ze voor deze motor aanbieden toch ?

Hoe lang duurde alles bij elkaar en wat kost het ? Ik heb iets gelezen over een proefrit na inbouw waarbij nog gekeken wordt of er dingen te verbeteren zijn, die dan meteen in de software aangepast worden, waarna nog eens gereden wordt ? ?

Op dit moment is er alleen tuning mogelijk via externe ecu, de nieuwe computer van de 1.2 TSI is nog niet gekraakt, zal zeker komen, maar daar is op dit moment geen datum aan te hangen.

Tuning incl testritten en inbouw neemt ongeveer 1.5 tot 2 uurtjes.
Als het nodig blijkt te zijn om hem bij te stellen na de testrit, dan wordt dit gedaan, in 95% van de tuningen is dat niet nodig.
 

Wesly

Senior Member
In de 1e versnelling ga je met een voorwiel aangedreven auto altijd wat wielspin krijgen. Als je maar heel weinig koppel hebt, zul je uiteraard veel minder snel wielspin hebben.
Maar nu in de winter met winterbandjes en koud wegdek kun je simpelweg vergeten dat je de optimale 0-100 tijd neer zet.

Het is nu niet echt dat je met 235Nm in een zware octavia niet normaal weg kunt rijden. Een 1.6 TDI heeft nog meer koppel dan dat..


Hier de voor en na uitdraai van een 1.2 TSI 2013 leon 5F 105pk.

Origineel 112pk en 191Nm.
ws3v.png
En die krachttoename bij zo'n 2200 toeren voel je echt heel goed ;)
 

dutchman79

Senior Member
@Race Eend
Is het idee dat de ideale curve na tuning overal dezelfde afstand tot de originele curve behoudt of waar wordt precies naar gekeken ?
Passen jullie die curve ook klant speciefiek aan of hebben jullie voor 1 motortype in principe altijd dezelfde paramters voor verschillende klanten ? Of hangt het resultaat van nog meer dingen af ?
 

Race Eend

Forumguru
En die krachttoename bij zo'n 2200 toeren voel je echt heel goed ;)

Yes in de 1e versnelling komt de turbo bij 2200rpm ongeveer in. Als je ditzelfde doet bij de hogere versnellingen, dan gebeurd dit uiteraard vroeger en soepeler (de 1e versnelling is zo kort dat je turbo de tijd niet krijgt om nog eerder dan 2200rpm op gang te komen).
 

Race Eend

Forumguru
@Race Eend
Is het idee dat de ideale curve na tuning overal dezelfde afstand tot de originele curve behoudt of waar wordt precies naar gekeken ?
Passen jullie die curve ook klant specifiek aan of hebben jullie voor 1 motortype in principe altijd dezelfde parameters voor verschillende klanten ? Of hangt het resultaat van nog meer dingen af ?

Dat verschilt echt per motor, de curve van de 1.2 TSI is standaard erg vlak. Je probeert een tuning ook vlak te houden, zeker voor de ontwikkelingsauto. Daarbij, tuning is natuurlijk geen wondermiddel, de turbo is simpelweg niet in staat om bij 1500rpm al 200Nm te leveren. Je hebt dus altijd te maken met de hardware die erin zit en het karakter van een motor.

Je kunt zeker klant specifieke aanpassingen maken, maar tot op zekere hoogte natuurlijk.

Ter voorbeeld, de UP 60pk die geknepen is tov de 75pk. Voor en na obd tuning.
VW-up-60pk-chiptuning-jdengineering.jpg
 
Laatst bewerkt:

030-NL

Lid
Zit er ook aan te denken om de 1.4TSI DSG in mijn O3C te laten aanpassen.

Standaard doet hij 140pk 4500 toeren / 250nm bij 1500-3500 toeren.

Polo-14-tsi-140-jdbox.jpg
 

Race Eend

Forumguru
Ik vermoed eigenlijk wel dat zo'n getunede 1.2 wat fijner rijdt dan een 1.4 122pk

De 2013 122pk TSI 1.4 is gelijk aan de 140pk 1.4, echter heeft de 122pk een andere kop op het blok zitten (zonder cilinder uitschakeling voorbereiding). Als je obd tuning toe zou kunnen passen, dan komt de 122pk ook gewoon rond de 180pk uit.

Je verhaal gaat op voor de oude 1.2 vs 1.4, de oude 1.4 was niet zo goed als de nieuwe motor (terwijl de 1.2 al wel heel goed was).

lhlj.png


oude 1.4 tsi


3fzj.png
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Dank voor de toelichting @RaceEend. Ik had begrepen dat de nieuwe 1.4 140 pk heeft. Maar blijkbaar is er dan ook een nieuwe versie van de 122 pk?
 

Race Eend

Forumguru
Ja die wordt nu volgens mij langzaam uit gefaseerd. Is in 2014 niet meer te bestellen bij de meeste modellen geloof ik.
 

SNARFB

Senior Member
Gisteren heb ik mijn 1.2 TSi 77kw laten Tunen bij JD dmv een externe box, de box is voor deze motoren op dit moment de enigste mogelijkheid. Ik moet eerlijk toegeven dat ik positief verrast ben over de krachttoename van de motor. Waar voorheen de motor in het lage toeren gebied een beetje futloos was, waarschijnlijk het zogenoemde turbogat, zit hier nu juist de meeste kracht. Met optrekken is het nu even wennen om het juiste aangrijpingspunt te vinden en niet teveel gas te geven omdat dit zich dan direct uit in wielspin en het ingrijpen van de ESP. Verrassend is vooral de derde versnelling welke de meest ideale verhouding lijkt te hebben om alle krachten gelijkmatig om te zetten in snelheid. In de derde versnelling trekt de auto moeiteloos in 1 lange ruk op van 40 naar 100 km/h + waarbij menig gemiddelde auto moeite zal hebben om deze bij te houden.

Al met al zeer tevreden en ik houd jullie op de hoogte over mijn ervaringen de aankomende kilometers.
@Wesly : Kun je me vertellen hoe en waar die box is geplaatst en of hij zelf evt. is te demonteren (ivm. garantie/beurt)?
 

Wesly

Senior Member
@Race Eend: zijn er nog andere 'simpele' gekkigheden waarmee ik de auto nog kan opleuken? Dan heb ik het bijv over een K&N filter, al geloof ik zelf niet zo in de zeer in de optimistische verhalen.
 
Bovenaan Onderaan