JD Engineering TSi motoren

Sk_Hans

Forumguru
Hierbij de waarden van mijn Octavia 1.4 TSI (Laatste model Octavia II van 2013) voor en na de JD tuning. De auto is op de rollenbank getuned.

De rode waarden (vooraf) heb ik er zelf even bijgezet omdat die niet in deze grafiek stonden. De standaardwaarden waren dus al wat beter dan de fabrieksopgave.


JD_Tuning_Voor_Na.jpg
 

Wesly

Senior Member
@SNAFRB: Er word een montagehandleiding meegeleverd door JD. De box zit in het motorcompartiment naast de Accu.
 

Race Eend

Forumguru
@Race Eend: zijn er nog andere 'simpele' gekkigheden waarmee ik de auto nog kan opleuken? Dan heb ik het bijv over een K&N filter, al geloof ik zelf niet zo in de zeer in de optimistische verhalen.

Luchtfilter is hetzelfde als de 1.4 TSI 140pk, deze kan prima 180pk aan lucht leveren, veranderen van het filter heeft dan ook geen nut.

RON98 tanken is eigenlijk het enige nuttige, in de toekomst als OBD tuning mogelijk is, dan komen er uiteraard meerdere opties.
 

maarten77

Actief lid
Ik heb gisteren proef gereden in de 1.4 met een DSG. Heerlijk comfortabele auto, maar wat me tegenviel was een turbogat onderin. Ik duw mijn gas in en hij moet een seconde nadenken voordat ie zich in beweging zet.

Wat ik vreemd vind, want ik heb ook proef gereden in een Audi A3 limousine (ook MQB platform) met daarin ook de 1.4 en s-tronic automaat (=dsg) en toen was er geen turbogat te bekennen. Lijkt toch alsof ie anders is afgesteld.

Ik overwoog eigenlijk om dan maar voor de 1.8 te gaan. Breder koppelgebied en wat meer pk's en die schijnt er sneller aan te trekken. Krijg dan ook multilink ophanging, maar uit discussies op internet maak ik op dat de toegevoegde waarde bij normaal weggebruik niet echt merkbaar is.

Dit topic doet mij e.e.a. heroverwegen. Ik kan natuurlijk ook de 1.4 wat tunen!
 

Noord26

Forumguru
Ja en volgens mij kan de DSG 7-traps geen koppel boven 250Nm aan. Dus qua tunen brengt dat ook beperkingen met zich mee.

Een standaard 1.8 blok doet al ruim meer als de opgegeven 250Nm. Zo rond de 275/280Nm is gangbaar. Als men de 1.8 vanuit de fabriek levert met een koppeling die zwakker is als het geleverde koppel wat de motor standaard al kan leveren; lijkt mij stug?
 

ertromp

Forumguru
De Skoda's die uitgerust zijn met een DSG-7 ook de O3's hebben een bak met de code DQ200 en ook de 1.8TSI heeft een DSG-7
 

maarten77

Actief lid
De Skoda's die uitgerust zijn met een DSG-7 ook de O3's hebben een bak met de code DQ200 en ook de 1.8TSI heeft een DSG-7

Volgens wikipedia DQ200 max koppel 250. Daarom hebben de 1.4 en 1.8 beiden 250nm. De 1.8 biedt dus bewust geen hoger koppel. Alleen bij de 1.8 is het max koppel over groter toerenbereik. Bij audi A3 heeft de 1.8 een koppel van 250 tussen 1250 en 5000 tpm. Trekt dus in 1 stuk door.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/DSG

7-traps DSG
Eind 2007 kwam Volkswagen met een vernieuwde DSG-versnellingsbak met codenaam DQ200. Deze nieuwere versie is 7-traps en kleiner en lichter dan de oude door de droge koppelingen die zijn toegepast. De platen worden niet meer gekoeld met olie zoals bij zijn voorganger waardoor hij zuiniger is dan de 6-traps versie. Daarnaast schakelt de nieuwe DSG nog weer iets sneller. Groot nadeel van de 7-traps versie is echter dat hij nog minder koppel aan kan dan de 6-traps. Het maximale koppel bedraagt 250 Nm en daarom zal voor alle motoren die krachtiger zijn die 6-traps versie nog gewoon gebruikt worden. Ook is deze versie alleen verkrijgbaar bij voorwielaangedreven auto's, in tegenstelling tot de oudere 6-traps die ook in combinatie met vierwielaandrijving leverbaar is.

In 2010 werd alweer een sterk verbeterde DSG-versnellingsbak gepresenteerd met wederom zeven verzetten. De DQ500 kan een koppel tot maximaal 600 Nm verwerken en is kleiner dan de DQ250. Hij zal voor het eerst gebruikt worden in de Volkswagen bedrijfswagens zoals de Transporter maar zal bijvoorbeeld ook in de Audi TT RS zijn opwachting gaan maken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het door de fabrikant opgegeven max koppel is wel "overdreven" aan de veilige kant, heb ik begrepen. Zodat de boel ook bij een idioot sportieve rijstijl heel blijft
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MarcoO2

Forumguru
Volgens wikipedia DQ200 max koppel 250. Daarom hebben de 1.4 en 1.8 beiden 250nm. De 1.8 biedt dus bewust geen hoger koppel. Alleen bij de 1.8 is het max koppel over groter toerenbereik. Bij audi A3 heeft de 1.8 een koppel van 250 tussen 1250 en 5000 tpm. Trekt dus in 1 stuk door.

Maar de praktijk is dat:
- de 1.8TSI méér dan 250Nm heeft, meestal ongeveer 10% meer;
- de DSG-7 dat prima kan handelen;
- er na tuning van de 1.8TSI door een goede tuner makkelijk meer koppel beschikbaar kan zijn zonder direct de DSG te slopen;
- het vooral belangrijk is hoe het koppel erin komt, en niet perse hoe hoog het koppel is.

Kortom: die maximale 250Nm voor de DSG-7 is vooral een papieren grens.
 

030-NL

Lid
Dus in de huidige O3 zit nog steeds de DQ200, right? Dat is een bak die niet al te betrouwbaar is.

Bij JDE tuning lijkt het me dan wel wenselijk om ook de DSG te laten optimaliseren.
 
Bovenaan Onderaan