eriktv

Forumguru
Was die 11½ uur nu de deur-tot-deur-reistijd? Dat miste ik nog in het verhaal. Onze familie woont op 800, 800 en 200km afstand en we gebruiken de auto eigenlijk met name voor die lange afstanden. Dus ik ben wel benieuwd naar de totale reistijd incl. stops en hoe lang je er normaliter met bijv. de Kodiaq over deed.

Ik zou heel graag over een paar jaar overstappen naar iets elektriekers, maar met de beperkte radius van PHEV spaar ik niet zo veel brandstof uit én sleep ik al die accu's ook mee als de brandstofmotor draait op de lange afstanden. En helemaal elektrisch past niet helemaal bij mijn gewoonte om die ritten van 800km vrijwel zonder behoefte aan pauze af te leggen. Ik ben erg benieuwd hoe we deze reizen over vijf jaar doen..

edit: en dank voor het uitgebreide verslag, erg informatief zo uit eerste hand!
 

Japanese Power

Donateur
Ha @eriktv. Dank.

Het tijdsbeeld is een beetje vertekend. De tijden zijn niet geheel de reistijden maar ook niet de totaaltijden. Er waren momenten dat ik tijdens het laden het contact aan had staan, die tijd telt dan mee.

Maar even resumé: de heenweg was 13,5 uur inclusief alles, maar niet geheel realistisch vanwege de strubbelingen. De terugweg was incl. alle stops net geen 12 uur totaal.

Normaliter met de Kodiaq (zonder de aanhanger als referentie) maar wel met tankstops en pauzes was 9,5 uur t.o.v. nu 12.
Beetje in die verhouding.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Even ter illustratie dat NL aardig voorop loopt met het aantal laadpunten, ongeacht de laadsnelheid.
Kijk even goed naar de bolletjes met daarin de getallen.

Bekijk bijlage 96372
Zijn wss openbare laadpunten maar hier in BE ziet de kaart daar ook zo uit met de aantallen maar in principe zijn daarvan 90% “ private “ laadpunten maar door fiscaliteit zijn deze “openbaar”. Je moet je paal zogezegd toegankelijk maken voor anderen en dan krijg je subsidies op jouw aankoop maar de praktijk is uiteraard anders dan de theorie. een laadpunt op een oprit of in de garage is niet echt “publiek toegankelijk” :pardon:
768E5BFD-7ECB-4603-94E4-49E34CDE4F65.jpeg
 

Rallye

Forumguru
Hulde voor je doorzettingsvermogen, maar ik lees het toch vooral als bevestiging dat een EV niets voor mij is. Elke twee uur stoppen, max 100 (of minder) en alle meereizenden die moeten worden ingeschakeld om een laadpaal te vinden. Prima als je het ervoor over hebt, maar niets voor mij. je kunt wel vinden dat er enkel een andere mindset voor nodig is, maar mij lijkt het meer op een complete brainwash, eerlijk gezegd. Prima als je dat zelf wilt, maar als we hiertoe gedwongen worden…….
 

SuperBeeb

Forumguru
Voor mij is de reis ook deel van de vakantie, en dan t liefst in of via Duitsland om toch weer eens legaal (ver) boven de 130 te rijden. Ik stop ook om de 2 uur, maar niet per se om te tanken.
Als mijn eerste tankstop in DK alleen achterop een anwb wagen te bereiken was geweest, had ik bij thuiskomst m'n EV meteen ingeruild.
Maar dat ligt zeker ook aan mijn karakter, ik houd niet zo van verrassingen, ben meer van de zekerheid. Zolang t kan dus nog geen EV voor mij. Maar heb wel bewondering (en een zekere vorm van jalouzie) voor degenen die hier wel mee kunnen omgaan.
 

Japanese Power

Donateur
Haha, nee hoor, geen brainwash voor mij. Maar wel grappig dat een aantal van jullie het als flink doorzetten zien terwijl ik die ervaring niet had. Maar goed, gelukkig zijn we allemaal anders en hebben we een leuk avontuur om te vertellen ;)

Maar als je geen range anxiety hebt is de Enyaq een heerlijke en relaxte reisauto. Af en toe beetje avonturieren hoort bij degenen die hun nek uitsteken zullen we maar zeggen.

DSC09944.jpg DSC09679.jpg DSC09673.jpg DJI_0358.JPG DSC08934.jpg DSC09681.jpg DSC08925.jpg DSC09937.jpg IMG_9511.JPG DJI_0383.jpg
 

Japanese Power

Donateur
Helaas even wat minder nieuws.

Vanmorgen op de A16 is er met een gangetje van 50KM een achterligger op mij geknald terwijl ik net op tijd stil rond voor een file. Ik kon nog verder rijden maar de tegenpartij is afgesleept. Ik ben momenteel weer aan het werk en ga vanmiddag langs de schadehersteller. Ben benieuwd waar de verborgen schade op uitkomt, de klap was nl. behoorlijk.

Onze hond zat ook nog eens in de koffervak. Dat was ook het eerste waarover ik me bekommerde. Trillend als een rietje en de hele kofferbak ondergepoept... zo sneu. Ik heb morgenmiddag een afspraak met de huisarts want die wil me toch graag zien al lijkt het nu mee te vallen.

Vanavond hoop ik meer te weten, wordt vervolgd.

B1DFFD6B-1C90-44AE-A5A2-5E1A80DCBFC8.jpeg
 

SuperBeeb

Forumguru
Weet uit ervaring dat een zacht tikje bij filerijden al een stijve nek oplevert voor een week of zo. Zal je waarschijnlijk morgen wel gaan merken, hoop dat t meevalt.
En natuurlijk ook sterkte voor de hond geef m maar een extra kluif (en een wasbeurt :( ).
 

EdK

Forumguru
Tsja waardeloos is dit, maar het is vervangbaar.
Maar hou je nek etc even goed in de gaten.
Afgelopen jaar heeft collega zelfde gehad met ook een 50Km/u iemand achterin zijn Caddy.
Had op dat moment van dag ook niets en is ook naar huis gereden ipv naar klus in België.
Maar in de avond en volgende dag had hij ook last van nek en hoofd en heeft uiteindelijk een 3 tot 4 maanden bij Fisio gelopen en moet er nu nog één tot 2 keer per week naar toe !
En zijn huisarts vond een MRI niet nodig op dat moment tot hij bij Fisio kwam en die heeft dit uiteindelijk wel geregeld.
Maw laat je niet afschepen ....
 

leon-cupra

Forumguru
Pfff .. kl*te. Al die miserie en loping kan je missen als kiespijn. Hopelijk geen gevolgen voor jou en de hond.

Blijkbaar nog niet teveel chance gehad met de Enyaq. Eerst die rolcontainer, nu ongevalletje … nog even en je hebt een compleet nieuwe Enyaq vanbuiten.
 

Japanese Power

Donateur
Thxs guys, ik hou het in de gaten. Wat een dag.

Vanmorgen ging ik later dan normaal van huis en tegelijk kwam ik net na 07:00 uur op de A16 in de file terecht. Matrix ging van 100 naar 70. Snelheid ging eruit en alles remde af. Totdat ik 3 auto's voor me ineens de rookwolken van banden zie komen, ik rem ook fors af, sta stil en kijk automatisch in m'n spiegel. Gelukkig, geen achterliggers kort achter mij. Er komt alleen een Tucson aan ...maar wacht eens, die mindert niet echt vaart... in een split second zie ik hem dichterbij komen en vervolgens op het laatste moment een noodstop proberen te maken. Helaas, de remweg was te kort om van 80 naar 0 te komen. Ik hou in een reflex de rem vast om niet naar voren gecatapuleerd te worden. Een doffe dreun en daar sta je dan. Alles heeft nog geen 2 seconden geduurd...

Ik ben niet uitgestapt maar heb zo snel mogelijk de auto richting de vluchtstrook gereden. Daar ben ik uitgestapt en heb direct de kofferbak geopend want daar zat onze hond Binq. Dat was op dat moment prio 1 voor mij. De schade zag ik pas later evenals de persoon van de tegenpartij. Binq was hevig van slag, trilde als een blad aan een boom en poepte door de enorme spanning acuut de kofferbak vol. Maar goed, dan heb je weer het voordeel van een rubberen kofferbakmat. Na een volledige check van de hond heb ik Binq achter de vangrail genomen.

Op dat moment kwam ook al RWS en de sleepdienst aanrijden. Want 100 meter achter ons stond een auto met pech, de rechterrijbaan werd afgekruist en RWS kwam ook gelijk naar ons toe. Na een korte check van de auto's moest ik doorrijden naar een afgesproken punt en werd de pechauto samen met de auto van de tegenpartij afgevoerd. Die mocht niet meer rijden vanwege de grote schade aan de voorzijde. Het was dus een geluk bij een ongeluk dat RWS zo snel ter plaatse was maar helaas ook de oorzaak van de kop-staart botsing. De tegenpartij verklaarde naar rechts te hebben gekeken waar er een pechgeval stond omdat hij daar een melding van kreeg op z'n Flitsmeister en toen hij weer voor zich keek stond ik daar als hekkensluiter van de file ineens voor hem.

Maar goed, ik ben verder rustig gebleven en heb op de locatie alles vastgelegd, we hebben op het verzamelpunt de formulieren ingevuld en vervolgens ben ik gaan werken. Tussendoor nog veel belletje moeten doen en als ik nu terugkijk ben ik meer dan 4 uur kwijt over de hele dag om alles te regelen. Niemand maakt een aanrijding met opzet en vandaag was ik de sjaak, de volgende keer iemand anders. That's life. Iets anders kan ik er niet van maken, ik ben als blij dat ik er in principe goed vanaf ben gekomen.

Maar goed, toen een rondje bellen met schadeherstellers, dat is niet leuk. Minimaal 4 weken, 6 weken, 8 weken en zelfs 12 weken kwamen langs, jaja, 12 weken, dan ben ik op zomervakantie. Uiteindelijk ben ik via via bij een hersteller terecht gekomen en daar staat de Enyaq voor 22 juni ingepland, ik ben hem dan 5 werkdagen kwijt. Maar de wachttijden voor schadeherstel zijn echt abnormaal, daar ben ik wel achter gekomen vandaag.

De trekhaak heeft veel van energie van de klap opgevangen en zal ook moeten worden vervangen. De Tucson van de tegenpartij is vrijwel zeker economisch total-loss, de schade zat onderhuids tot aan de voorruit (zou je op de foto niet zeggen). De voorlopige schade aan de Enyaq is ruwweg vastgesteld op > 6 K. De achterbumper, de zijpanelen hiervan, het kofferdeksel, de beplating aan de onderzijde, de trekhaak en alle arbeid maken het samen tot een een flink bedrag.

Ik heb tot nu toe geen klachten in nek of rug (fingers crossed), Binq is vandaag gewoon mee naar m'n werk gegaan waar iedereen echt superlief was voor hem. Hij is extra verwend vandaag en heeft zojuist als een gek lopen rennen in het park achter ons huis @Frank_Rapid Spaceback, @SuperBeeb , dus dat loopt zoals het er nu naar uitziet met een sisser af maar we houden het in de gaten. Ik zelf moet me morgenmiddag verplicht melden bij de huisarts voor een algehele checkup @Tees, @EdK , ook al heb ik momenteel geen klachten. Ben er wel eigenlijk blij mee dat de huisarts dit preventief eist van me.

Bijgevoegd wat foto's, je kunt goed zien dat de trekhaak enorm veel van de impact heeft opgevangen. Ook zie je als je goed kijkt allemaal valse plooien in het kofferdeksel zitten. Overigens is het kofferdeksel behoorlijk ontzet, links is bijna geen naad meer te zien en rechts zit nu een dikke duim aanruimte als naad.


1.jpeg 3.jpeg 5.jpeg 6.jpeg 9.jpeg 10.jpeg 14.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Wow
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan