Japanese Power

Donateur
Daarom vraag ik me af wat een cruisecontroltempo van bv. 85 of 90 (vrachtwagentempo dus) ipv 100 zou hebben gedaan voor het verbruik, dus de range, dus de laadfrequentie, dus de totale reistijd. Hoe schat jij dat in?
Lastig inschatten, ik snap je redenatie maar ben bang dat als je 85KMH gaat rijden je wellicht wat meer actieradius boekt, maar dat je de langere reistijd weg kunt strepen tegen de range winst.
 

EdK

Forumguru
Het is gewoon een andere manier van plannen van je reis.
En ja dat kan in begin misschien wennen zijn maar zoals met alles , uiteindelijk went het...
 

Japanese Power

Donateur
Wat mij verbaast is dat Denemarken dus aardig achterloopt met snelladers
Klopt Ed, dat vonden wij ook. Vanaf dat je DK binnenkomt zie je niet anders dan velden met zonnepanelen en overal windmolens. Ons verbaasde het ook maar de Denen zijn. niet warm te krijgen voor EV's vertelde de man van de ANWB. Ze blijven liever op de oude manier rijden. Wel vreemd, ze zijn op zoveel fronten heel bewust met het hele environment bezig.
 

Tees

Donateur
@JeSko BMW is zwaar aan het zwabberen. Ze waren één van de eersten met een prototype waterstofauto. Daarna hebben ze t laten zitten om toch langer op ICEs in te zetten, en recentelijk gewoon, net als vrijwel alle anderen, op accu-EVs. Als BMW echt had gewild hadden ze allang een goede waterstofauto op de markt, zoals Hyundai wél heeft gedaan met de Nexo (die erg goed schijnt te zijn!)

Ik ben ook groot liefhebber van waterstofautos hoor, maar de vraag is of die wel dé oplossing zijn. Voor 95+% van de ritten is EV een prima oplossing. Alleen die lange ritten zijn op dit moment nog lastig of op z'n minst anders dan we gewend zijn, zoals @Japanese Power heeft ervaren, en dan zou H2 een optie kunnen zijn. En ga maar eens op dit moment met een H2 auto naar Denemarken of Frankrijk rijden, ik betwijfel of je ooit nog terugkomt :deuk:
 

Japanese Power

Donateur
Maar hoe zit het nu met Norway ??
Even uit het hoofd gezet vanwege de jongste van het gezin.
Met z'n Down Syndroom, z'n diabetes en z'n extreme wegloopgedrag hebben we dat voorlopig even geparkeerd.
Het is helaas niet anders. Is niet first-world-problem. De Ardennen zijn ook mooi ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Naja sorry maar zo wil ik echt niet op vakantie gaan, wat een gedoe, je gaat net op vakantie om geen gedoe te hebben.
Oeiiii wat zal jij het in de toekomst moeilijk krijgen...
Kijk een Menno die overleeft dat wel.
Maar jij die nog een broekkie is en er vanuit kan gaan dat je er zeker mee te maken krijgt...
Maar zoals ik al zei, we zullen met zijn allen op een andere manier moeten gaan denken mbt reizen...
En laadpalen komen er steeds meer, Als ik zie wat wij het afgelopen jaar aan palen in NL en B op recreatieparken , campings en havens etc hebben geplaatst en wat er nu al in productie staat. Dan zal het vinden van een paal alleen maar steeds makkelijker en hoeft dat zeker geen belemmering meer te zijn
 

Japanese Power

Donateur
Als ik het zo lees, schrik er wel van hoe moeizaam zoiets is in vergelijking met benzine tanken. Kan zijn dat het ingewikkelder lijkt dan het is.
Het laden ansich is niet zo ingewikkeld hoor in vergelijking met tanken.
Parkeren, laadklepje openen, lader aankoppelen met je tag laden starten. Daarin geen verschil.
Maar ik snap wel wat je bedoelt. Omdenken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rosinfield

† In Memoriam
Uiteraard is van belang bij hoe je hier tegenaan kijkt of je al dan niet een EV hebt. Is dat het geval, dan heb je denk ik meer de neiging eea optimistisch op te vatten (je zit er immers aan voorlopig aan vast), terwijl als je (nog) geen EV hebt je er een zwaar hoofd in hebt na zo'n verhaal.
 

Japanese Power

Donateur
Chapeau voor jou dat je dit nog enigzins positief bekijken kan, ik zou onozel worden!
Haha, dank je. Ik snap je reactie wel. Je insteek om te reizen moet ook anders zijn anders krijg je het niet voor elkaar.
Ik heb de afgelopen jaren achter de Kodiaq ook soortgelijke trips gemaakt met een stevige aanhanger erachter.
Dan mag je ook maar 80 KMH rijden, op GPS deden we dan wel 90 maar ik heb het ook toen niet als storend ervaren.
Net zoals @EdK zegt, het is een andere mindset kiezen en gaan.
 

EdK

Forumguru
terwijl als je (nog) geen EV hebt je er een zwaar hoofd in hebt na zo'n verhaal.
Totaal geen last van !
Als ik de euries er voor zou hebben dan kan ik in theorie al mijn ritten in NL en B met een EV af.
En voor een heel klein deel per jaar zou het makkelijker zijn om een brandstof wagen te hebben.
Maar ook dit zou met beetje planning en niet in één keer naar een bestemming willen jagen ook nog zeker wel te doen.

Maar goed een EV is voor Privé voor mij nog niet te financieren .....
 

leon-cupra

Forumguru
Zou op dit moment het ook niet echt zien zitten op dergelijke manier op verlof te gaan. 200km range is toch belachelijk laag en dan de problematiek van tekorten aan laadpalen. Zou bij het eerste laadmoment terugkeren naar huis wanneer blijkt dat het zo een gedoe is.

Mijn vader zou met zijn Ioniq5 ook eens een grotere trip willen maken (reisje Frankrijk) maar hij merkt ook enorm veel problemen met laadpalen hier in BE. Er staan er al redelijk wat maar werken … dat is een ander verhaal. Dat baart hem wat zorgen.
Moest hij terug een EV kopen , hij zou eerder een Tesla kopen om gebruik te kunnen maken van het tesla-netwerk. Staan veeeeeel verder op dat vlak.
 

Japanese Power

Donateur
Uiteraard is van belang bij hoe je hier tegenaan kijkt of je al dan niet een EV hebt. Is dat het geval, dan heb je denk ik meer de neiging eea optimistisch op te vatten (je zit er immers aan voorlopig aan vast), terwijl als je (nog) geen EV hebt je er een zwaar hoofd in hebt na zo'n verhaal.
Hoeveel keer per jaar maakt de gemiddelde mens een trip van ±1000KM...
Ik denk dat je dat vrij makkelijk kunt wegstrepen tegen alle andere ritten die je het hele jaar door maakt.
 

Tees

Donateur
Ik vind het wel mooi hoe je er zo mee omgaat. Ik zou dat toch ook wel lastig vinden eigenlijk, ook al ben ik helemáál geen jakkeraar, en zeker niet op vakantie. Rijden alleen overdag, elke 1.5u even pauzeren, rustig de benen strekken. Maar toch zou ik t nu nog lastig vinden om zo met de auto rekening te moeten houden, ik heb liever dat de auto met mij rekening houdt :-)
 

sunder

Senior Member
Bedankt voor het delen van je reiservaring met de Enyaq! Het leest lekker weg en geeft een eerlijk beeld, de foto's doen het er ook goed bij :)

Onlangs tripje naar Zwitserland gemaakt met een brandstof auto. Vanwege een nieuw klein poepmonster (baby) in stukken van 400km gereden. In theorie zou dat goed kunnen met een Enyaq zolang er ook voldoende (beschikbare) oplaad mogelijkheden zijn. Op dit moment lijkt het erop dat de infrastructuur nog niet op het gewenste niveau zit.

Hopelijk worden er snel grote stappen gemaakt op het gebied van elektrisch / waterstof rijden. Als de actieradius wat groter wordt, het laden sneller en de beschikbaarheid van laden verbeterd kan het voor mij ook een optie worden. Ik zou gelijk elektrisch rijden als een auto makkelijk 400km met een caravan kan rijden en binnen 10minuten weer van 10-90%.

Respect hoe je de vakantie hebt gedaan :cheers:. Ik zou toch wat jeuk krijgen van het om de 200km 30 minuten stoppen als er geen passagiers aanboort zijn die daar behoefte aan hebben.
 

EdK

Forumguru
Zou bij het eerste laadmoment terugkeren naar huis wanneer blijkt dat het zo een gedoe is.
Tsja maar jij kunt dan ook lopend van je werk naar huis......
En zoals Japanese Power al zegt, de gemiddelde mens rijd 1 a 1,5x per jaar meer dan 1000Km voor een vakantie.
En ja die kun je ook op andere wijze plannen !
Niet meer in één keer doorscheuren naar bestemming en kapot aankomen en 2 dagen je stoel niet uitkomen omdat je kapot bent van de rit.
Offf je rijd max een 400Km per dag en zoekt ( hebt al geboekt ) een hotel/pension/B&B of iets dergelijks en rijd de volgende dag of een dag later weer verder.
Want de bestemming is niet alleen mooi, ook de rit er naar toe heeft mooie plekken om te bezoeken.

Al typend realiseer ik me opeens dat ik er misschien makkelijker over denk omdat ik jaren lang motorfiets heb gereden en zelfs geen auto rijbewijs had.
En de motor dus ook voor vakantie gebruikte en dan ook dagelijkse ritten maakte van max 400Km en dan een camping zocht voor een overnachting.

Zakelijk is voor mij een EV bijna ondoenlijk, de busjes die er al zijn in EV uitvoering hebben in algemeen max een range van 200Km.
En tsja deze week heb ik er al 1500Km opzitten aan gereden kilometers naar klanten voor onderhoud en storingen. En dan mag ik morgen en overmorgen er nog een kleine 1000 bij rijden....
En toch staat er in planning op bedrijf om er één aan te schaffen, maar dit heeft ook deels te maken omdat we met gemeente Amsterdam bezig zijn met een pilot en de gemeente eist dat het servicen en plaatsen met een EV word uitgevoerd
 
Bovenaan Onderaan