Japanese Power

Donateur
Chapeau voor jou dat je dit nog enigzins positief bekijken kan, ik zou onozel worden!
Haha, dank je. Ik snap je reactie wel. Je insteek om te reizen moet ook anders zijn anders krijg je het niet voor elkaar.
Ik heb de afgelopen jaren achter de Kodiaq ook soortgelijke trips gemaakt met een stevige aanhanger erachter.
Dan mag je ook maar 80 KMH rijden, op GPS deden we dan wel 90 maar ik heb het ook toen niet als storend ervaren.
Net zoals @EdK zegt, het is een andere mindset kiezen en gaan.
 

EdK

Forumguru
terwijl als je (nog) geen EV hebt je er een zwaar hoofd in hebt na zo'n verhaal.
Totaal geen last van !
Als ik de euries er voor zou hebben dan kan ik in theorie al mijn ritten in NL en B met een EV af.
En voor een heel klein deel per jaar zou het makkelijker zijn om een brandstof wagen te hebben.
Maar ook dit zou met beetje planning en niet in één keer naar een bestemming willen jagen ook nog zeker wel te doen.

Maar goed een EV is voor Privé voor mij nog niet te financieren .....
 

leon-cupra

Forumguru
Zou op dit moment het ook niet echt zien zitten op dergelijke manier op verlof te gaan. 200km range is toch belachelijk laag en dan de problematiek van tekorten aan laadpalen. Zou bij het eerste laadmoment terugkeren naar huis wanneer blijkt dat het zo een gedoe is.

Mijn vader zou met zijn Ioniq5 ook eens een grotere trip willen maken (reisje Frankrijk) maar hij merkt ook enorm veel problemen met laadpalen hier in BE. Er staan er al redelijk wat maar werken … dat is een ander verhaal. Dat baart hem wat zorgen.
Moest hij terug een EV kopen , hij zou eerder een Tesla kopen om gebruik te kunnen maken van het tesla-netwerk. Staan veeeeeel verder op dat vlak.
 

Japanese Power

Donateur
Uiteraard is van belang bij hoe je hier tegenaan kijkt of je al dan niet een EV hebt. Is dat het geval, dan heb je denk ik meer de neiging eea optimistisch op te vatten (je zit er immers aan voorlopig aan vast), terwijl als je (nog) geen EV hebt je er een zwaar hoofd in hebt na zo'n verhaal.
Hoeveel keer per jaar maakt de gemiddelde mens een trip van ±1000KM...
Ik denk dat je dat vrij makkelijk kunt wegstrepen tegen alle andere ritten die je het hele jaar door maakt.
 

Tees

Donateur
Ik vind het wel mooi hoe je er zo mee omgaat. Ik zou dat toch ook wel lastig vinden eigenlijk, ook al ben ik helemáál geen jakkeraar, en zeker niet op vakantie. Rijden alleen overdag, elke 1.5u even pauzeren, rustig de benen strekken. Maar toch zou ik t nu nog lastig vinden om zo met de auto rekening te moeten houden, ik heb liever dat de auto met mij rekening houdt :-)
 

sunder

Senior Member
Bedankt voor het delen van je reiservaring met de Enyaq! Het leest lekker weg en geeft een eerlijk beeld, de foto's doen het er ook goed bij :)

Onlangs tripje naar Zwitserland gemaakt met een brandstof auto. Vanwege een nieuw klein poepmonster (baby) in stukken van 400km gereden. In theorie zou dat goed kunnen met een Enyaq zolang er ook voldoende (beschikbare) oplaad mogelijkheden zijn. Op dit moment lijkt het erop dat de infrastructuur nog niet op het gewenste niveau zit.

Hopelijk worden er snel grote stappen gemaakt op het gebied van elektrisch / waterstof rijden. Als de actieradius wat groter wordt, het laden sneller en de beschikbaarheid van laden verbeterd kan het voor mij ook een optie worden. Ik zou gelijk elektrisch rijden als een auto makkelijk 400km met een caravan kan rijden en binnen 10minuten weer van 10-90%.

Respect hoe je de vakantie hebt gedaan :cheers:. Ik zou toch wat jeuk krijgen van het om de 200km 30 minuten stoppen als er geen passagiers aanboort zijn die daar behoefte aan hebben.
 

EdK

Forumguru
Zou bij het eerste laadmoment terugkeren naar huis wanneer blijkt dat het zo een gedoe is.
Tsja maar jij kunt dan ook lopend van je werk naar huis......
En zoals Japanese Power al zegt, de gemiddelde mens rijd 1 a 1,5x per jaar meer dan 1000Km voor een vakantie.
En ja die kun je ook op andere wijze plannen !
Niet meer in één keer doorscheuren naar bestemming en kapot aankomen en 2 dagen je stoel niet uitkomen omdat je kapot bent van de rit.
Offf je rijd max een 400Km per dag en zoekt ( hebt al geboekt ) een hotel/pension/B&B of iets dergelijks en rijd de volgende dag of een dag later weer verder.
Want de bestemming is niet alleen mooi, ook de rit er naar toe heeft mooie plekken om te bezoeken.

Al typend realiseer ik me opeens dat ik er misschien makkelijker over denk omdat ik jaren lang motorfiets heb gereden en zelfs geen auto rijbewijs had.
En de motor dus ook voor vakantie gebruikte en dan ook dagelijkse ritten maakte van max 400Km en dan een camping zocht voor een overnachting.

Zakelijk is voor mij een EV bijna ondoenlijk, de busjes die er al zijn in EV uitvoering hebben in algemeen max een range van 200Km.
En tsja deze week heb ik er al 1500Km opzitten aan gereden kilometers naar klanten voor onderhoud en storingen. En dan mag ik morgen en overmorgen er nog een kleine 1000 bij rijden....
En toch staat er in planning op bedrijf om er één aan te schaffen, maar dit heeft ook deels te maken omdat we met gemeente Amsterdam bezig zijn met een pilot en de gemeente eist dat het servicen en plaatsen met een EV word uitgevoerd
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK , heb absoluut niet iets tegen EVs maar het tekort aan laadpalen is toch nog wel een enorm issue om dergelijke ritten “stress-vrij” te laten verlopen. In de situatie van Japanse power, zou ik mijn kar keren. Denk dat er weinigen zo kalm kunnen blijven in dergelijke situatie zoals Japanse power. Op een depaneur naar een laadplaats :nono::nono:
Zowiezo zijn verre autoritten niet aan mij besteed. Rij al 9 jaar met twee kids iedere week 2x 1u naar mijn ouder , in dat uur maken ze elkaar net niet af. Dus een rit van 9u eindig ik wss zonder kids en wss ook zonder partner :pardon:

Ben het absoluut mee eens dat een EV in 95% van de ritten zal voldoen. Vroeger nog de baan gedaan en jaarlijks 60.000km gereden. Reed gemiddeld 300km per dag. Zou zelfs met zo een daggemiddelde perfect te doen zijn. Volgeladen vertrekken van thuis , s middags bijladen tijdens de lunch en je geraakt nooit in de problemen.

Afhankelijk van wat er professioneel volgt , sluit ik zeker niet uit de opvolger van de P een EV kan zijn. :jaja:
 

EdK

Forumguru
maar het tekort aan laadpalen is toch nog wel een enorm issue om dergelijke ritten “stress-vrij” te laten verlopen.
Denk dat het op zich wel meevalt mbt aantallen.
Doordat ik er zakelijk ook mee te maken heb met het plaatsen en aansluiten omdat het tegenwoordig één van onze vele producten is binnen ons bedrijf. Ga je er ook meer op letten en zie je ook steeds vaker en makkelijker staan.
Morgen bv bij klant er weer 2 stuks leveren en aansluiten ( 2 zuilen met 2 aansluitingen van 3fase 11KW per zuil ) En een half jaar terug was ik ook al bij die klant om er 2 te plaatsen.
De eerste 2 zijn van openbare weg te bereiken en staan publiekelijk ook aangemeld , degene die ik morgen moet plaatsen en aansluiten komen op zijn terrein te staan en zijn puur voor de bezoekers van zijn camping.
Eigenlijk ook openbaar maar doordat je zonder pas niet door slagbomen komt kan niet iedereen laden daar behalve de kampeerders.
En hier praat ik dan over één klant, maar zo zijn er meer die er met 1 of 2 zijn begonnen en nu al verdubbelen !

En waarom ? wel ten eerste omdat er steeds meer vraag komt vanuit zijn klanten.
Maar ook omdat ze er een leuk centje aan overhouden.
Vaak hebben ze ook goed geïnvesteerd in zonnepanelen en overdag leveren die dan rechtstreeks aan de laadpalen.
En zodoende betalen ze nihil aan de stroom leveranciers en komt er een groot deel van de opbrengst rechtstreeks naar hun rekening.

En onlangs ergens een stukje gelezen dat Tesla zijn laad eilanden ook vrij wil gaan geven aan andere EV merken.
Was laatst voor klusje in Aalst (B) met overnachting in het Ibis hotel en daar had men een flink Tesla laadstation staan.
En vanuit het restaurant keek ik er pal op, en was verbaast over het aan en afrijden van alle Teslarijders.
En binnen een half uurtje waren ze weer op pad. En allen zaten tijdens het laden met hun laptop hun administratie te doen.

Maw ja er zijn momenteel misschien nog niet genoeg laadstations, maar er word zeker flink in geinvesteerd.
En niet alleen in NL maar ook in B.
Punt is alleen vaak dat als je het niet nodig hebt of er niet mee te maken hebt je er ook niet zo op let.
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK , als je de ervaringen van Japanse power nog eens herleest bemerk je toch wel een tekort aan palen. Als je een paar keer moet doorrijden, schort er wel iets het aantal.
En als je dan nog zo van die sjarels hebt die hem onnodig lang aan de paal hangen (we gaan lekker nog eens twee uurtjes shoppen in het centrum) dan sta je daar als passant.

Vanuit jouw ervaring , omdat je er iedere dag mee bezig bent lijkt het idd dat er veel staan maar denk in de praktijk dat het er nog veel te weinig zijn. Je ziet ook wel langs de autostrade bij ieder tankstation laadpalen verschijnen. Maar ze investeren nog redelijk voorzichtig. Je ziet altijd maar maximaal 3-6 palen staan per tankstation. Lijkt mij niet voldoende. Zeker als je weet dat ze in BE de fiscaliteit aangepast hebben, EV zijn fiscaal het interessantste en dus veel bedrijven zijn overgeschakeld op EV … binnen dit en een jaar is het aantal EVs in Be enorm gestegen. Infrastructuur zal altijd pas achterna volgen.

Dat tesla hun netwerk zal open stellen zal mijn inziens voor een niet-tesla-rijder reteduur worden. Hun netwerk is een USP, dat geef je niet zomaar op. Tenzij het tesla bakken geld kost om dit uit te baten en op termijn ze niet anders kunnen om het rendabel te houden.
 

Japanese Power

Donateur
Even ter illustratie dat NL aardig voorop loopt met het aantal laadpunten, ongeacht de laadsnelheid.
Kijk even goed naar de bolletjes met daarin de getallen.

Laadpunten.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Japanese Power

Donateur
Thxs voor de tip @Peter-036 Momenteel doe ik met dezelfde rijstijl (GPS100 normaal optrekken en recupereren) minder dan 16kWh.
Stukje bewustwording komt er qua rijstijl om de hoek kijken ;). Het zal niet altijd lukken want dat direct beschikbare koppel is soms wel erg lekker om te gebruiken.
 
Leuk reisverslag met mooie foto's ook!
Wat een service van de ANWB trouwens om je zo naar een bouwmarkt en laadstation te brengen.

Als mede Enyaq iv 60 rijder vind ik de actieradius tegenvallen. Zal ook wel aan mijn rijstijl liggen maar ik zou niet meer terug willen naar een brandstof auto. Even een ritje van 500km en gelijk weer terug/door doe je niet zo gauw en deed ik met brandstof auto ook niet.
Ik maak aardig wat kilometers, zo'n 3500 - 4000 per maand afgelopen periode. Met name in vrije tijd zijn de ritten wat langer, met 250 - 400km enkele reis. Heb na de eerste keer geen laadstress of problemen meer ervaren.

Overigens heb ik via ODBELEVEN de laadsnelheid voor de navi aangepast. Standaard staat deze namelijk op 50kw waardoor de navi geen voorkeur geeft aan snelladers van boven 50kw.
Sinds die aanpassing navigeer ik hoofdzakelijk met de ingebouwde navi.
Alleen moet je niet te veel letten op de geschatte reistijden. Deze gaat er namelijk vanuit dat je bij elke stop vol laad.

Oja en Tesla superchargers zijn in NL al open voor andere merken. In het buitenland ook deels. Via de tesla app of webite kun je ze vinden. Ze gaan dit verder uitbreiden. Tarief zonder abbo is relatief hoog. Maar dat geldt voor alle snelladers wel.
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Overigens heb ik via ODBELEVEN de laadsnelheid voor de navi aangepast. Standaard staat deze namelijk op 50kw waardoor de navi geen voorkeur geeft aan snelladers van boven 50kw.
Daar noem je me wat. Ik vind de keuze opties wel tegenvallen als je in de de standaard navi een route ingeeft.
Als ik terugkijk naar de standaard navi m'n Amundsen in de Kodiaq was die veel prettiger in de omgang. Waarom ze (lees Skoda) dat niet hebben overgenomen begrijp ik niet helemaal.
 
Laatst bewerkt:
Snap het helemaal.
Heb hiervoor VW gereden met een Discover media en een Discover pro.
Deze zijn volgens mij vergelijkbaar met die van Skoda en beviel mij aanzienlijk beter.
Maar begin hier ondertussen wel aan te wennen.
 
Bovenaan Onderaan