Canon-Eye

Forumguru
Als je thuis kunt laden is langzamer laden beter voor behoud van de accu. Een simpele granny charger heeft mij heel veel dienst bewezen. En daarvoor heb je geen aanpassing nodig. Alleen een normale 230V contactdoos.
Een familielid rijdt sinds kort (verplicht) met een van Rijksdienstwege voorgeschreven EV, in haar geval een Kia e-Niro. Onlangs heeft ze hier een nachtje gelogeerd, op ca. 135 km van huis. De auto ging hier bij aankomst om ca. 18:30u aan het 230V/16A stroompaaltje op aparte groep naast de oprit, oorspronkelijk aangelegd voor klusjes met de hogedrukreiniger en ander buitengereedschap en ook erg handig als de caravan er staat.
Die Kia had toch tot de volgende ochtend 08:00u nodig om tot 97% te komen. Het zal best goed zijn voor de accu om zo langzaam te laden, maar er gaat best veel tijd inzitten als je wat langere ritten moet maken...
 

Noord26

Forumguru
Een Granny als lader gebruiken, dat gaat erg langzaam: ongeveer 2.3kWh per uur. Als m'n accu dan behoorlijk leeg is ben ik wel een poosje aan het laden (ruim 24 uur). In sommige gevallen zal een granny toereikend zijn maar een laadpaal is aanzienlijk sneller, zeker wanneer het laden ook nog nar 3 fasen gaat na de verzwaring van de meterkast.

Maar puur uit interesse, waarop baseer je dat langzaam laden met een granny beter is voor je accu dan met een laadpaal @Noord26 ?
Uit eigen ervaring met anderhalf jaar een Leaf te hebben gereden (privé). Die accu was nog in topstaat. Iemand anders laadde alleen met 11kW of bij snelladers, omdat er geen oprit thuis aanwezig was, en die accu was na dezelfde anderhalf jaar nog op circa 85% (tov mijne 99%).

Ja het duurt langer. Maar dat is het gunstige bijkomende voordeel: geen aanpassingen nodig en accu heeft niets te lijden.

@Canon-Eye 97% is geen maatstaf. Vanaf 80% zakt de laadsnelheid enorm terug. Normaal houd je de accu tussen 20 en 80%. Wil je elke dag naar 100% is de granny lader de juiste keuze.

Een fatsoenlijke granny lader kun je instellen tussen 6 en 16A. Dus 3,68kW tot 0,6kW per uur. Afhankelijk van of je een losse 16A groep gebruikt of niet. Standaard op 10A laden is al lang niet meer van deze tijd. Eerder iets van 10 jaar geleden met de eerste series van de Leaf.

De huidige 225XE laad ik ook met 16A.
 
Weet heel toevallig dat de granny lader van de E-Niro tot max 12A laadt...zo'n 2,7kW dus zonder laadverliezen. Van 20%-100% kost circa 30 uur. Dat teruglopen van de laadsnelheid in de laatste 20% speelt bij een granny lader niet of nauwelijks omdat ie zowiezo al niet snel laadt. Kia adviseert de grannylader alleen in geval van "nood" te gebruiken en zoveel mogelijk AC laadpalen te gebruiken en zo weinig mogelijk DC snelladen. Vaak hoor je ook dat het de levensduur van het accupakket negatief beïnvloed als je altijd tot 100% laadt, Kia rept daar met geen woord over in de handleiding, heb al eens een artikel/filmpje gezien waarin uitgelegd wordt dat de lader intern al zorgt dat de accu's niet overladen worden, er is eigenlijk iets meer capaciteit beschikbaar dan naar de buitenwereld getoond wordt. Heb ook gewoon de befaamde 7 jaar garantie, ook op het accupakket. Maximaal acceptabele degradatie dacht ik iets van 15%.
 

Japanese Power

Donateur
Vanmorgen de Enyaq weggebracht vanwege de nog steeds niet goed functionerende Qi-lader. Kon als leenauto een Karoq, Kamiq of een Mii electric kiezen. Heb voor de laatste gekozen omdat ik wel wil weten wat zo'n autootje nu eigenlijk doet. Mag hem niet vergelijken met de Yaris TSport die thuis staat als 2e auto, maar is een prima bakkie als 2e auto. Dus wie weet staat er binnenkort wel een 2e (kleine) iV op de oprit thuis ;)

7BD33506-277D-4DDB-816A-112B0D57D0E7.jpeg

Toch grappig zo’n standaard label aan de sleutel van een leenauto… Benzine moet je aftanken, een EV mag je gewoon zo inleveren.

76E10277-DA51-4CC6-9707-ADF5810B8703.jpeg
 

Japanese Power

Donateur
Bij thuiskomst de Enyaq aan de lader, 's avonds voor het slapen met de laatste ronde met de hond even de stekker ompluggen en junior laden op daltarief. De afstanden die met de 2e auto worden gemaakt zijn geen wereldreizen, dus elke dag laden zal niet eens nodig zijn. En we krijgen een 3-fase lader, de Enyaq kan 3-fase laden aan en bv. een CitiGo kan 2-fase laden aan. We gaan het zien. Voorlopig positief verrast. Wordt vervolgd ;)
 

Japanese Power

Donateur
Zo. De eerste maand met 2000K zit erop (waarvan 10 dagen in quarantaine met alleen maar allemaal ritjes naar de GGD testlocaties). Gemiddeld verbruik schommelt nog steeds tegen de 25kW per 100KM. Zal aan m’n rijstijl en de buitentemperatuur liggen maar ik hoop van de zomer wel ergens op een gemiddelde van tegen de 20kW te komen.

De plaatsing van de laadpaal thuis is 3 weken verschoven omdat we op dat moment met het hele gezin opgehokt zaten… staat nu voor 28-01 gepland en de verzwaring van de meterkast voor de 31e.

Het rijden is blijft genieten. Merendeel vaak alleen in de auto. Ook paar x met het gezin op stap geweest. Maar als je dan op de GPS met 140 vanuit Middelburg naar huis rijdt ‘s avonds en je actieradius ziet zakken ben je blij dat je thuis weer kunt bijladen.

Paar minpunten zijn er heus wel. De lichtopbrengst van de LED koplampen is in vergelijking met die van de Kodiaq een tikkie minder. En ik mis op donkere onverlichte weggetjes echt wel de cornering functie. Daarnaast de enorm lullige claxon en de minimale verlichting tijdens het achteruitrijden ook wel een dingetje. Maar goed, zeker niet onoverkoombaar. 100% kun je het toch nooit hebben en er staat een hoop plezier en genot tegenover. De Qi-lader is afgelopen vrijdag vervangen maar dat heeft niets opgelost. In laat nu even wat 3D printen wat onderin het laadvakje past. Of ik moet een andere (lees grotere) iPhone aanschaffen. De iPhone XS Max van zoonlief laadt tenslotte zonder problemen. Beetje gemiste kans van Škoda.

IMG_6333.jpg
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het praktijkverbruik van mijn EV is nu ook ruim boven 20 kWh/100 km, maar afgelopen zomer/herfst bleef het tussen 16 en 18 kWh/100 km.
Bij korte stukjes speelt de energie voor verwarming een grote(re) rol, maar je hoeft geen rekening te houden met het opwarmen van de motor (en olie)....
 

Japanese Power

Donateur
Vanmorgen vroeg heel beheerst gereden. Netjes 100 op de GPS. Rustig versnellen, rustig afremmen en regenereren. Kom ik over een afstand van 28 KM toch op 20,8 kWh. Valt niet tegen. Maar moet wel heeeeeel bewust rijden dan. En dat moet ik leren. Op m’n 52e ;)
 
ik heb de laatste lading 19,3 kWh/100km gehaald, paar keer voorverwarmd, ik heb geen warmtepomp en niet bewust zuinig gereden, rij 130+ als het kan (meestal file op woon- werkroute dus kan lang niet altijd).
Zoonlief heeft hem ook een paar geleend en rijdt ook niet echt "eco":D
 
Bovenaan Onderaan