JeSko

Forumguru
Toyota is inderdaad heel duur, dat gaat al meer richting de prijzen van de echte luxemerken, en dan hebben ze zelf nog Lexus, dat blijft wel een hebbeding van me, zo'n oude LS400 ofzo, maar die zijn onbetaalbaar in onderhoud en dergelijk vrees ik.
 

CharlesTucker

Forumguru
Mooi ding, zo'n RAV4. Maar als je de keus hebt tussen een benzinemotor en een plugin hybrid wordt het toch lastig rekenen. Zo'n plug-in ding is zo'n 11.000 euro duurder, misschien nog een thuislaadpaal erbij. Voor het prijsverschil koop je dan zo'n 6000 liter benzine, waarmee je misschien zo'n 90.000 kilometer kan rijden. Met mijn typische rijgedrag zou ik dan denk ik zo'n beetje 50% tot 60% electrisch kunnen rijden. Over de gehele levensduur is zo'n plugin ding het prijsverschil wel waard dan denk ik dan toch. Zeker als je nog wat groene gevoelens hebt en gebrek aan uitstoot belangrijk vind.

Ander verhaal, Lexus, zeker interessant, heb laatst voor de grap eens zitten kijken naar jonge occassions, best veel te vinden. Ik heb het idee dat m'n volgende auto kleiner mag zijn dan de Octavia, maar niet minder luxe, en het liefst meer luxe. Veel keuze heb je dan eigenlijk niet, vaak is het toch hoe groter hoe luxer. De "kleine" Lexussen lijken dit wel te bieden. Maar echt goed gekeken heb ik nog niet, vind het eigenlijk ook wel onzin om m'n Octavia na 5 jaar in te ruilen. Ervaring met Lexus heb ik eigenlijk niet, vroeger (15 jaar geleden) wel eens als passagier in Japan meegereden met de manager van een kleine Toyota R&D subafdeling. Voor Toyota managers vereist de status dat ze Lexus rijden, kleine afdeling, kleine Lexus. Het leken me erg fijne auto's.
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

Waar heb je dat gehoord? Alle lijstjes zetten Toyota, Lexus, Suzuki, Mazda etc etc op de eerste 5 plekken, en dat al jaren, de Koreanen a la Kia en Hyundai bezetten meestal plekken 6-9, daarna komen de Duitsers en de Fransen aanhuppelen. Kia en Hyundai hebben bovendien enkele twijfelachtige motoren op de markt gebracht, van 2015 tot nu, motoren die daardoor opblazen, valt veel over te lezen online. Onze electricien heeft zo'n Hyundai N gehad, en die had na 30.000 km een zwaar motordefect, iets met de nokkenas en lagerschalen, kon niet meer doorrijden, afgetakeld en na revisie maar verkocht, dit is trouwens geen alleenstaand geval, ik heb het nogal gehoord in tuning kringen.
 

Japanese Power

Donateur
Qua betrouwbaarheid staat een Jap echt weer bovenaan m’n lijstje maar ik zal nog 3,5 jaar aan de Enyaq zitten. En dat gaat heus wel goedkomen. Het is absoluut geen straf om te rijden in een Enyaq maar wel een daily met een bijsmaak ;)
 

Tees

Donateur
Tsjonge, hebben ze een maand nodig om een klant te laten weten dat ze zijn klacht (die al maanden daarvoor ook al bekend was) nu bespreken? Tis wel ernstig gesteld daar...succes met dat gesprek, laat je niet gek maken!
 

EdK

Forumguru
Maar goed zou er niet teveel van verwachten van het gesprek.
Maar lekker meneer zijn woordje laten doen en correct maar scherp reageren indien de mogelijkheid zich aandient.
En laten merken dat je vertrouwen in het merk een flinke knauw heeft gekregen en ook in zijn medewerker(s).
En dat je serieus weer kijkt naar het merk vanwaar je vandaan komt.
Maar goed vermoed dat ik je oud advies geef en je dat zelf ook wel op een rijtje hebt...
 

Japanese Power

Donateur
Zomaar even een tussen-update. Zo'n schema waar m'n (ex)-dealer toen om had gevraagd...
En nu is het een soort sport om het bij te houden, maar ook te kunnen aantonen waar het misgaat.
De korte ladingen en deel ladingen heb ik veel buiten beschouwing gelaten.

De WLTP-range was af fabriek: 412 KM en de MEB3 update: 416 KM. Tot nu toe zie ik de 300 KM range niet vaak in beeld komen. Een gemiddelde range van 250 KM is i.m.o. realistischer...

verbruik.png
 

ertromp

Forumguru
Zeker netjes bijgehouden zeg en wat een verbruik op 29-03 haal ik over 155km 15,2kWh/100km.
Zou toch interessant zijn om de afzonderlijke cellen te meten.
 
Bovenaan Onderaan