Nope. Voor ligt nu 5 en achter ligt 4 mm. Aangezien de auto vaak voor korte stukjes in en om het dorp wordt gebruikt heb ik inderdaad gekozen voor deze wisseling.
Maar nu, met deze nadere detailinfo, is de context van het geheel ook wat duidelijker. Dank daarvoor.
5 versus 4 mm verschil vind ik nou niet echt significant.
Dat was heel wat anders geweest als het ene setje b.v. nog 3mm profiel had en het andere 6mm.
Één van de redenen dat ik ook reageerde op het voor/achter minder/meer profiel verhaal, was dat ik zelf ooit met m'n (toen nog lease) O2 2.0 TDI in een enorme plensbui op de A27 (ter hoogte van Almere Hout) in de problemen kwam. De achterkant van de auto probeerde de voorkant in te halen.
En een paar weken daarvoor had de garage bij de reguliere onderhoudsbeurt een wissel van achter naar voor gedaan en vice-versa. Het diepste profiel (toen zoiets van 5mm) lag voor. En de, net aan 2mm banden, zaten achter.
Dan kunnen de voorbanden van een voorwielaandrijver dan weliswaar meer grip hebben. Maar wat slip tijdens het optrekken is lang niet zo gevaarlijk als een uitbrekende achterkant.
Volgens de (toendertijd) redenatie van de LM dat pas als alle banden versleten waren, er nieuwe op kwamen...
Laat niet onverlet dat de wettelijk grens, ruim onder de 2mm, eigenlijk een farce is. Dan kom je al snel in de problemen bij een heftig waterballet, al dan niet gecombineerd met spoorvorming waarbij de geulen volstaan met water.
En een juiste bandenspanning speelt ook nog een belangrijke rol.