Is de DSG echt de meerprijs waard?

Henk1974

Nieuw lid
Na diverse (lease) octavia's, allen handbak, heb ik nu een (privé) 1.8 TSI automaat. Status van "oude lullen" is allang passé. En echt na de eerste kilometers was ik verkocht.... en na alle km's tot nu ben ik nog steeds niet van mening verandert. Ik wil nooit meer anders. is z'n geld echt waard.

Grootste voordeel? file rijden! (alhoewel je dat natuurlijk nooit wil... maar in dit kikkerland is 't niet anders)

spikehome

Forumguru
Ik heb dsg met acc maar de dsg mag eruit hoor.
Bij file hoef ik niks meer te doen dan alleen als je even stil gestaan hebt het gas pedaal FF in te drukken en dan gaat alles weer vanzelf.

thijskok

Senior Member
Ik reed hiervoor een getuunde Mondeo (2.0 TDCI 140 PK) met handbak en na tuning 180 PK. Nu de SIII 2.0 diesel met 190 pk en dsg waarvan ik dacht dat hij in de sportstand dezelfde prestaties zou leveren. Nou ik kwam van de koude kermis thuis. Even optrekken en naar links te sturen op de snelweg levert alsnog een gas dip op (auto reageert niet meteen) Wel moet ik zeggen dat de sportstand vele malen sneller is dan de andere standen.
Als ik nu op de snelweg zit en ik wil ff snel inhalen gebruik ik de flippers aan het stuur. In combinatie met de DSG schakelt dat lekker en trek hij net wat vlotter op.

Auto gaat in mei naar de tuner die hem op schroeft naar 236 PK. Ook zal de turbo dan bij de lagere toeren beter oppakken waardoor hij weer net zo vlot rijd als de mondeo (en nog sneller hoop ik).

cortrans

Forumguru
Tja, ik heb dat nooit begrepen hoor, al die pk's. Alsof je er met minder niet komen zal.
Als vrachtwagen chauffeur merk ik het zelfde. Ik rij zelf op een 280 pk Scania met aanhanger erachter. Ben 18,5 meter lang, en leeggewicht is 18 ton. Nu hebben wij niet echt zware ladingen, rond de 3 ton per laadbak, dus een volle combi is rond de 24 a 25 ton totaal gewicht. En ik kom overal. Vandaag ga ik weer naar het bergachtige Luik (Liegé) in België, en kom gewoon overal boven. Vroeger ook al met 280 pk, volle vrachten wijn laden in Zuid-Frankrijk, nog nooit problemen gehad.
En voor hard rijden heb je geen pk's nodig hoor.......
Sorry, beetje :ot::maakmegek:

Spoetnik

Forumguru
Nog even iets over die DSG. Misschien is er al een ander topic over geweest maar dat kan ik niet vinden.

Ik parkeer de wagen iedere dag op een helling. Kom aanrijden, rem ingetrapt, stoppen, motor af en dan met het uitstappen laat ik de rem los. Dan zakt de auto een fractie naar achteren. In mij beleving hoor ik dan de DSG bak vloeken. Ik heb het idee dat dit niet echt goed is voor die bak. Of heb ik het mis?

coreza01

Forumguru
Nog even iets over die DSG. Misschien is er al een ander topic over geweest maar dat kan ik niet vinden.

Ik parkeer de wagen iedere dag op een helling. Kom aanrijden, rem ingetrapt, stoppen, motor af en dan met het uitstappen laat ik de rem los. Dan zakt de auto een fractie naar achteren. In mij beleving hoor ik dan de DSG bak vloeken. Ik heb het idee dat dit niet echt goed is voor die bak. Of heb ik het mis?
Ik denk dat het zowiezo wel verstandig is om toch maar de handrem aan te trekken ondanks dat je hem in zijn "P" zet. Nu heb ik daar gelukkig verder geen last van, want met de autohold zet de S3 zich nu automatisch op de handrem :)

Fean

Forumguru
Ik heb een automaat gehad, maar ik prefereer het roeren. Persoonlijk geeft het mij een sportievere beleving dan een automaat.

Voor mijn huidige O3 reed ik een A3SB 1.8 en wilde wederon een nieuwe A3SB 1.8. Geen 2.0 omdat de 1.8 een agressievere vermogensloop heeft, wat ten goede komt voor de beleving.

Ik had destijds in de "nieuwe" A3 1.8 met DSG gereden en was totaal niet gecharmeerd, zowel motor als DSG. Ik wilde persé de handbak, maar die was (destijds) niet leverbaar.
De betreffende DSG kon maximaal 250Nm aan en wetend dat de motor bij bepaalde toeren soms meer leverde dan die 250Nm.. wordt hier bij overschrijding preventief softwarematig geknepen. Dit zie je ook terug komen bij de Polo GTI 1.8.. dsg 250Nm.. handbak 320Nm.

Ook mijn huidige beamert.. een roerbak..

De A3 was overigens deze auto (van Pon)

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
olgens mij dien je hem op een helling altijd op handrem te zetten daar dit best wel zwaar is voor alleen de p-stand
Dat is in de eerste plaats afhankelijk van hoe steil de helling is. Tot een procent of 5 à 6 is er helemaal niks aan de hand, zeker niet omdat het een statische belasting betreft. De meeste garage-opritten zijn minder steil dan dat...
En vóórdat je kunt starten, moet je toch ook eerst de rem intrappen dus op dat moment staat de parkeerblokkering er al niet meer alleen voor. Ik zou me er niet zoveel zorgen over maken, zeker niet bij het aanhouden van de gewoonte om de rem na het in P-stand zetten een beetje rustig te laten opkomen, zodat hij niet met een klap tegen de blokkering valt.

0ri0n88

Forumguru
Dat is in de eerste plaats afhankelijk van hoe steil de helling is. Tot een procent of 5 à 6 is er helemaal niks aan de hand, zeker niet omdat het een statische belasting betreft. De meeste garage-opritten zijn minder steil dan dat...
En vóórdat je kunt starten, moet je toch ook eerst de rem intrappen dus op dat moment staat de parkeerblokkering er al niet meer alleen voor. Ik zou me er niet zoveel zorgen over maken.
Das waar @Canon-Eye bij mij voor de deur helt het bijvoorbeeld 13% ga hem echt niet in p wegzetten dan en ik meen dat @Spoetnik aangeeft dat het hem niet lekker klinkt dus wellicht helt het daar ook meer en kan op de handrem zetten geen kwaad en is een kleine moeite denk ik zo. Ik zet mijn auto altijd op de handrem is gewoonte of het moet onwijs vriezen maar acht dat gebeurt zelden.

Rosinfield

† In Memoriam
Wanneer het vlak is zet ik hem altijd alleen in P. Bij een helling van welke steilte ook, de handrem er bij. Ik doe dat eigenlijk intuitief, het voelt beter. Even afgezien dan van steile hellingen uiteraard, dan lijkt het me vrij vanzelfsprekend

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb normaal gesproken nooit last van hellingen van enige betekenis. Dus ik gebruik de handrem eigenlijk nooit, of het moet bij een waterkant zijn. Dan is het een extra beveiliging tegen onbedoeld de plomp in rollen.

In sommige vakanties wel eens op een helling moeten parkeren, maar in dat geval zorg ik dat het stuur zodanig gedraaid staat dat een voorwiel tegen een stoeprand of vergelijkbaar obstakel blokkeert. Werkt ook afdoende.

Nu ging het werder in dit topic over koppelingslijtage. Dagelijks op een helling parkeren en vandaaruit wegrijden lijkt me nogal een belasting voor de koppeling. Of je moet naar beneden wegrijden natuurlijk :maakmegek:

Bovenaan Onderaan