Is de DSG echt de meerprijs waard?

Rosinfield

† In Memoriam
Het is denk ik vooral een kwestie van beleving. Bij die Auris bv is heus wel sprake van een redelijke acceleratie. Dwz, technisch gezien functioneert het prima. Maar ik ervaarde het als veel lawaai zonder dat er veel gebeurt.
 

laibo

Nieuw lid
Vandaag beide versies (dus met en zonder DSG) en moet zeggen dat ik de DSG bij de onderste versnellingen wat nerveus vond en wel heel erg snel vond opschakelen.
Naast de Superb vandaag ook de Volkswagen Passat, de Renault Talisman en de Ford Mondeo proef gereden en heb ondertussen besloten geen DSG te nemen en ipv daarvan de Superb dik aan te kleden. :)

Tijd dus om de lijst door te geven met opties aan de nieuwe werkgever zodat de auto hopelijk snel besteld kan worden (geschatte levertijd voor de HB is nu 15-17 weken :S)!
 

RogerS

Forumguru
Ik heb een proefrit met de 1.6 diesel met handbak gereden. Qua wegligging met 4motion is Super. Stoelen zitten ook Frans heerlijk. Zal zeker op mijn shortlist komen als ik de Superb vervang. Uiteraard wel de 200 pk benzine met automaat.
 

laibo

Nieuw lid
@andrehj inderdaad de automaat gereden, voor mijn gevoel reed deze in de laagste versnellingen soepeler dat de DSG.

De Talisman is een erg mooie auto, maar...
Van binnen is de auto echt wel een stukje 'krapper' dan de Superb (ok, dat is bijna elke auto), maar dat voelde wel echt minder fijn.
Tevens in ons geval waarbij we keken naar de Superb HB is de kofferbak toegang bij de Talisman wel echt een stuk minder, temeer de beugels van het deksel nog extra 'bobbels' creeeren.
Achterbank lijkt vlakker dan menig andere auto, iets dat je merkt in de bochten.
Tot slotte, het scherm als middenconsole moet je aanspreken.

@RogerS de 200pk benzine met automaat rijdt inderdaad wel erg lekker. :)
 

andrehj

Forumguru
De DSG van de Talisman is de 7DCT300 van Getrag. Persoonlijk lijkt mij deze bak op een aantal punten beter dan de DQ200 van VAG, maar ik heb er zelf nog niet mee gereden (wacht nog even tot de combi er is).
 

Giant

Forumguru
Misschien tref je meer geïnteresseerden op het Renault forum, mocht zoiets bestaan. Wat ik me eigenlijk niet goed kan voorstellen:deuk:
 

andrehj

Forumguru
Op welke punten dan wel?
  1. Bediening van de schakelvorken gaat elektromechanisch, ipv hydraulisch bij de DQ200.
  2. Koppel gaat tot 320 Nm ipv 250 Nm bij de DQ200
  3. Deze bak (en zijn 6-traps voorganger) heeft veeeeeeeeeeeeeeel minder problemen dan de DQ200. Probeer op internet maar eens probleemgevallen te vinden, die zijn er bijna niet.
  4. Renault heeft zelf ook veel meer vertrouwen in haar producten, want op zo'n Talisman krijg je gewoon 5 jaar garantie, ipv de magere 2 jaar die VAG geeft.
Als die Talisman nou wat ruimer zou zijn....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ok duidelijk. Alleen zou je het aantal probleemgevallen natuurlijk wel moeten relateren aan het totaal aantal rondrijdende exemplaren. ik vermoed dat daar wel een substantieel verschil in zit.
 

andrehj

Forumguru
Voor wie nog twijfelt aan de DSG bakken van Getrag, zie deze tekst van Wikipedia:
Daar zitten toch niet de minste namen tussen, lijkt me :jaja:
 

0ri0n88

Forumguru
Beste allemaal, zoals eerder aangegeven @ertromp wilde ik mijn dsg7 laten aanpassen bij de dsg dokter. Echter binnen de garantietermijn van mijn auto (te weten nog 1 dag :dankje:) begon mijn dsg out of the blue vreemd te schakelen naar oneven versnellingen en met name de 3e. In mijn optiek slipte die heel erg en ik vreesde een nieuwe koppeling. Daar ik nog geen aanpassing had gedaan kon ik naar de garage van aankoop en kon dezelfde dag terecht met de grootste vrees uiteraard.
Wagen werd gelijk onderzocht en mee gereden en er werd inderdaad geconstateerd dat die niet op de juiste manier naar oneven versnellingen schakelde, echter in de computer werd beslist geen versleten koppeling gedetecteerd en ook waren er geen andere meldingen zichtbaar.
Chef van de garage vertelde mij dat hij dacht aan vervuilde olie in de aansturing (mechatronic) waardoor er wellicht niet goed gecommuniceerd kon worden tussen bak en koppeling (vergeef me dat ik niet heel technisch ben mocht dit niet kloppen). Zijn advies was om op dat moment een reinigingsmiddel toe te voegen om evt vervuiling los te weken om vervolgens de automaat te "spoelen" waarop ik natuurlijk zei: kan dat wel is het niet de koppeling etc. Toch wilde de chef dit eerst proberen en beloofde mij de garantie te waarborgen daar ik binnen de termijn met het probleem kwam.
Die zelfde dag na 1 keer geluid uit de bak te hebben waargenomen schakelde de auto weer als normaal wat natuurlijk erg prettig was maar goed was dit dan de oplossing. Later bleek wel dat bij een koude start de versnellingsbak de 1e keer dat die naar 3 moest schakelen dit voelbaar met de nodige moeite deed, niet het schakelen zelf maar de beslissing te nemen naar 3 te gaan leek de bak moeite te kosten (was die eenmaal in 3 geweest was het ook weer weg) nu 2 maanden later en een gespoelde bak rijdt en schakelt de 02 echt weer helemaal soepel misschien zelfs soepeler als ik ooit heb ervaren.
Conclusie voor mij is dat het spoelen en verversen van deze lifetime olie toch geen wassen neus is en ben erg blij met hoe de garage mij geholpen heeft en alles ook nog binnen garantie gelukkig.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Beste allemaal, zoals eerder aangegeven @ertromp wilde ik mijn dsg7 laten aanpassen bij de dsg dokter. Echter binnen de garantietermijn van mijn auto (te weten nog 1 dag :dankje:) begon mijn dsg out of the blue vreemd te schakelen naar oneven versnellingen en met name de 3e. In mijn optiek slipte die heel erg en ik vreesde een nieuwe koppeling. Daar ik nog geen aanpassing had gedaan kon ik naar de garage van aankoop en kon dezelfde dag terecht met de grootste vrees uiteraard.
Wagen werd gelijk onderzocht en mee gereden en er werd inderdaad geconstateerd dat die niet op de juiste manier naar oneven versnellingen schakelde, echter in de computer werd beslist geen versleten koppeling gedetecteerd en ook waren er geen andere meldingen zichtbaar.
Chef van de garage vertelde mij dat hij dacht aan vervuilde olie in de aansturing (mechatronic) waardoor er wellicht niet goed gecommuniceerd kon worden tussen bak en koppeling (vergeef me dat ik niet heel technisch ben mocht dit niet kloppen). Zijn advies was om op dat moment een reinigingsmiddel toe te voegen om evt vervuiling los te weken om vervolgens de automaat te "spoelen" waarop ik natuurlijk zei: kan dat wel is het niet de koppeling etc. Toch wilde de chef dit eerst proberen en beloofde mij de garantie te waarborgen daar ik binnen de termijn met het probleem kwam.
Die zelfde dag na 1 keer geluid uit de bak te hebben waargenomen schakelde de auto weer als normaal wat natuurlijk erg prettig was maar goed was dit dan de oplossing. Later bleek wel dat bij een koude start de versnellingsbak de 1e keer dat die naar 3 moest schakelen dit voelbaar met de nodige moeite deed (was die eenmaal in 3 geweest was het ook weer weg) nu 2 maanden later en een gespoelde bak rijdt en schakelt de 02 echt weer helemaal soepel misschien zelfs soepeler als ik ooit heb ervaren.
Conclusie voor mij is dat het spoelen en verversen van deze lifetime olie toch geen wassen neus is en ben erg blij met hoe de garage mij geholpen heeft en alles ook nog binnen garantie gelukkig.
Mooi geluk gehad dan :thumbsup:
Persoonlijk zou ik nog steeds de software aanpassing doen op je DSG software
Toch weer een apart geval deze want normaliter hoeft de mechatronic olie niet ververst te worden want die stuurt alleen wat plunjers en daar bevinden zich geen draaiende delen zoals tandwielen.
 
Bovenaan Onderaan