98 tanken is altijd het beste voor een turbo motor.
Carterdampen werken octaan verlagend vanwege de olie deeltjes die erin zitten. In hoeverre dit doorwerkt en of je daar effectief iets van merkt dat denk ik niet.
Wat
@andrehj zegt dat klopt en daar moet je voor oppassen als je met een catch can rijd. Regelmatig in de winter even checken en de slangen doorblazen om de witte sludge vorming eruit te werken.
@Corné de Kluijver ALS de slang dichtvriest (die kans is klein) dan heeft je blok al een flinke klap gehad voordat het ontdooit is. Maar dan moet je slang bijna helemaal vol zitten met witte sludge (dat is wel iets om af en toe te controleren) als hij voldoende afloopt zal het n
Bij mijn vorige auto had ik 2 20mm slangen naar beneden richting het asfalt lopen en die zijn nooit bevroren, maar die liepen ook bijna recht naar beneden. Als ze in een bocht omhoog lopen richting een catch can en er blijft sludge in hangen (wat veel vocht bevat) dan kan dat bevriezen. De eerste 1.4 VAG motoren hadden dit probleem al vanuit de fabriek. Later is het PCV systeem aangepast.
Wat betreft PCV systeem van de 1.4 TSI heb ik op een UK forum veel info en plaatjes gevonden van een 1.4 twincharger Scirocco. Het PCV systeem is bijna hetzelfde zag ik, alleen zit het op een andere plek.
Ook hier zit de slang op het blok aangesloten net onder de vuldop en loopt deze naar een T splitsing en vanaf daar naar de inlaat buis en inlaatspruitstuk.
Hier de aangepaste carteventiltie, de slang onder de vuldop gaat naar een catchcan en die gaat dan weer terug naar de T splitsing.
Dus waarschijnlijk heeft de 1.4TSI maar één plek waar de carterdampen het blok verlaten, op de aansluiting net onder de vuldop. Misschien dat er inwendig een systeem zit dat de ontluchting van het onderblok ook op dat punt uitkomt en er één uitgang is voor zowel kleppendeksel als onderblok.
Deze gast heeft inprincipe alles origineel gelaten en enkel een catchcan tussen de ontluchting slang gezet. Persoonlijk heb ik liever de ontluchting naar buiten zodat er zeker niks meer het blok ingaat. Binnenkort ga ik hiermee aan de gang.
Veel info met dank aan het Scirocco UK forum