Inwendig reinigen kop TSI motor?

Cordoba

Forumguru
Wat ik heb begrepen is het voor de 60k km zeker niet nodig, en bij welke km-stand en welk gebruik het dan wel nodig is, daar verschillen de meningen over. Ik loop er serieus over te denken om het straks gelijk met de eerste APK mee te laten nemen (de km-stand zal dan rond de 75k km zijn).
 

prosier

Forumguru
We kunnen toch niet in de glazen bol kijken en dan in de cilinder van ieders motor?

Haal voor 20 euro die mini cam en klik een sensor los.... of zoals ik al zei laat even checken. Als dit teveel gevraagd is laat het dan, maar mijn vermoeden wil ik altijd gewoon feitelijk bewezen hebben. Ik ben niet zo van het gokken.

Als je een gok wil; zoek uit of je een 2e injector hebt voor de kleppen, ga er vervolgens vanuit dat je niet hoeft te gaan voor carbon cleaning...

Als ik zelf een 2e injector had, ging ik nog zelf kijken na 100k km of alles nog wel schoon was haha :D
 
  • Leuk
Waarderingen: NJAM

Rosinfield

† In Memoriam
Dank je @Johnnyvr6; dat is waardevolle informatie en bevestigt mijn vermoeden. Ik hoef me dus voorlopig geen zorgen (en onnodige kosten) te maken, denk ik
 

NJAM

Lid
45.000 km na de walnut blasting toch maar eens gekeken naar...

Hey @Spinal
Wat voor cameraatje gebruikje om erin te kijken?
Heb je er ook al eens aan gedacht om een catchcan in te laten bouwen of de EGR "weg te schrijven"?

Ik zie dat dat een veelvoorkomende procedure is bij chiptuners. VAGtechniek doet het gratis icm chiptuning zie ik op hun website.
 

NJAM

Lid
Klopt!

Even een copy paste van m'n voorsteltopic:

Ook contact had met VAGtechniek maar daar hoorde ik "tja we zijn geen fotografen" als ik vroeg of er voor- en nafoto's gemaakt konden worden. Uiteindelijk blijken ze 't wel te doen als je erom vraagt. Pakkingen van injectoren worden ook alleen vervangen "als ze versleten zijn".

Ben nu bij BVR duurder uit maar dan krijg ik testing van injectoren en grafiete pakkingen op injectoren erbij. Daarnaast lezen ze de auto eerst uit en wordt een proefrit gemaakt.

Blasten en injectoren reinigen komt totaal op 520 bij hen. Stuk duurder maar blijkbaar een verstandige keuze i.c.m. met chippen wat ik miss later nog wil laten doen(aldus de werknemer van BVR; die natuurlijk ook graag verkoopt).

Hij heeft me in ieder geval overtuigd. Stukje klantvriendelijkheid hoort daar ook bij vind ik. Dat miste ik bij VAGtechniek.

aanpassing:

Wel correct om nog even te vermelden. Ook voor de garage had ik wat vragen die gewoon normaal waren beantwoord.
 
Laatst bewerkt:

NJAM

Lid
Vandaag de auto opgehaald bij BVR automotive. Foto's van de reparaties kreeg ik gisterenavond al binnen.

Naast reiniging vd inlaat en injectoren is de dumpvalve ook vervangen. De nokvolger van de brandstofpomp is ook vervangen.

Aan de telefoon schrok ik al van de kosten. Niet in de zin van te duur maar meer voor mij een hoop geld. Zeker vlak na aanschaf vd auto. Vervanging van de distributieset heb ik daarom uitgesteld. Van een collega die bij een andere garage werkt, begreep ik dat de interval op 180.000 km ligt zonder tijdsaanduiding.
Ook de thermostaat heb ik niet laten vervangen en daar heb ik spijt van (begrijp nu pas wat zo'n ding nou eigelijk doet:lezen:). 180 vroeg men daar voor. Hopelijk kan ik die zelf vervangen...

Het resultaat mag er wel wezen. Auto heeft duidelijk meer pit, loopt wat soepeler en niet onbelangrijk; hij klink nu lekker rauw. Veel mooier geluid als wat ik eerst hoorde.
 

Bijlagen

  • received_652408458586017.jpeg
    received_652408458586017.jpeg
    334 KB · Weergaven: 119
  • received_304552757516536.jpeg
    received_304552757516536.jpeg
    159,9 KB · Weergaven: 121
  • received_297384884884896.jpeg
    received_297384884884896.jpeg
    247,7 KB · Weergaven: 113
  • received_689774491613335.jpeg
    received_689774491613335.jpeg
    387,6 KB · Weergaven: 112
  • received_231067528217969.jpeg
    received_231067528217969.jpeg
    228 KB · Weergaven: 117
  • received_732452727319874.jpeg
    received_732452727319874.jpeg
    182,7 KB · Weergaven: 107

andrehj

Forumguru
Hier nog een mooi filmpje van "Die Autodoktoren" (sowieso een superinteressant kanaal van een stel garagisten die echt de oorzaken van storingen opzoeken ipv dom onderdelen te vervangen) die walnootreinigen voor het eerst uitvoeren en vergelijken met sodareiniging:
(doorscrollen naar 11:30)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik blijf het een lastig verhaal vinden. De aanbieders zeggen uiteraard dat het nodig is bij een bepaalde km stand, ongeacht hoe vervuild de zaak in werkelijkheid is en kwaad kan. Het is een prijzig grapje. Dus klanten zullen, gezien de forse uitgave, ook wanneer daar objectief gezien geen sprake van is, geneigd zijn te zeggen dat ze verbetering ervaren. Ik neig dus naar de gedachte om pas zoiets te gaan overwegen du moment dat zich symptomen gaan voordoen die er op wijzen dat het wenselijk is, zoals vermogensverlies.
 

haggard

Senior Member
Het zijn “kool”afzettingen toch?!
Dus als ik maar lang genoeg flink gas geef gaat de “kool” toch verbranden net zoals op de bbq? Er komen dan gloeiend hete uitlaatgassen langs vanaf de egr en de turbo?!
Of denk ik nu verkeerd?

En bovendien; de kleppen bewegen continue, dus er zal wel wat aan blijven “plakken” maar nooit zoveel dat alles helemaal dichtslibt...
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
Nope...je denkt verkeerd...die kool afzetting verbrand niet en wordt alleen maar dikker en dikker. Schoonmaken is leuk maar komt na verloop van tijd weer gewoon terug. Inherent aan de werking van tsi, circulatie van gassen en de vorm van injectie. Sommige modernere versies hebben dacht ik een inspuiting die ook de klep reinigt. Misschien als je een hamburger op je motorblok legt dat je dan dezelfde werking ervaart maar meer ook niet.
 

Tees

Donateur
Kool verbrandt bij hoog genoeg temperatuur wel, maar dan heb je t over enkele 100'en graden (700-900 graden), benzine verbrandt bij zo'n 250 graden. Ziedaar ook meteen de reden waarom koolstofafzetting zich kan vormen in een motor.
 
Bovenaan Onderaan