Inwendig reinigen kop TSI motor?

Rosinfield

† In Memoriam
Dacht ook dat het vooral de oudere tsi's zijn waarbij het zich in grote mate voordoet. Verder ook goed om preventief zo nu en dan eens even flink door te blazen.
 

andrehj

Forumguru
Het zijn “kool”afzettingen toch?!
Dus als ik maar lang genoeg flink gas geef gaat de “kool” toch verbranden net zoals op de bbq? Er komen dan gloeiend hete uitlaatgassen langs vanaf de egr en de turbo?!
Of denk ik nu verkeerd?
Ja. Lees dit topic maar eens door. (Of bekijk het filmpje, waarin het allemaal wordt uitgelegd).
De afzettingen zitten in het inlaatcircuit, daar komen (via de EGR) weliswaar uitlaatgassen, maar ze zijn daar niet meer zo heet. En omdat het een direct inspuiter betreft, is er ook niets meer wat de kool daar weghaalt.
En bovendien; de kleppen bewegen continue, dus er zal wel wat aan blijven “plakken” maar nooit zoveel dat alles helemaal dichtslibt...
En precies dat gebeurt dus wel.
Sommige modernere versies hebben dacht ik een inspuiting die ook de klep reinigt.
De MQB 1.8 en 2.0 TSI blokken doen dat. Die hebben zowel directe, als indirecte inspuiting. Door de indirecte inspuiting zou de koolafzetting in het inlaatcircuit weer moeten worden opgelost.
 

ertromp

Forumguru
Dacht ook dat het vooral de oudere tsi's zijn waarbij het zich in grote mate voordoet. Verder ook goed om preventief zo nu en dan eens even flink door te blazen.
Nee de “nieuwere” TSI’s hebben er zeker onder te lijden. Wellicht de 1.8 en 2.0 TSI in mindere mate omdat die een extra injectieventiel in de inlaat hebben voor de kleppen.
 

haggard

Senior Member
Nou, ik moet eerlijk zeggen dat mijn 1.2 TSI nu 144.000km gelopen heeft en nog steeds stationair zeer zuiver loopt.... geen hakkelen of stotteren whatsoever... Ik rij soms korte stukjes (maximaal 15km), maar ook wel eens honderden kilometers op de autobahn met veel stukken flink doortrappen (ik noem het altijd schoonblazen)...
 

haassie

Forumguru
Das mooi nieuws...mocht het wel gaan gebeuren dan weet je waar je het zou kunnen zoeken haha.

Heb mijn 1.8tsi bij 145dkm laten doen en zat toch echt serieuze carbon op de klepstelen...liep stationair prima niets aan de hand....ik dacht er een ander probleem mee op te lossen vandaar dat ik het liet doen. Onlangs bij 205 is het weer gedaan tijdens een zuigerrevisie waren wederom “aangegegroeid”....ondanks altijd E5 tanken.
 

Janno

Forumguru
Alleen de 1.8 TSI en 2.0 TSI welke gebruikt wordt in MQB platform zeg maar sinds 2014 hebben een extra injector in inlaat traject. Bij alle andere TSI's is het directe inspuiting met dus die vervuiling van de inlaatkleppen

Betekent dit dat ik safe zou moeten zitten met mijn Octavia 3 RS van 2014?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als je ergens waar je het kunt laten doen om advies vraagt, zullen ze het ongetwijfeld aanraden. Het ziet er ook ongetwijfeld niet zo brandschoon uit als na zo'n behandeling. Maar dat zegt niets over of het echt nodig is. Ik zou er pas aan gaan denken wanneer de motor minder presteert
 
Is Hans Sloot nog altijd de enige die dit doet in Nederland? Ik ben eigenlijk op zoek naar een adres wat meer richting Limburg.
 
Met een prijs van ca €200 voor chemisch en €550 voor walnut zou ik graag eerst de eerste proberen :arghh:

Ik heb de auto nog niet zo lang en weet niet goed hoe hij eigenlijk hoort te lopen, maar stationair "hikt" ie af en toe een beetje. Het is overigens een 123pk 1.4 TSI.
 

Cordoba

Forumguru
Wat ik begrepen heb is dat bij chemische reiniging soms 1000 km later er alsnog allerlei vuil loskomt, dat dan problemen veroorzaakt, ik zou daarom direct voor de wallnut blasting gaan. Mijn 1.2 tsi gaat morgen over de 90k km, en ik ben van plan dit jaar de wallnut te laten doen.
 

ertromp

Forumguru
Adres in Beek blijkbaar €125,- Lijkt me wel een telefoontje waard of dat ook voor je Skoda de prijs is
 

Tees

Donateur
Ik vind dat wel een schrikbarend verschil, €125 in Beek of €500 bij VAGtechniek. Doet me een beetje twijfelen over de kwaliteit van het werk van die in Beek...?
 

ZaRoK

Senior Member
Op mijn facebook pagina kom ik continue Carbon Cleaning aan Huis tegen voor 65 euro.
Ze hebben ook een website, de ervaringen lijken positief.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar voor deze prijs wil ik het gerust een keer proberen.
Heb 1x walnutt blasting laten doen bij 190k.
 

Tees

Donateur
De vraag is denk ik vooral hoe goed ze het doen. Dat kan je tenslotte zelf niet checken zonder t kleppendeksel nog eens te lichten. Voor €125 kunnen ze 1.5-2 uurtjes werken en heb ik de afschrijving op apparatuur en materialen nog niet meegerekend. Lijkt mij best kort voor zo'n klus
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Carbon Cleaning zal ook zeker niet 'wallnutblasten' aan huis, dat zal op 'chemisch reinigen' neerkomen.
Daarbij heb je zelf geen zicht op wat er echt 'gereinigd' wordt.
Bij een aantal autos kun je dat met een endoscoop min of meer vlug checken, maar niet bij alle Skoda-motoren.
Vaak moet er dan (te) veel gedemonteerd worden.
 
Bovenaan Onderaan