Inwendig reinigen kop TSI motor?

Ja dat is gelijk aan walnut-blasting.
Nu kan ik niks vinden over “hun” Microflex 933 of 936.

Ik vermoed dat het een zelfde soort granulaat is maar dat dit dan als huismerk is verpakt. Van walnoot is namelijk bekend dat het hard genoeg is om de carbonafzetting te kunnen loskrijgen maar niet hard genoeg is om (legeringen) klepstelen en het inlaattraject te kunnen beschadigen.


Ik heb het in 2017 bij pakweg 70.000 km laten doen bij HBT (Tom) maar zijn bedrijf is al een poosje gesloten.
 

ZaRoK

Senior Member
Ik zal eens zoeken of er hier in de omgeving van Alkmaar ook een garage is die dit kan uitvoeren voor een schappelijke prijs. Ik hoop namelijk van mijn misfires af te komen. Zie voor en na plaatjes van een ritje van 30km.
 

Bijlagen

  • Capture+_2020-01-13-16-28-58.png
    Capture+_2020-01-13-16-28-58.png
    512,4 KB · Weergaven: 75
  • Capture+_2020-01-13-17-28-53.png
    Capture+_2020-01-13-17-28-53.png
    535,6 KB · Weergaven: 71

Desperado

Forumguru
Bij de Peu dealer waar ik werkte hadden ze ook granulaat van het huismerk en van Tunap. Werden beide gebruikt en deden beide prima hun werk.
 

prosier

Forumguru
Ik zal eens zoeken of er hier in de omgeving van Alkmaar ook een garage is die dit kan uitvoeren voor een schappelijke prijs. Ik hoop namelijk van mijn misfires af te komen. Zie voor en na plaatjes van een ritje van 30km.

Misfire aantal op 7 jaar is nihil.

Op 1 week snap ik het. Tunap btw zeer duur hier in de omgeving, tov normale walnut cleaning, bv bij BVR Tilburg of hoe heten ze....
 

ZaRoK

Senior Member
Dat stelt me enigsins gerust, als ik de waarden optel kom ik op ongeveer 30 misfires per 30 km, dus 1 per km. Dit is dus nornaal? Soms voel ik toch een schokje of hapering.
Ik weet ook niet of de getallen ooit reset zijn geweest, auto is van eind 2014 met nu 192k op de teller, naar mijn weten nooit inwendig gereinigd.
 

prosier

Forumguru
@ZaRoK Een tsi? Met dsg? 2ton? Ik denk dat je 3kg carbon eruit haalt.

Schokken voelen mag niet. Vaker bij koud wegrijden. Ik zeg besteed 250 of 300 euro aan walnut cleaning
 
Laatst bewerkt door een moderator:

VAG-man

Forumguru
@ZaRoK

Mijn werkwijze zou zijn:

Eerst de waarden op nul zetten en kijk óók naar eventuele andere foutmeldingen, voordat je verdere stappen onderneemt.
 

ZaRoK

Senior Member
Ik heb alle adaptiewaarden van brandstof en lucht op 0 gezet, dit heeft niet geholpen.

Op 5 februari ga ik naar AVS Auto's voor het walnut blasten, schoonmaken compleet inlaatsysteem, reinigen en testen injectoren en een compressietest.
 

ZaRoK

Senior Member
AVS was een succes. Hier paar foto's, volgende week krijg ik ze digitaal.

Was dus zeker de moeite waard.
 

Bijlagen

  • IMG-20200208-WA0004.jpg
    IMG-20200208-WA0004.jpg
    147,6 KB · Weergaven: 112
  • IMG-20200208-WA0003.jpg
    IMG-20200208-WA0003.jpg
    222,4 KB · Weergaven: 118
  • IMG-20200208-WA0008.jpg
    IMG-20200208-WA0008.jpg
    209,4 KB · Weergaven: 121
  • IMG-20200208-WA0007.jpg
    IMG-20200208-WA0007.jpg
    226,3 KB · Weergaven: 115
  • IMG-20200208-WA0006.jpg
    IMG-20200208-WA0006.jpg
    166,4 KB · Weergaven: 114
  • IMG-20200208-WA0005.jpg
    IMG-20200208-WA0005.jpg
    215,5 KB · Weergaven: 109
  • IMG-20200208-WA0012.jpg
    IMG-20200208-WA0012.jpg
    195,3 KB · Weergaven: 108
  • IMG-20200208-WA0001.jpg
    IMG-20200208-WA0001.jpg
    205,6 KB · Weergaven: 107
  • IMG-20200208-WA0000.jpg
    IMG-20200208-WA0000.jpg
    184,4 KB · Weergaven: 108
  • IMG-20200208-WA0011.jpg
    IMG-20200208-WA0011.jpg
    197,9 KB · Weergaven: 107
  • IMG-20200208-WA0010.jpg
    IMG-20200208-WA0010.jpg
    194,1 KB · Weergaven: 100
  • IMG-20200208-WA0009.jpg
    IMG-20200208-WA0009.jpg
    208,3 KB · Weergaven: 101
  • IMG-20200208-WA0002.jpg
    IMG-20200208-WA0002.jpg
    140,2 KB · Weergaven: 95

VAG-man

Forumguru
Ik ben benieuwd naar jou ervaringen tekstueel. Merk je een betere stationair loop en uiteraard het olieverbruik.
 

ZaRoK

Senior Member
AVS reinigt op de Tunap manier:
https://www.tunap.nl/producten/brandstofsysteem/mf933-kleppenreinigingsgranulaat
Op die pagina staat ook een filmpje.

Stationair met de voet op de rem(dsg) koud of half warm toch nog wat voelbare schokjes afentoe. Met warme motor en dsg op P loopt alles strak.

Ik heb geen schokjes meer met accelereren, auto trekt nu echt met volle porrie vooruit.

Olieverbruik heb ik geen idee van nog, ze hebben 1 liter bijgevuld. Dat had ik zelf al een tijd niet gecontroleerd, maar olieverbruik heb ik voor me gevoel nooit last van gehad. Ze hebben ook de injectoren ultrsoon gereinigd en 1 rubbere huls van een bobine vervangen.

Van wat ik kon zien zijn de soft misfires ruim gehalveerd.

Over het verbruik kan ik nog niks zeggen. Heenweg van 1 op 18.5 en terug 1 op 17.5 haha. Is heel erg afhankelijk van me snelheid of windrichting.

De 1.4 CHPA vervuild niet zo heel snel, maar dit is na 193k km.

Ik ben blij dat alles weer schoon is.
 

Spinal

Forumguru
45.000 km na de walnut blasting toch maar eens gekeken naar de huidige stand van zaken:
IMG_20200221_135736__01.jpg

Screenshot_20200221-143624.jpg

Toch weer wat vervuild maar valt me niks tegen.
De klepzitting zelf is nog zo goed als schoon (afgaande op wat ik kon zien) op de klepsteel beginnende koolstof afzetting.
Wellicht dat het afkoppelen van de carterventilatie toch zijn vruchten heeft afgeworpen.

Zo was het voor het walnut blasten:

IMG_3297.JPG
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan