Inwendig reinigen kop TSI motor?

prosier

Forumguru
@prosier Hoe bevallen de rode RS3 bobines in je 1.4 TSI CHPA?

Past allemaal niet. ik had RS3 bobines en RS7 bougies. De bougies retour. De bobines liggen in een doosje.
Ik had de Beru type nodig, maar de RS3 waren net van het andere soort. Past wel op andere golf/vag 1.4 of 1.8 motoren meen ik
 

kylimo

Senior Member
Even terug naar het reinigen. Iemand nog recente tips waar ik het goed kan laten doen? Net het topic van "Groepsbuy Celtemp" doorgelezen, en dat zag er wel goed uit. Mijn huidige 1.2 TSI (FIII) vind ik minder soepel lopen als mijn vorige 1.2 TSI (FII). Zeker na het lezen van dit topic zal het best wel eens de vervuiling kunnen zijn. Zeker met de gedachte dat de auto, welke ik nog niet zo langs heb, 22.000 km heeft gereden in 3,5 jaren. Niet echt een snelwegracer geweest denk/verwacht ik. Ook bij 1800 rpm voel ik hem een beetje schokken/inhouden. Bij de Skoda geen foutcodes ontdekt. Wel heb ik het idee dat door de snelweg kilometers die ik er al mee heb gedaan, het schokken minder wordt. Ook geeft de boordcomputer een steeds zuiniger benzineverbruik aan. Van 1 op 14 bij aanschaf naar 1 op 19 gisteren van België naar Den Haag.

Groeten Boy
 

kylimo

Senior Member
Stom. Dacht dat dit een veel ouder lijstje was. Had het wel gezien. Dank, ik ga eens op mijn gemakkie naar kijken.

Groeten Boy
 

Highway

Forumguru
Vanmorgen bij BVR Automotive geweest om de 1.8 voor de 2de keer te reinigen.

- Inlaat is in 2015 door Tom van HBT gereinigd (126 000KM)
- In de tussentijd is de auto 1 maal chemisch gereinigd.

Ondertussen staat de teller op 205 000km. Merkte de laatste tijd al dat de motor wat ruw loopt vooral bij het starten.

2 weken geleden langs geweest zodat ze via een endoscoop de vervuiling konden zien. Hierna direct een afspraak gemaakt voor vanmorgen. Tevens ook de injectoren laten controleren/reinigen en de benzine filter vervangen.

Ik schrok van de staat van vervuiling toen de inlaat er was. Zo vies had ik ze niet verwacht, gezien de eerdere ervaringen bij Tom. De kleppen zijn netjes schoon gemaakt en zien er nu weer erg netjes uit.

De injectoren zijn vervolgens getest. Geen lekkage, dus dat begon goed. Spuitpatroon ook in orden. Echter bij de opbrengst test: 70ml, 70ml, 60ml en 70ml.
Nummer 3 brengt dus niet genoeg op. Alle injectoren zijn vervolgens ultrasoon gereinigd.

Zagen er weer goed uit na reiniging. Vervolgens zijn ze weer volledig getest. Lekte nog steeds niet, patroon prima en …. nu alle injectoren op de 70ml. 1 injector zat dus een beetje verstopt.

Vervolgens nog met de endoscoop de turbo onderzocht. Er zat behoorlijk wat olie in de turbo buis. Ook hoor ik de turbo al duidelijker (fluittoon). Wat blijkt: turbo is behoorlijk versleten, waardoor deze dus ook olie lekt (vandaar de hoge mate van vervuiling op de kleppen).

Vervolgens de benzine filter. De originele zat er nog onder. De benzine die hier uit kwam was ronduit smerig! Filter heeft zeker zijn werk gedaan maar er kwam zichtbaar vuile benzine uit. Maar goed dat we deze hebben vervangen!

Wat merk ik nu: motor draait weer aanzienlijk soepeler. Weer wat stiller geworden. Gelijkwaardige ervaring dus met de eerste keer wallnut blasten (door HBT).

Mijn gevoel bij BVR Automotive: veel kennis, andere zwakke punten van de motor (aandacht punten) die ze konden bekijken zijn dat ook, en ik heb een eerlijk en duidelijk advies gekregen. Kleppen waren goed schoon - ik zag geen carbon meer. 100 punten dus.

Erg groot voordeel is dat ze ook de injectoren kunnen testen. Om deze los te halen moet ook het inlaat traject los, dus nu een stuk minder werk. In mijn geval bleek er dus wel iets aan de hand te zijn, en dat is ook direct gerepareerd (door de injectoren te reinigen).

Zal ik ze adviseren / weer hierheen gaan: ja!

Nadeel: nu weet ik dat de turbo op zijn eind loopt.... maar liever nu weten en de tijd hebben te repareren dan wanneer het fout gaat je de kosten hoger zijn.
 

Highway

Forumguru
@zENTSE welkom op dit zeer actieve forum! Altijd prettig te weten dat de prof's hier ook meelezen. Bedankt voor de foto's, mooie opsomming van wat er vandaag gedaan is.

Hoop dat je vanavond niet op de bank moet slapen omdat je na benzine ruikt :pardon: Benzine die uit de benzine filter kwam was behoorlijk troebel en stonk behoorlijk.
 

Highway

Forumguru
Even een aanvulling na de eerste koude start:

Bij de eerste keer wallnut blasting waren de kleppen niet erg vuil, toch merkte ik dat de auto rustiger liep en iets stiller was. Ik had de auto nog niet lang in bezit, dus had er niet zoveel gevoel bij.

Nu, een aantal jaar verder, weet ik wel hoe de auto aan voelt en klinkt.

Wat ik wel merkte: de auto liep stationair niet meer rustig. Bij een koude start leek die om de paar seconden een keer te missen. Ook vond ik dat de motor goed hoorbaar was. De laatste ongeveer 3 maanden begon het onregelmatige toerental bij stationair goed op te vallen.

Na de behandeling:
Gister merkte ik al dat de motor rustiger draaide. Vanmorgen bij koude motor (nou ja, zo koud als die kan worden met dit weer) gestart - loopt weer rustig rond. Miste niet, start prima en duidelijk stiller dan voor de behandeling.

Naar mijn werk gereden en ik merk dat de motor rustiger draait. Ik merk dat de motor stiller is, reactie op gas geven is ook iets beter (zat de laatste tijd een zeer lichte schok / bibbering in - die is er nu helemaal uit). Ik zal niet beweren dat de auto sneller doet optrekken (dat is naar gevoel hetzelfde gebleven) maar het verloopt nu wel soepeler (en voor mij prettiger).

De bibbering bij oprekken lag voor mijn gevoel aan de 1 vervuilde injector en mogelijk in combinatie met de vervuilde kleppen. Het rustigere en stillere loop ligt aan de wallnut blasting (gezien de 1ste keer dezelfde ervaringen had).

Tijdens de reiniging heeft René me laten zien wat chemisch reinigen doet - het haalt zeker wel vervuiling weg, maar de aanslag op de klepstelen zelf is erg hard en die blijft zitten. Deze moest hij eerst met een kleine schraper verwijderen alvorens hij de klepstelen helemaal schoon maakt met de wallnut blasting. Chemisch reinigen en dan wel sneller en goedkoper, maar niet zo effectief als wallnut blasting.


Na 2 keer wallnut blasten en 1 keer chemisch reinigen mijn gedachten hierover (hoe ik erover denk, voor andere is het mogelijk anders):

* wallnut blasting:

+ 100% schoon (visueel te zien)
+ andere onderdelen van de inlaat kunnen ook gereinigd worden (dat is bij BVR ook gebeurd)
+ visuele inspectie van de gedemonteerde onderdelen is mogelijk
+ injectoren zijn eenvoudig te verwijderen en te testen
+ geen vervuiling komt in de motor terecht
- duurt lang (trek er maar een dag voor uit)
- duurder (vooral arbeid, maar ook bijv. dingen als pakkingen)

* chemisch reinigen:

+ De behandeling duurt veel korter dan wallnut blasting
+ Er hoeft (bijna) niets gedemonteerd te worden.
+ Goedkoper dan wallnut blasting
- niet alle vervuiling wordt verwijderd(1)
- visueel niet eenvoudig te controleren (via endoscoop wel, maar ook dan is het lastig goed te zien).
- vervuiling wordt via de motor en uitlaat verwijderd


(1) dat niet alle vervuiling wordt verwijderd is een claim die ik niet hard kan maken, maar voor mijn gevoel: na het chemisch reinigen liep de auto wel iets beter, maar als je het resultaat van chemisch reinigen naast dat van het wallnut reiniging zet (en ik heb ze beide ervaren) dan merk je duidelijk dat wallnut reiniging beter werkt. De auto klinkt gewoon beter en loopt veel mooier. Op gronde van deze ervaring baseer ik mijn uitspraak.
 

Highway

Forumguru
Wallnut blasting: 350
Injectoren testen en reinigen: 200. Weet zo niet of het goedkoper is indien ze de injectoren niet hoeven te reinigen.

Dat voor een 1.8 tsi, of andere motorisering andere prijzen hebben weet ik niet.
 

frenkc1

Nieuw lid
Mooi om dit te lezen! Ben nieuw hier, maar ga de 20e mn auto bij TC autotechniek afgeven voor analyse. Geen Skoda maar evengoed een 1.4tsi met motorcode BLG. Hij houdt rond de 3000 tpm in en loopt soms niet mooi stationair bij een koude start.

Laatst bougies en bobines vervangen door NGK exemplaren, klusje wat overigens goed zelf te doen is, maar het probleem bleef bestaan.

Ik zal jullie op de hoogte houden als ik bij TC Autotechniek ben geweest!
 

haassie

Forumguru
Blasting kan nooit kwaad, mits goed uitgevoerd!

Onrustig lopen bij koude start heb ik ook...duurt mss 30 sec dat hij even een beetje hobbelt op 1200 toeren en dan terugzakt naar 800/900 toeren en dan is het weg. Gaat niet opgelost worden door walnut blasting....ook bij mij was het na bougie en bobine wissel (ngk) niet weg. Als ik het zo links en rechts lees is dit normaal, iets met afwijkende inspuiting, meer dan nodig, tijdens koude start.
 

CDK

Forumguru
Dat rauwe lopen is de katverwarming, er wordt extra brandstof ingespoten om de motor en katalysator sneller op temperatuur te krijgen om aan de emissie eisen te voldoen. Je kan dit bij tuning uit laten zetten trouwens :jaja:
 

prosier

Forumguru
Dat rauwe lopen is de katverwarming, er wordt extra brandstof ingespoten om de motor en katalysator sneller op temperatuur te krijgen om aan de emissie eisen te voldoen. Je kan dit bij tuning uit laten zetten trouwens :jaja:

Zou dit dan ook als gevolg hebben dat soms bij koud wegrijden in de ochtend, de blowoff valve (fmdv1 forge) begint te blazen zo vanaf 2000rpm...dat heb ik na 2 keer optrekken niet meer.

Leuke is, dat ik het niet altijd heb... Heb er wel een keer op geluk een stukje van op film gezet.
 

VAG-man

Forumguru
Beetje onrustige loop bij koude start ervaar ik soms, maar alleen bij stationair. Beetje gas geven en de motor is weer stabiel.

Ik ben een hele rustige rijder (1:16), die schakelt wanneer de schakelindicator dit aangeeft. Echter ik ben er van overtuigd dat dit nooit goed kan zijn voor een motor. Steeds erg lage toeren.
In de vakantie heb ik in Duitsland 10-tallen kilometers 200+ kunnen rijden. De motor heeft hierna in Nederland 2 weken mooier gelopen. Ik denk dat het rijden in hogere toerental beter is voor motor en wellicht voor de portemonnee.
 

turboturbo

Forumguru
De motor heeft hierna in Nederland 2 weken mooier gelopen.
Herkenbare ervaring. Jammer altijd weer dat dat maar van korte duur is. Zo voel je echt dat de motor lekker los gereden is (‘italian tune-up’) en daarna weer inkakt in het gezapige NL verkeer, waar de motor nauwelijks hoeft te werken (want nauwelijks hoogteverschillen, veel file’s, snelheidslimieten)
 

frenkc1

Nieuw lid
Blasting kan nooit kwaad, mits goed uitgevoerd!

Onrustig lopen bij koude start heb ik ook...duurt mss 30 sec dat hij even een beetje hobbelt op 1200 toeren en dan terugzakt naar 800/900 toeren en dan is het weg. Gaat niet opgelost worden door walnut blasting....ook bij mij was het na bougie en bobine wissel (ngk) niet weg. Als ik het zo links en rechts lees is dit normaal, iets met afwijkende inspuiting, meer dan nodig, tijdens koude start.

Dat ie even hoger stationair loopt is normaal ja, maar als ie dan is gezakt dan lijkt ie soms éen tel dieper te zakken tot 600 en daarna weer tot 800-900 terug te komen.

Bij de test checken ze in ieder geval ook de timing. Hoop niet dat de ketting of -spanner vervangen moet worden!
 

frenkc1

Nieuw lid
Mooi om dit te lezen! Ben nieuw hier, maar ga de 20e mn auto bij TC autotechniek afgeven voor analyse. Geen Skoda maar evengoed een 1.4tsi met motorcode BLG. Hij houdt rond de 3000 tpm in en loopt soms niet mooi stationair bij een koude start.

Laatst bougies en bobines vervangen door NGK exemplaren, klusje wat overigens goed zelf te doen is, maar het probleem bleef bestaan.

Ik zal jullie op de hoogte houden als ik bij TC Autotechniek ben geweest!

Nou een distro ketting verder zonder dat mijn oorspronkelijke kwaal is aangepakt.

kreeg telefoon van TC dat de auto klaar was en dat er een ondeugdelijke luchtregelklep was geconstateerd. Kosten reparatie 600€ inc de analyse a 127€. Poehee dan los ik het wel zelf op. Dus auto ophalen in de namiddag. Ik stap ik en merk direct een superonregelmatige stationaire loop. Ik rijd de straat uit en merk vermogens tekort.
Terug natuurlijk! Dus monteur weer de computer aangesloten maar vindt in een uur niks. Auto het weekend daar gelaten en maandag het bericht dat de ketting is versprongen en dat dat ‘altijd kan gebeuren’. Vervelend zegt ie!
Op zich vreemd dat ik em naar een specialist breng en em kapot terugkrijg en ik het uitkan zoeken tenzij ik reparatie à 1800€ wil aftikken!
Ik natuurlijk boos maar snel geregeld dat ie ergens anders gemaakt kan worden voor 1070€. Nogal een verschil, niet?

TC neemt geen enkele verantwoordelijkheid en stelt zich niet coulant op.
Al met al n betreurenswaardige ervaring met TC Autotechniek. Ga er nooit meer heen!
Hoe kan je een auto zo neerzetten voor de klant om mee te nemen!? En vervolgens (afgezien van de ‘ik wil het niet maken’ tarieven die ze hanteren) de klant te laten zitten met het probleem. Waar-de-loos. No-go!
 

VAG-man

Forumguru
Wow best heftig.
Is TC ergens aan verbonden, BOVAG of een andere organisatie. Kun je ergens anders dan bij TC terecht met je klacht. Wellicht Consumentenbond?

Ik zou het er zeker niet bij laten zitten!
 
Bovenaan Onderaan