Inrijden Fabia II 1.2 TDI Greenline

FredV

Banned
Mijn vader laat het start-stopsysteem trouwens uitschakelen. Onzinnig (deels) en vooral een aanslag op je startmotor.
Ik weet niet of dat zo is. Je hoort namelijk de startmotor helemaal niet draaien bij t start/stopsysteem.
Bovendien zitten er regeneratieve remmen op de achterwielen om electriciteit te genereren. Ik geloof dat dat is voor de startmotor die speciaal ontwikkeld is voor dit systeem. dus geen extra aanslag, maar bestand tegen dit gebruik.
 

GJS

Senior Member
Ik denk dat het eerder een aanslag op je motor en turbo is dan op je startmotor, als je een minuut of langer moet wachten is alle olie naar de carterpan gelopen en duurt het even voordat het zich weer door de motor verspreid heeft, dit veroorzaakt meer slijtage lijkt mij omdat je met stop/start de koppeling intrap, hem in z'n 1 zet en gelijk wegrijdt en de olie niet goed de tijd heeft gehad om weer lekker door de motor te stromen.

En met turbo's was het altijd zo dat je de motor niet gelijk uit moet zetten als je hem daarvoor nog stevig belast hebt, maar het stop/start systeem doet dit wel, nu zeggen ze wel dat de moderne turbo's daar tegen kunnen, maar dat moet je dan maar afwachten.

En soms hoor je de startmotor wel en wat maakt het eigenlijk uit of je hem wel of niet hoort, gebruikt wordt hij toch.
 

FredV

Banned
En soms hoor je de startmotor wel en wat maakt het eigenlijk uit of je hem wel of niet hoort, gebruikt wordt hij toch.
Ik bedoel daarmee dat het starten op een andere manier gebeurt dan het starten met de contactsleutel.
En wat de turbo betreft, die komt pas in bij hogere toerentallen. Met het start/stopsysteem is al met zoveel merken en typen ervaring opgedaan, zonder negatieve klachten, dat het wel zal meevallen met de genoemde problemen of vraagtekens daarover.
 

PC-fre@k

Banned
Er zijn bovendien ook een heel stel voorwaarden waaraan de situatie moet voldoen. Bij mijn eerste proefrit werkte het helemaal niet, of juist wel, de auto ging niet uit zeg maar. Bij de 2e dealer ging hij eigenlijk direct bij stilstand, maar had dan ook niet zo'n lang/ruig ritje vooraf gemaakt.
 
Bovendien zitten er regeneratieve remmen op de achterwielen om electriciteit te genereren.

Regeneratieve dynamo bedoel je Fred?
De spanningen zeker van nog maar 2 dagen wachten, haha:baby012:

Al zie ik dat ze in de prijslijst over regeneratie remmen praten (zonder het over voor of achter te hebben)
Lijkt me dat de dynamo gewoon harder gaat laden op het moment dat het rempedaal wordt aangetikt met als voorwaarde dat de motor niet in zijn vrij staat of het koppelingspedaal is ingetrapt.
 
Lijkt me dat de dynamo gewoon harder gaat laden op het moment dat het rempedaal wordt aangetikt met als voorwaarde dat de motor niet in zijn vrij staat of het koppelingspedaal is ingetrapt.

Sterker nog, bij een normale auto draait de dynamo altijd mee, bij bluemotions/greenlines is de dynamo ontkoppelt, en zal alleen inschakelen bij remmen/uitrollen. (dit is dan wel een zwaardere dynamo die veel energie op kan wekken).
 

EdK

Forumguru
bij bluemotions/greenlines is de dynamo ontkoppelt, en zal alleen inschakelen bij remmen/uitrollen. (dit is dan wel een zwaardere dynamo die veel energie op kan wekken).


Weet je dat heel zeker ? En hoe zit het dan bijvoorbeeld als ik met groot licht aan op de weg rijdt en de airco erbij aan heb
Trekt hij dan de stroom alleen maar van de accu af ?
En zodra die bijna leeg is dan gaat de dynamo pas meedraaien ?
Of wekt hij die stroom alleen weer op met remmen ?
Flinke dynamo moet dat wezen, en die accu moet ook tegen een laadstroom kunnen dan !?
 

FredV

Banned
Regeneratieve dynamo bedoel je Fred?

Al zie ik dat ze in de prijslijst over regeneratie remmen praten (zonder het over voor of achter te hebben)
Lijkt me dat de dynamo gewoon harder gaat laden op het moment dat het rempedaal wordt aangetikt met als voorwaarde dat de motor niet in zijn vrij staat of het koppelingspedaal is ingetrapt.
Nee, de dynamo is niet regeneratief. Je gedachtengang klopt dus niet.
De juiste benaming is regeneratief remsysteem.
En dat systeem zit achter.
En hoe dat opwekken gebeurt, het lijkt me niet dat de dynamo dan harder gaat draaien, want dat kost extra brandstof en dat is nu net niet de bedoeling.
Volgens mij wekt het remmen energie op die gebruikt wordt en in de accu wordt opgeslagen.
Vandaar waarschijnlijk dat het trommelremmen zijn waarin het regeneratieve systeem is ingebouwd. Vòòr zijn het schijfremmen.

Ik las elders dat het een speciale startmotor is die gebruikt wordt voor het stop/startsysteem. Vandaar dat je de startmotor niet hoort als het stop/start systeem wordt gebruikt. Dat in tegenstelling tot het starten via het contactslot.

en dieselmotoren hebben dacht ik, ook meestal een zwaardere accu.
 
De dynamo draait alleen als dat nodig is.
De remenergie word in een supercondensator opgeslagen om het start/stop systeem van stroom te voorzien. Als de motor dus start na stilstand kost dit geen stroom uit de accu
 

GJS

Senior Member
Dit is wat VW over de Polo BlueMotion hierover zegt:

Regeneratief remsysteem in detail
Het regeneratieve remsysteem wint op een zo efficiënt mogelijke manier energie terug die tijdens het rijden anders verloren zou gaan. Bij vaart minderen en remmen wordt de laadspanning van de dynamo verhoogd. Met andere woorden: het systeem zet de bewegingsenergie om in elektriciteit, waarmee de accu wordt opgeladen.
Dankzij een regelsysteem voor de dynamo is het mogelijk het voltage daarvan te verlagen bij onder meer accelereren of het rijden op constante snelheid. Het regelsysteem zorgt er op die manier voor dat de dynamo de accu optimaal bijlaadt. Het systeem kan zelfs de dynamo helemaal uitschakelen. Dit verlaagt de motorbelasting en daardoor het brandstofverbruik. Speciale software voor het verbruiksbeheer en aangepaste software voor het motormanagement zijn nodig voor het omzetten van bewegingsenergie in elektriciteit.

Hier kan je het hele document vinden:
http://www.volkswagen.nl/media/download/090303_polo_bluemotion.doc
 
Dit verhaal komt niet helemaal overeen met wat ik dit weekend ergens gelezen heb.
Zal eens kijken of ik het terug kan vinden
 

EdK

Forumguru
Het systeem kan zelfs de dynamo helemaal uitschakelen.

Ik weet genoeg , er wordt niet altijd juist gelezen !
 

NielsW

Lid
Ach Wanderer, dat went.
Op een Forum als FOK weten ze nog beter on-topic te blijven als op dit forum.
:D
 

PC-fre@k

Banned
:ot: Daarom hebben ze op Tweakers dat systeem waarbij je waarderingen kan geven. Als iets niet gewaardeerd wordt verdwijnt het gewoon uit het zicht :tongue:
 
Na een verbruik van 4,1 / 100km van mijn terugrit vanmiddag ga ik morgen eens wat meer inrijden. Ben eigenlijk alleen nog bezig met zuinig aan doen. MAar alsi k de stats van Stradje zo zie, lijkt het allemaal nog veel beter te kunnen. Goed ik heb er denk ik net 100km mee gereden ofzo, dus tis allemaal nog niet zo erg. Maar zal me op de snelweg als de motor warm is wel even wat minder inhouden. Met al die files van tegenwoordig kan ik wel wat vaker optrekken en dus veel van toeren varieren op de snelweg :)
 
Bovenaan Onderaan