Inrijden Fabia II 1.2 TDI Greenline

NielsW

Lid
Graag zou ik willen weten hoe jullie je auto inrijden. In veel topics wordt er gesproken over hoe de auto moet worden ingereden en iedereen heeft hier een afwijkende mening over.
De een volgt het boekje op de letter terwijl een ander dit niet doet en juist meer gas geeft. Ik lees veel dat het uiteindelijke verbruik te relateren is aan hoe goed/slecht of lui je de auto hebt ingereden.

De vraag aan de mede greenliners is dan ook Hoe heb je je auto ingereden de eerste 5000 KM,tot 1500 KM en tot 5000 KM? En wat was je verbruik voor het inrijden en wat is inmiddels je verbruik.

Hiermee kan iedereen een beeld vormen hoe de auto het beste kan worden ingereden.
 
Ben ik ook wel benieuwd naar, zeker of er verschil is tussen inrijden bij degenen die nu erg zuinig rijden (zoals Hetzer +/- 1:25), en degene die nog niet erg tevreden zijn over het verbruik (+/- 1:20)
Maw. zit er bij diegene een verschil in het inrijden van de motor? Of heeft het verbruiksverschil een andere reden?
 

GJS

Senior Member
Ik denk dat je daar weinig conclusies aan kan verbinden, degenen die hem wat feller inrijden zullen later waarschijnlijk ook wat feller rijden en daardoor een meerverbruik hebben, niet omdat hij dan onzuiniger is geworden door het inrijden.
Het verbruik is afhankelijk van zoveel factoren, b.v. laatst een ritje van 130km heen en 130km terug, heen over Amsterdam, Den Haag en Rotterdam vanwege de werkzaamheden op de A12, gemiddeld verbruik 4.0 l/100km, terug via Rotterdam en Utrecht, meer tegenwind en meer 120km/u stukken, gemiddeld verbruik 4.6 l/100km, is gemiddeld natuurlijk altijd nog een nette 4.3 l/100km en natuurlijk wel gewoon aan de maximum snelheden gehouden.
 

Newbee

Actief lid
Ben nu een 1000km onderweg. Volgens het boekje mag je de auto in toerental en (top)snelheid in elke versnelling niet verder belasten dan 3/4. Dus de afgelopen 1000km ben ik niet boven de 3500toeren geweest, heb het vermogen niet volledig benut en heb ik niet harder dan 130km/uur gereden.
Resultaat: bij eerste 400km verbruik 5,3/100km, nu heb ik steeds vaker een verbruik van 4,9l/100km. Verder vind ik de motor merkbaar beter (rustiger) lopen.
Komende 500km gaat langzaamaan de gaskraan verder open.....
 

Captain Hook

Forumguru
Vergeet ook niet een ander belangrijk ding:
De motor goed warm laten worden voordat je flink(er) tekeergaat met je rechtervoet.
En nee, het blok + olie zijn nog lang niet op temperatuur als je koelvloeistofmeter al op 90 graden staat.
Reken maar op minimaal een kwartiertje rijden.
 

GJS

Senior Member
I.d.d. en met maxi-dot kan je dat mooi zien, hoe warm je olie is en die staat dan vaak nog op ergens in de 60 graden als je koelwater al op 90 staat.
Kan je met mini-dot ook je olietemperatuur opvragen?
 

Newbee

Actief lid
KLopt, de oil temp staat ook in beeld en bij 89gr (advies dealer) mag het allemaal wat vlotter. :-)
 

Gerke

Forumguru
Ook hier 1e 1000 km niet boven de 3500 toeren geweest. Tussen de 1000 en 1500 een paar keer Duitsland ingeweest en flink in de toeren gezet.
 

Bart_G

Lid
Is op't forum idd al regelmatig over gesproken. Bijvoorbeeld ook hier. Staat wel een best nuttig stuk in.

Ik ga zelf voornamelijk stukken van 75km rijden over voornamelijk 100 en 80 wegen, waarbij ik weinig hoef te stoppen en af te slaan en dergelijke. Aan het eind van de rit moet ik dan nog wel een paar keer afslaan en optrekken, dus kan ik dan (de motor is dan mooi warm gedraaid) ietsie pittiger optrekken. Op die manier draait de motor rustig warm maar krijg je ook geen last van een 'luie' turbo.
 

van_der_P

Senior Member
Een goede manier om het blok goed in te rijden is, zoals sommige forumleden doen. Ga er mee op vakantie lange stukken rijden met een warme motor. Iets beters bestaat niet.
Helaas gebruiken wij de GL voornamelijk om boodschappen te doen in de regio. En in het weekend eens een langere rit.
Het moet maar zo.
Ons verbruik is volgens de computer tussen de 1op 20 en 1op 21,5. Ongeveer 1200 km op de teller.
 

V50

Lid
Een goede manier om het blok goed in te rijden is, zoals sommige forumleden doen. Ga er mee op vakantie lange stukken rijden met een warme motor. Iets beters bestaat niet.

Zo blijkt maar weer dat er vele opvattingen zijn over het inrijden. Ik heb in het verleden van meerdere techneuten begrepen dat je tijdens het inrijden moet vermijden om langere tijd een gelijk toerental aan te houden. Zou iets te maken hebben met het zetten van de zuigerveren, dat zou baat hebben bij een voortdurend wisselend toerental. Dus juist niet de snelweg op en de auto in één ruk inrijden. Verder heb ik vaak gehoord dat het regelmatig flink afremmen op de motor goed is tijdens het inrijden. De terugwaartse druk zou ook bijdragen aan een goede zetting en afdichting van de zuigerveren.

Zoals ik auto's/motoren altijd heb ingereden:
- goed warm laten worden
- variatie in het toerental houden
- af en toe flink laten afremmen op de motor
- stapsgewijs max toerental verhogen tot 1500 km
 

Hetzer

Forumguru
Heb de eerste 2000 km rustig aan gereden, langere stukken en normaal door getrokken max 2500 toeren, daarna afwisselend af en toe een aantal ritjes stevig door gereden, wat meer doortrekken, daarna weer wat normaal ritje en dat afwisselend.
voor de rest altijd de motor eerst lekker laten warm draaien en na afloop rustig laten afkoelen.
 
Lees hier eens:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

En het werkt. Heb al 3 automotoren zo ingereden en tot nu toe een nihil olieverbuik.

Motor, na opwarmen, stevig en wisselend belasten, maar geen hoge toerentallen. Vooral de eerste 50 km zijn belangrijk. Vol gas! En de olie niet te vlot verversen. Het 'vuil' werkt als polijstmiddel.

Ook in AMT (auto motor techniek) is hier eens een artikel over verschenen. Zelfde conclusie: gas er op!
 

iNSaNe-oNe

Nieuw lid
Mja. De site is van een MOTORfietsmeneer. En een klein stukje tekst doet mij afvragen of het ook voor een GL slim is:

Although the examples shown here are motorcycle engines, these principles apply to all 4 stroke engines:
 

piair1982

Forumguru
4 stroke is 4 slag principe. Dit is de basis waarop de motor is gebaseerd.

Inlaatslag
compressieslag
arbeidsslag
uitlaatslag.
 

bobby45

Actief lid
mijn o2 is nu in geblazen

Lees hier eens:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

En het werkt. Heb al 3 automotoren zo ingereden en tot nu toe een nihil olieverbuik.

Motor, na opwarmen, stevig en wisselend belasten, maar geen hoge toerentallen. Vooral de eerste 50 km zijn belangrijk. Vol gas! En de olie niet te vlot verversen. Het 'vuil' werkt als polijstmiddel.

Ook in AMT (auto motor techniek) is hier eens een artikel over verschenen. Zelfde conclusie: gas er op!

Dat laatste had ik geplaatst geloof me is beter en wisselende zware belasting dan mietje gedrag :super:
na 2000 km met caravan

1/2 olie verdampt
 
Bovenaan Onderaan