Inrijden Fabia II 1.2 TDI Greenline

EdK

Forumguru
Dat rustig warm laten worden van de motor waar jullie steeds over praten, gaat niet alleen op voor het inrijden hoor !
Het is ohhh zo belangrijk om dit ook te doen als de wagen al lang ingereden is.
En denk nou niet dat als de koelvloeistof temperatuur meter 90 graden aangeeft dat het motorblok al warm is en dat je kunt gaan gassen.
want dat is dus niet zo, de olie temperatuur is dan nog bij lange na niet op de juiste temperatuur.
Het beste is om als stelregel aan te houden dat na een kleine 20 Km je motor en olie pas op temperatuur is en dat je dan pas zonder schade aan je blok te maken kunt gaan gassen.

Mensen die met een koude motor en met peipende banden de straat uitrijden, laten niet alleen hun banden overmatig slijten maar ook hun motorblok.
Alleen het laatste zie je niet direct, maar in de toekomst wel in olieverbruik en in kosten bij de dealer.
 

FredV

Banned
Als je naar je brandstofverbruik kijkt, dan daalt dat sterk als de motor echt warm is en dat merk ik bij mijn auto als ik op de grote weg zit na zo'n 20 minuten, dan zie je ineens het verbruik dalen.
En idd, zwaar belasten geldt bij warme motor en niet alleen bij inrijden.
 

stradje

Actief lid
FredV: ik heb er de laatste tijd een gewoonte van gemaakt om heel rustig warm te rijden, bijv. 50km/u in de 4. Dan staat mijn ritgemiddelde al na 1,5 km op 1:22 of gunstiger. Daar was ik echt heel verbaasd over, want ik zou hebben verwacht dat dat veel langer zou duren met een koude motor. Als ik mijn kinderen naar de trein moet brengen (2 x 8km) kan ik toch 1:25 halen terwijl de motor dan nog nauwelijks warm zou moeten zijn.
 

FredV

Banned
Rustig inrijden is altijd het beste.
Bij constante snelheid rijdt de GL heel zuinig, gelukkg!
Bij mijn huidige auto (Scenic) viel het me gewoon op, tijdens de vakantie op lange ritten, dat als de motor echt goed warm was, het verbruik behoorlijk daalde.
Dus wie weet bij de GL straks:)
 

EdK

Forumguru
Het is eigelijk heel logisch dat opwarmen van het blok van je auto zoals ik vertelde.
Eigenlijk net als de mens zelf, als je gaat sporten moet je ook je warming up doen , anders is de kans er op blessures.
En met sex ook, je moet er wel eerst ff opwarmen anders is het voor haar niet fijn en uiteindelijk voor jou ook niet.

Wel we praten over de auto of het een vrouw is, dus behandel de wagen dan ook zo. :grin:
 

van_der_P

Senior Member
50 in de 4 daar is mijn GL niet erg van gecharmeerd. Dan loopt net 1500 toeren. Dan loopt die onder zijn toeren. Net hetzelfde als 80 in de vijf is ook net de laag in de toeren.
Voor mij hadden ze in plaats van die lange eind-overbrenging een zesde versnelling kunnen monteren.
 

joergarms

Senior Member
Heb onlangs mijn nieuwe vrachtwagen gekregen, daarbij werd nadrukkelijk gezegd; rij m stevig in, het liefst met 32 ton aan de schotel. Gewoon warmrijden, zoals altijd, en daarna het gas onderin. Dat is dan allemaal wat groter en zwaarder, (13 liter blok met 2200 NM bij 1020rpm) maar principe is hetzelfde. Een motor die te voorzichtig wordt ingereden zal nooit meer een lekker fel temperament krijgen.
Anderzijds, mijn vader heeft vorige week een Greenline besteld, rijdt momenteel nog in een VW Polo 1.9tdi 130 pk, dat ding heeft een olieverbruik van schrik niet; 1 op 800 tot 1200. Nee ik ben geen 0 vergeten. Waarschijnlijk is de turbo enigzins op.
Het is inmiddels zijn 25e nieuwe auto, afkomstig uit een garagefamilie, en weet heel goed hoe hij moet inrijden, maar zoiets heeft ie nog nooit meegemaakt.

Ben dus heel benieuwd hoe de Fabia het bij hem gaat doen.
 

peperskoda

Forumguru
Tja de oude pompverstuiverdiesels van VW staan bekend om hun stevige oliedrinkgewoontes. Ik heb één van de eerste Golf IV met 115PK pompverstuiver gehad en die luste ook een flinke slok olie. Ik moet er wel bij zeggen dat ik in die tijd meer last had van een loden rechtervoet dan nu. Als mijn vader er wel eens een poosje mee reed gebruikte het ding veel minder olie. Dus was het bij die auto toch wel rijstijlafhankelijk, misschien is dat bij die auto ook het geval?
Wat het inrijden betreft: ik heb m'n diesels altijd zo ingereden dat ik de eerste duizenden kilometers(lees:5000km) heel veel wisselende toerentallen had, ik koos daar vaak ook de minder voor de hand liggende route voor uit. Dat doe je dan om het zogenaamde verglazen van de motor tegen te gaan. Dieselmotoren schijnen door hun verbrandingsprincipe een kristal af te scheiden dat in combinatie met het slijpsel van het inloopproces ervoor zorgt dat een soort van glaslaag zich, bij langdurig een constante snelheid rijden zonder al teveel belasting, kan gaan hechten aan de cilinderwand waardoor de olie geen kans meer krijgt een smeerfilm te vormen op de oppervlakte van de cilinderwand. Daardoor zal de olie gaan verbranden met als gevolg een exhorbitant olieverbruik. Daarom adviseert een truckdealer ook om vrachtwagens stevig te belasten, want onder last krijgen die kristallen en slijpsels geen kans een homogene laag te vormen. Voor een personenauto met dieselmotor is die belasting minder noodzakelijk omdat deze over het algemeen minder langdurig een constante snelheid rijden. De eerste tijd rijden met veel wisselende toerentallen, zowel wat hoger als wat lager in de toeren, zou voldoende moeten zijn om het verglazen tegen te gaan.
 

PC-fre@k

Banned
Klinkt wel aannemelijk ja, heb al wel eerder gehoord van dat slijpsel. Volgens mij in V-power topic. Komt er eigenlijk op neer dat je de eerste 5000 km gewoon normaal moet rijden, niet te overdreven veel gas, maar ook niet honderden km's 80... Beter binnendoor met wat variatie dan lange eenzijdige ritjes naar het werk. Begrijp ik het zo goed Peper?
 

peperskoda

Forumguru
Yep!! Ik moet nogal eens voor vergaderingen naar het oosten en het midden van ons land en dan pak ik zoals nu met m'n verse Greenline heerlijk de routes binnendoor. Duurt wat langer natuurlijk maar je ziet ook veel meer en tegelijkertijd krijg je de gelegenheid om je auto zo in te rijden dat het ook een fijne auto wordt.
 

FredV

Banned
Yep!! Ik moet nogal eens voor vergaderingen naar het oosten en het midden van ons land en dan pak ik zoals nu met m'n verse Greenline heerlijk de routes binnendoor..
Dan moet je nu niet meer via Ommen naar Hardenberg, want daar zijn ze druk met de weg bezig en stoplichten. Wel goed om t stop/startsysteem te testen:)
Zie overigens in Overijssel steeds meer palen die je snelheid aangeven.
 

GJS

Senior Member
50 in de 4 daar is mijn GL niet erg van gecharmeerd. Dan loopt net 1500 toeren. Dan loopt die onder zijn toeren. Net hetzelfde als 80 in de vijf is ook net de laag in de toeren.

Vreemd, daar heeft die van mij totaal geen moeite mee, zelfs 70km/u in z'n 5 gaat prima.
Met koude motor laat ik de eerste paar km's in z'n 3 staan bij 50km/u, je krijgt dan ook geen schakelindicator, dus de regelunit houdt er blijkbaar rekening mee dat de motor nog koud is.
 
Vraagje,
warmrijden, ik zie dat het toch behoorlijk lang duurt voordat de motor temp naar de 99 C gaat, met de bijbehorende slurp slurp diesel.
Ondanks dat ik echt rustig rijd haal ik toch echt niet meer dan 1:20, terwijl ik van de zomer makkelijk 1:22,5 haalde.
 

FredV

Banned
Temperatuur speelt een hele grote rol bij t verbruik.
Vroeger had je een choke bij de benzinemotoren, dat is allemaal nu electronisch geregeld, dus ook bij de diesels. Tot de motor echt warm is, dan daalt het verbruik.
 

FredV

Banned
Afschermen is niet nodig (hooguit in Finland), de electronica zorgt voor de optimale regeling.
Zo snel mogelijk je motor op temperatuur laten komen doe je door de motor NIET stationair te laten draaien, maar door gelijk weg te rijden.
Geen hoge toerentallen, niet te laag in de versnelling, maar gewoon normaal niet zwaar belast, maar ook niet traag weg te rijden.
Korte afstanden, dat is funest voor t verbruik.
Ook het inrijden vanaf km 0 heeft ook invloed op het verbruik.
Uit de draadjes begrijp ik dat naar mate de auto ingereden raakt, het verbruik daalt.
Bij jou is dat blijkbaar juist niet het geval.
 

EdK

Forumguru
Hoe kun je zorgen dat de motor snel opwarmt /quote]

Geduld hebben en houden en dan is de wagen opeens op temperatuur.

Ter info: De koelvloeistof is eerder op temperatuur en zorgt er deels voor dat de olie opgewarmd wordt.
Maar zet maar eens een liter koelvloeistof op het vuur en een liter olie
Dan zul je zien welke van de twee sneller op temperatuur is, en dat gebeurd dus ook in dat mooie stukje techniek wat een motorblok heet.
En olie die op temperattur is zal beter smeren tot in de hoekjes van het blok dn koude olie. En dat is dus ook één van de redenen dat je het blok op temperatuur moet laten komen en overmatige slijtage hierdoor verkomt
 

joergarms

Senior Member
@peperskoda, je snapt het helemaal:aangenaam:

Wisselende toerentallen, geen overdreven toerentallen en netjes warmrijden zijn eigenlijk het recept voor een goed lopende motor.

Mijn vader laat het start-stopsysteem trouwens uitschakelen. Onzinnig (deels) en vooral een aanslag op je startmotor.
 
Bovenaan Onderaan