Inrijden Fabia II 1.2 TDI Greenline

bobby45

Actief lid
het stukje amt

Tips voor het inrijden

woensdag 23 december 2009
Vroeger moest het inrijden van een motor met de nodige zorg gebeuren. Tegenwoordig zijn motoren van steeds betere materialen vervaardigd. Is het inrijden van een nieuwe of gereviseerde motor eigenlijk nog wel nodig? En kan het voortijdig verversen van de motorolie kwaad? AMT geeft praktisch advies.

178788_657_1261565850121-auto-inrijden.jpg

Bij het inlopen gaat het vooral om de zuigerveren. In welke mate het inlopen moet gebeuren, hangt van de bewerkingsnauwkeurigheid en de gebruikte materialen af.
Voor nieuwe motoren geldt: als ze direct behoorlijk, maar niet te lang achtereen, worden belast des te beter. In de praktijk komt dit neer op kortstondig stevig optrekken, maar niet te lang achtereen zwaar belasten. Tijdens het inlopen mag er geen zodanig hoge temperatuur optreden op de hoge contactpunten van de nog ‘ruwe’ oppervlakken dat er kleine lasplekjes ontstaan. Door kort, maar stevig op te trekken komt de verbrandingsdruk wel achter de topveren te staan, maar niet lang genoeg om kleine vreetplekken te voorkomen.

Niet eerder verversen
Alle slijtagedeeltjes en fabricagevuil dat ontstaat of nog aanwezig is in de motor worden door het oliefilter opgevangen. De fijne deeltjes die niet uit de olie worden gefiltreerd, werken als ‘polijstpasta’ mee aan het inloopproces. Dus niet eerder olie verversen dan de motorfabrikant opgeeft.
Automotoren worden na de montage meestal gespoeld, motorfietsmotoren meestal niet. Daarom liggen de eerste verversingstermijnen behoorlijk ver uit elkaar. Ook maakt bij veel motorfietsmotoren de transmissie deel uit van hetzelfde smeersysteem. Daardoor ontstaan er meer slijtagedeeltjes.

Turbomotoren
Een bijzondere categorie vormen turbomotoren. Als deze motoren te voorzichtig worden ingereden, ontstaat er een olieverbruikprobleem. Vaak is het mogelijk met een speciale vloeistof (Running-In Compound) alsnog het inlopen tot stand te brengen. Het gaat om een vloeistof met aluminium-, sicilium- of ijzerzouten die oxideren tijdens de verbranding. Er worden dan microscopisch fijne, maar zeer harde deeltjes gevormd die het inlopen tot stand brengen.
Motoren die geheel of gedeeltelijk gereviseerd zijn, kunnen ook gebruik maken van zo’n inloopvloeistof die door sommige oliemaatschappijen wordt geleverd.

Geef goed advies
Al met al is het inlopen tegenwoordig niet meer zo’n probleem als voorheen. Met een goed advies op basis van het bovenstaande zullen er geen problemen ontstaan. Adviseer het oliepeil goed in de gaten te houden en geef de juiste motorolie mee.
 
Wij kregen van de dealer inderdaad te horen dat "echt" inrijden niet noodzakelijk is. Gewoon rijden zoals je gewend bent!
Dit hou ik dan maar aan.. Al doen we nog geen gekke dingen, maar ff lekker optrekken als die warm is doe ik wel. Ik maak voor mijn werk ook 100 km ww verkeer. dus dat inrijden gaat redelijk vlot :)
 

GJS

Senior Member
Ligt er toch maar aan wat je gewend bent, als ik hem had gereden zoals mijn benzine auto die pas het maximale koppel bij 4500 toeren had, dan was dat toch niet echt goed geweest voor die motor tijdens het inrijden.

@bobby45: Dus jij hebt hem volgens de motoman methode ingereden en hij verbruikt nu al 1 liter olie per 4000km?
Fijne methode is dat dan.
 

corsaar

Senior Member
5000 km 0 liter olie max 2500 toeren
4000 km 1 liter olie max 4500 toeren

Dit is toch wel heeeeel interesant.
 

GJS

Senior Member
5000 km 0 liter olie max 2500 toeren
4000 km 1 liter olie max 4500 toeren

Waar haal jij vandaan dat die 1 l olie op 4000km met 4500 tpm gereden is, schrijft bobby45 dat ergens?
Ik had het over bobby45 die schreef dat er een 1/2 l olie "verdampt" was na 2000 km, is dus 1 l / 4000km.

Die benzine motor waarmee ik wel vaak 4500 tpm of hoger haalde verbruikte ook nagenoeg geen olie na 160.000 km, toen heb ik hem ingeruild.

En mijn GL verbruikt ook geen olie, tenminste niet dat ik kan zien op de peilstok en ik heb er nu ong. 3000 km opzitten.
 

corsaar

Senior Member
Ik kan me gewoon vergist hebben ik meende dat gelezen te hebben.
Maar kan het niet meer terugvinden.
 

bobby45

Actief lid
hij is nu 8000 km oud

geen olie verbruik meer :grin: dit is vrij normaal hoor.

ik zeg doen:aangenaam:

ook niet met de caravan
 

GJS

Senior Member
geen olie verbruik meer :grin: dit is vrij normaal hoor.

ik zeg doen:aangenaam:

ook niet met de caravan

Nou gelukkig maar, dus jij had alleen een fors olieverbruik met inrijden en dan waarschijnlijk omdat je er een caravan achter had?
En je hebt dus wel die MotoMan methode gebruikt?

@corsaar: maakt niet uit, dacht dat hij dat misschien ergens anders geschreven had.
 

Bertm

Actief lid
Een diesel zal altijd iets olie gebruiken dat is heel normaal

Nou, daar heb nog nooit van gehoord. Met mijn vorige auto een Fiat met een 1.9 JTD motor heb ik bijna 3 ton in 8 jaar mee gereden. Alleen olie ververst bij een beurt, nooit bijgevuld.

Ik ben een dag na levering met Caravan naar Frankrijk vertrokken. Eerst naar Bordeaux, vervolgens naar Zuid Frankrijk. Cap de Agde en weer terug naar Nederland.

In die 8 jaar motorisch nooit een storing gehad.
 
dat is appart, mischien dat de proffesionals hier iets over willen zeggen.
Ik heb toch aardig wat diesels gereden en ze gebruikte allemaal wat olie de een wel wat meer dan de ander. Topper was een vectra 2di die gebruikte 1 liter per 5000 km en mijn collega's hadden de zelfde auto met hetzelfde oliegebruik bij deze auto.
Andere diesels ook VAG 1.9 TDI gebruikte zo 1 liter op de 15000 km.
 

GJS

Senior Member
Nooit bijgevuld wil niet zeggen dat hij niets verbruikt, bij zo'n 1.9 TD moet als ik het goed heb elke 20.000 km de olie ververst worden en als het verschil tussen max en min op de oliepeilstok 1.5 a 2 liter bedraagt kan hij dus best 1.5 a 2.0 l olie verbruikt hebben tijdens die 20.000 km
Mijn vorige auto een Mercedes 220 CDI had een variabele interval, je kon tot max 50.000 km tussen de beurten, ik haalde altijd net 40.000km en tussendoor hoefde ik ook slechts 1 litertje olie bij te vullen, maar bij die 40.000 had hij in totaal dan wel 2 a 3 liter olie verbruikt.
 

NielsW

Lid
Maar veel mensen houden dus de handleiding aan met het inrijden van hun auto.
normaal/stevig optrekken tot max 3000 toeren. en verder "normaal" rijden.
 

FredV

Banned
@Greenliner:
Mijn dealer vertelde mij gisteren bij de aflevering dat de auto geheel niet hoeft te worden ingereden. De motorblokken worden na produktie op een testbank gezet en dienen dan aan bepaalde meetwaarden te komen. Als dat in orde is is het klaar. Hij gaf verder aan dat de motor na verloop van tijd wel soepeler en zuiniger wordt. Dit komt mede door het inlopen van de versnellingsbak, wiellagers enz. Rustig de motor warm laten worden blijft van belang. Ik vroeg hem naar het inrijden omdat ik binnenkort een caravan achter de auto hang, deze zou er dus direct al achter mogen.

Waarom dan in de handleing een uitgebreide toelichting over t inrijden?
 

PC-fre@k

Banned
Precies, ook auto monteurs in mijn directe omgeving roepen al jaar en dag dat de inrijperiode heel belangrijk is. dit bepaald voor een groot deel hoe de auto de rest van zijn leven blijft rijden.

Denk dat het overigens jaren goed kan gaan, maar dat zal ook wel zijn waarom de proefrit auto's geen 1 op 22,2 halen zoals meerdere op dit forum...
 

Greenliner

Senior Member
@FredV
Sorry,zag de dubbele draad te laat.

Ik vond het verhaal van de dealer ook opvallend en ga de auto zeker rustig berijden de eerste tijd.
 

FredV

Banned
Als je het verhaal ook in de handleiding leest, komt dat m.i. sterk overeen met normaal rijgedrag. Alleen t doortrekken tot max toerental doe je heel weinig.
 

Greenliner

Senior Member
Inderdaad. Ik denk dat de dealer bedoelde dat als je de motor maar rustig warm laat worden je geen zorgen over het inrijden hoeft te hebben. Driekwart van het maximaal toerental gedurende de eerste 1000 km is ruim voldoende om redelijk vlot te rijden.
 
Bovenaan Onderaan