"Inleerproces" DSG??

Rosinfield

† In Memoriam
Het is niet te hopen dat ze die vanuit kosten-overwegingen zijn gaan betrekken bij een goedkope toeleverancier, zoals destijds de distributiekettingen. Want dan zijn de rapen gaar.

CDK

Forumguru
@Rosinfield, bij de nieuwe DSG's zit achter de D geen S stand meer, dus het is nu aannemelijk dat de TS wellicht toch per ongeluk de S stand gebruikt heeft :jaja:

MarcoO2

Forumguru
Begrijp ik nu goed dat bij deze nieuwe DSG de S ingeschakeld wordt door de hendel vanuit D naar rechts te halen (zijnde dus de positie van waaruit je ook handmatig kunt schakelen)?

Op zich wel logisch... zelf schakelen zal je vaker doen vanuit een S-situatie dan vanuit een D-situatie, met als voordeel dat je op elk moment vanuit de dan ingelegde versnelling handmatig op - of af kunt schakelen. Bij mijn DSG moet dat met de tussenstap via de D.

Rosinfield

† In Memoriam
Dan lijkt het op de throttle van een F16; bedien je ook door er lichte druk op uit te oefenen.
Maar wanneer je dat dus niet weet en met je hand bij die handel zit, kun je hem dus wel makkelijk ongemerkt in S selecteren. Maar dat zou je dan behalve aan het effect, ook gewoon in je display kunnen vaststellen

Rob

Forumguru
Ben nu wel nieuwsgierig geworden.. @Piccolootje , is het je al duidelijker geworden wat je mogelijk met de bediening hebt gedaan of nog steeds abacadabra?

Ben nu wel nieuwsgierig geworden.. @Piccolootje , is het je al duidelijker geworden wat je mogelijk met de bediening hebt gedaan of nog steeds abacadabra?

Ik vermoed dat ik op die rit naar Veenendaal per ongeluk, zonder er erg in te hebben, de S stand heb ingeschakeld. Heb inmiddels enkele ritten gemaakt en in de D stand werkt de DSG zoals het 'hoort'.
Alle meelezers mijn hartelijke dank voor het meedenken!!! :jaja:

Rob

Forumguru
Wist dit ook niet. Misschien moet S geactiveerd worden door een tikje naar je toe te geven.

Tikje naar beneden, S geactiveerd, pook weer terug in z'n "ruststand" D/S.. Zoiets?
Dan kan het zomaar per ongeluk gebeuren als je na het starten de pook eventjes te ver naar beneden doortrekt.
Aan de stand van de pook kan je het dan niet zien maar is toch "S" ingeschakeld

Tikje naar beneden, S geactiveerd, pook weer terug in z'n "ruststand" D/S.. Zoiets?
Dan kan het zomaar per ongeluk gebeuren als je na het starten de pook eventjes te ver naar beneden doortrekt.
Aan de stand van de pook kan je het dan niet zien maar is toch "S" ingeschakeld
Inderdaad. Ik let nu ook heel goed op de aanduiding in de maxidot ;)

Rosinfield

† In Memoriam
Soms krijg je de indruk dat men perse telkens weer iets nieuws wil, daarbij niet gehinderd door ergonomische inzichten ;)

• Leuk
Waarderingen: Rob
Wist dit ook niet. Misschien moet S geactiveerd worden door een tikje naar je toe te geven.

Zo werkt ie bij mij wel. even de handel een tikje naar achter geven (zonder de knop in te hoeven drukken) en hij wisselt tussen D en S .... op display idd te zien als S1 S2 D3 D4 etc
Als de handel naar rechts wordt gedrukt staat hij in manueel. in display te zien dat de S en D indicatie weg is .....

Moet ook eerlijk zeggen dat de S stand weinig toevoegt. meer herrie maar niet echt sneller optrekken.
Manueel kan ik me iets bij voorstellen (met een caravan) in de bergen, dat de wagen niet opschakelt als je de berg afrijd :-) maar dus kan afremmen op de motor ..

maar dat laatste zullen we komende maand merken. (eerste wagen met DSG).....

Rosinfield

† In Memoriam
Dat klopt, een hoop herrie zonder dat er vanaf een bepaald punt nog iets substantieels gebeurt. Groot voordeel van een aanpassing van de DSG software (naast het wat minder snel opschakelen in D), is dan ook dat die S stand dan ineens heel prettig bruikbaar blijkt, doordat er wat sneller wordt opgeschakeld. Ideaal voor als je eens lekker over bochtige weggetjes wilt crossen of in bergachtig terrein. Vooral bergafwaarts, zoals ik vorige week in de Pfalz tot groot genoegen heb kunnen constateren.

Bovenaan Onderaan