"Inleerproces" DSG??

Naar aanleiding van mijn ervaringen tot nu toe met mijn Fabia III 1.2 TSI DSG heb ik een vraag. Eerst zal ik in het kort schetsen waarom ik die vraag heb.
Tijdens mijn nog korte ervaringen (500 KM) met mijn F3 valt mij op, dat de automaat de ene rit totaal anders schakelt dan de andere. Een voorbeeld: Onlangs reed ik vanuit Amersfoort naar Veenendaal, een rit van ongeveer 40 km. De DSG schakelde steeds laat door naar de volgende versnelling. Zelfs bij 110 km/uur bleef hij in de 6. Zodra ik de CC aanzette, ging 'ie meteen naar 7. Een stukje 80km weg bleef hij in 5. Zette ik de CC aan, ging 'ie direct naar 7. Bij snelheidsvermindering schakelde hij steeds terug en remde (in mijn beleving) overdreven af op de motor.
Zo'n 3 uur later reden we terug. Een metamorfose! De DSG schakelde steeds heel snel door en zat bij 65 km/uur al in 7. Bij flink gasgeven, schakelde hij terug. Bij loslaten gas bleef hij lang in 7 staan, tot onder de 40 km/uur, toen schakelde hij pas terug. Ik had de indruk dat de DSG op de heenreis niet of nauwelijks op de stand van het gaspedaal reageerde, terwijl hij dat op de terugweg juist wél deed.
Ik heb e.e.a. vanochtend met Pon Dealer besproken en die zei, dat dit onderdeel is van het 'leerproces'. Is dat een juiste conclusie? Of is er wellicht sprake van een defect? Ik ben benieuwd naar de ervaring van andere forumleden die met DSG rijden.
Alvast mijn dank!!!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heel merkwaardig hoor! Zoals het op de terugweg ging, hoort het te gaan. Van het "inleren" merk je nauwelijks iets.
Ik neem aan dat je "normaal" reed op de heenweg. Want als je het gas flink intrapt, kan het wel een tijdje duren voor hij in 7 zit. Bij normaal rijden hoort dat al rond 60/70 km p/u te gebeuren (bij standaard software).
Kan het dat hij toevallig op handmatig stond? Als je vanuit D de pook naar rechts beweegt, schakelt hij handmatig en als je dan niets doet, trekt hij natuurlijk gewoon door
 

MarcoO2

Forumguru
Ook ik kan niets anders verzinnen dan dat je op de heenreis in de S reed. Dat de DSG direct naar 7 schakelt zodra je de cc aanzet, komt me overigens erg bekend voor ;)
 
Heel merkwaardig hoor! Zoals het op de terugweg ging, hoort het te gaan. Van het "inleren" merk je nauwelijks iets.
Ik neem aan dat je "normaal" reed op de heenweg. Want als je het gas flink intrapt, kan het wel een tijdje duren voor hij in 7 zit. Bij normaal rijden hoort dat al rond 60/70 km p/u te gebeuren (bij standaard software).
Kan het dat hij toevallig op handmatig stond? Als je vanuit D de pook naar rechts beweegt, schakelt hij handmatig en als je dan niets doet, trekt hij natuurlijk gewoon door

Beide ritten stond de pook in D. Heb nog speciaal geprobeerd toen ik in een rustig straatje reed, om heel weinig gas te geven. Tot ruim 45 km/uur bleef de bak in 2. Pas toen ik heel iets gas bijgaf schakelde hij bij 48 over naar 3 en daar bleef hij in. Op de terugweg heb ik dit proefje herhaald. De DSG schakelde snel op en reed bij 50 in 5.
Ik snap er nix van :pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar hij kan dus vanuit D vrij gemakkelijk in manual komen door hem wat naar rechts te drukken. Misschien dat dat (even) gebeurd is. Anders kan ik het ook niet verklaren
 

milanseegers

Forumguru
Last van behoorlijke tegenwind op de heenreis? En een goede wind mee op de terugreis?
Klinkt misschien raar maar wind mee of tegen heeft best grote invloed op het te leveren vermogen.

Wellicht dat de DSG er dan voor kiest meer toeren te maken (5 ipv 7)?
 
Last van behoorlijke tegenwind op de heenreis? En een goede wind mee op de terugreis?
Klinkt misschien raar maar wind mee of tegen heeft best grote invloed op het te leveren vermogen.

Wellicht dat de DSG er dan voor kiest meer toeren te maken (5 ipv 7)?

Lijkt me niet. Er was gisteren weinig wind.
Dealer heeft voorgesteld om de DSG te resetten naar de basisinstellingen. Misschien hebben de jongens van het poetsbedrijf ermee gescheurd... Er stond al 22 km op de teller toen ik de sleutels overhandigd kreeg.
 

Rosinfield

† In Memoriam
wind kan niet tot een dergelijk extreem rijgedrag leiden, tenzij wanneer sprake is van een orkaan wellicht. En al hadden de poetsjongens de stenen uit de straat gescheurd, dan nog zou dit niet moeten kunnen.
Ik heb hem ook wel eens per ongeluk in manual gezet en dacht toen "wat zullen we nou krijgen". Probeer het maar eens uit
 
Ik rij regelmatig manueel. Je hebt het direct door als de DSG in manueel staat.

Als je manueel rijdt en je zet de CC aan, dan wordt er niet opgeschakeld.

Als je manueel rijdt, wordt er pas teruggeschakeld als de motor zo ongeveer stationair draait, en opschakelen doet het volgens mij helemaal niet (heb ik eigenlijk nooit uitgeprobeerd).

@Piccolootje beschrijft precies hoe de bak in S en in D werkt. Alleen zegt hij dat hij altijd in D rijdt. Dus denk ik dat die schakelaar tussen D/S niet goed functioneert.

Die opmerking van de Pon Dealer over "inleerproces" slaat nergens op.

Dat gevoel had ik ook al.

Overigens heb ik diverse malen tussen D en S geschakeld. Bij constante snelheid, zeg 100 km/uur, gebeurt er helemaal niets. Alleen op de maxidot zie ik de D verdwijnen. Ook reageert de auto in S niet excessief op het gaspedaal. Pas wanneer ik de kickdown activeer, komt de boel tot leven, met name de toerenteller.
Daarom vraag ik me af, of een 'reset' van de DSG de oplossing is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als je manueel rijdt, kun je (per definitie) op en terugschakelen zoveel en zo snel als je wil.
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat de selector misschien per ongeluk even naar rechts gedrukt is geweest. En als je dat niet in de gaten hebt, wordt dan uiteraard in de betreffende versnelling doorgetrokken. Maar goed, dat is natuurlijk speculatie. Maar iets anders zou ik niet kunnen bedenken. Zo extreem als door TS beschreven is het gedrag in S ook weer niet, zeker wat betreft het op de motor remmen. Wat wel kan wanneer hij wellicht zijn hand op de pook had en deze naar zich toe drukte (er is maar heel weinig druk nodig om te schakelen). Opnieuw puur speculatie uiteraard.
 

CDK

Forumguru
Opmerkelijk :jaja: als je zeer sportief rijd of zeer rustig rijd past de bak het schakelgedrag enigszins aan,dit zou je als zelflerend kunnen omschrijven, maar meer ook niet.
 

Alpha

Donateur
Hmmmm, de enige keer dat hij bij mij niet daar de 7 gaat is als hij in de S staat.

Voor de rest zit hij soms al bij 50 in de 7. in de D dan hé.
 
Maar, is een reset van de DSG aan te bevelen? Of is dit in deze situatie volstrekt zinloos?
(is een half uur aan de computer + een stevige testrit met laptop op schoot)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zou gewoon afwachten of het nog eens gebeurt en alleen in dat geval aan de bel trekken. Grote kans dat het een eenmalig incident is geweest
 

CDK

Forumguru
Maar, is een reset van de DSG aan te bevelen?
(is een half uur aan de computer + een stevige testrit met laptop op schoot)
Ik zou eerst eens kijken of dit gedrag blijft of zich herhaalt alvorens te resetten, zo'n reset naar basis instellingen is overigens maar 2 minuten werk met de daarvoor geschikte (VCP) software :jaja:
 
Bovenaan Onderaan