Superb 1 Injectoren uit het blok gekomen

Nadat mijn oude fabia uit 2004 van blok heeft moeten wisselen, is denk ik nu de beurt aan mijn daarna aangeschafte superb 2 1.6 tdi.
Op weg naar de vakantiebestemming bij het inhalen met 142 kmh in Duitsland (daar kan je nog snel rijden) was er ineens een plof. De auto vulde zich met rook en het vermogen was weg. De temp was netjes 90 graden (thermostaat was een week oud, net vervangen) en het gloeispiraal (?) was verlicht. Snel aan de kant gegaan en gebeld naar route mobiel. Die lieten mij anderhalf uur later naar een skodadealer transporteren alwaar men zag dat 2 injectoren omhoog gekomen waren. Oorzaak onbekend. Alleen dat de injectoren 800 euro per stuk waren en de reparatie niet binnen 48 uur kon worden gerepareerd. Auto gaat nu naar mijn garage in NL, waar ook de thermostaat is vervangen. Het enige wat ik nog kan vermelden is dat het oliepeil max was toen ik vertrok.
Heeft iemand enig idee wat dit veroorzaakt kan hebben?
 

Duijzer

Donateur
Is er aan de injectoren gesleuteld, zijn ze ooit los geweest? Dat de gloeispiraal knippert is logisch als je injectoren eruit liggen. Maar die komen toch niet zomaar los... Tenzij ze los gemaakt en niet weer goed vast gezet zijn. Volgens mij hoeven ze niet los om de thermostaat te vervangen, maar misschien zijn ze toch ergens om los geweest...
 
Ja inderdaad. Deze vraag kreeg ik ook van de dealer. Echter zijn er in de 3 jaar dat ik de auto heb geen werkzaamheden aan de motor geweest behalve aan de thermostaat. Verder alleen banden, remmen, olie, koelvloeistof en bougies. En waarom 2 tegelijk... 1 zou wellicht nog toe te schrijven zijn aan toeval.
 

Arjann

Forumguru
Ja inderdaad. Deze vraag kreeg ik ook van de dealer. Echter zijn er in de 3 jaar dat ik de auto heb geen werkzaamheden aan de motor geweest behalve aan de thermostaat. Verder alleen banden, remmen, olie, koelvloeistof en bougies. En waarom 2 tegelijk... 1 zou wellicht nog toe te schrijven zijn aan toeval.

Er komen er 2 omhoog omdat die beide met dezelfde bout+spanklauw vast zitten. Om de thermostaat te vervangen hoeft dat niet los, dus het zal geen gevolg zijn van die reparatie.
 
Dus het zou niets intern in de motor kunnen zijn wat dit zou kunnen veroorzaken. Dat zou goed nieuws zijn. Wellicht alleen vervangen of vastzetten dan. Ik verwachtte alweer duizenden euro's aan schade net als bij mijn Fabia.
Ik zal in ieder geval zodra mijn garagehouder ernaar gekeken heeft hier terugkoppeling geven.
Bedankt :D
 

Arjann

Forumguru
Sowieso vervangen, want het is een rekbout die dus maar 1x gebruikt mag worden. Misschien is ie wel afgebroken, dan word de uitdaging mogelijk wat groter.
Beide verstuivers wel laten voorzien van nieuwe afdichtringe. En nog een laatste tip: laat van het andere "setje" verstuivers ook meteen de bout van de spanklauw vervangen, die is namelijk net de oud als degene die nu vermoedelijk losgekomen/gebroken is
 

Rallye

Forumguru
Hopen dat het inderdaad niet de dure reparatie is. Overigens is 142 km/h nu ook niet zo snel dat dit soort zaken te verwachten zijn..... Tenzij je in zijn drie reed......
 

hemi24

Forumguru
@eriktv : dat lijkt wel een beetje op hetzelfde euvel!

Vraag ik me meteen af wie er aan de auto gesleuteld heeft voor het vervangen van de (gloei) bougies?
 
Dit is bij het vorige blok van mijn Superb ook gebeurd bij 190dkm dus Sja preventief vervangen is wellicht niet onverstandig maar bij hoeveel kilometer of welke leeftijd is dan de vraag...
 

Cordoba

Forumguru
@NIels23 Preventief onderhoud werkt met statistieken over de verdeling wanneer een bepaald onderdeel sneuvelt, en vervolgens wordt dan ook naar de gevolgen van het kapotte onderdeel gekeken, om te bepalen welk percentage failure vóór preventief onderhoud acceptabel is.

Bijvoorbeeld een kapot lampje in de kofferbak waarbij geen brandgevaar of iets dergelijks is (dus te verwaarlozen gevolgen van failure) heeft preventief onderhoud weinig zin. Dan heb je een categorie failures die veel vervelender is, maar met beperkt risico (bijvoorbeeld vuil brandstoffilter waardoor motor er mee stopt) en dan de failure die direct groot gevaar opleveren (bijvoorbeeld de remmen). In de gevaarlijkste categorie zal men bijvoorbeeld preventief onderhoud adviseren als 99,9% van de failures nog niet heeft plaatsgevonden (dus 0,1 % wel), bij de volgende categorie kan men bijvoorbeeld gaan voor preventief onderhoud als 98% nog niet heeft plaats gevonden (dus 2% wel). In de vliegtuigindustrie wordt dergelijke filosofie al 50 jaar gebruikt, en verzamelt een vliegtuigfabrikant dus ook al die cijfers, alleen voor de duidelijkheid, daar worden wel veel lagere acceptabele risico's geaccepteerd, 30-40 jaar terug lag daar bijvoorbeeld het acceptabele risico op pakweg 1 op een miljoen vluchten waar het mis mocht gaan, en ondertussen is dat nog veel lager.
 
Ik zat ff hard op te denken :) Er wordt 250kkm genoemd maar het komt gerust ook eerder voor waarbij ik snap dat het allemaal statistiek is. Ben werkzaam in de olie&gas en daar gaat het net zo maar daar is ook een grote historie opbouw. Alhoewel deze TDI motoren erg veel voor komen ontbreken dergelijke cijfers natuurlijk, zeker voor de consument maar ook omdat er vaak details gewijzigd worden.
 
Wij op het werk hebben ook iets dat heet RCM. Reliability centered maintenance voluit. Gebaseerd op het principe van wanneer is er een probleem te verwachten, de gevolgen en de actie.
Vandaag nog contact gehad met mijn garage. Nog geen auto, morgen de garage in duitsland eens bellen of ie al weg is. Mijn monteur stelt nieuwe injectoren voor ivm eventuele problemen met 2e handsjes. Zie bijlage. Ook een fotootje van onder de motorkap. IMG-20200226-WA0003.jpg IMG-20200221-WA0008~2.jpeg
 
Update, De injectoren zijn vernieuwd en ook een 2e hands kleppendeksel is geplaatst omdat deze beschadigd was. De bout die de injectoren op hun plek hield is niet meer gevonden, alleen wat stukjes metaal hier en daar wat van de bout kon zijn. Kosten 1670 euro wat te verwachten was maar het had ook meer kunnen zijn.
Helaas lekken de nieuwe injectoren langs de rubbers nu wat continu rook en een zware diesellucht veroorzaakt. Volgende week kijkt men of dit op te lossen is want de motor loopt ook onregelmatig. Althans niet dat er krachtverlies is, maar wel schudden en je hoort de motor nu als er gas gegeven wordt. Het stationair schudden is erg irritant als je dit niet gewend bent. Ik hoop echt dat ze dit kunnen oplossen. helaas kan ik geen mp4 uploaden om te laten zien wat ik bedoel. Dan maar in een zip-file.
 

Bijlagen

  • VID-20200307-WA0001.zip
    1,8 MB · Weergaven: 15
Is dit wel door een goed bedrijf uitgevoerd?
Geen gecertificeerde skoda garage in ieder geval. Anders was ik wel meer in de richting van 4000 euro uitgekomen. De injectoren bijvoorbeeld zouden al 800 per stuk moeten kosten en een kleppendeksel 500 ex btw. Dat geld stop ik dan liever in een andere skoda mocht dit een probleem blijven.
 
Bovenaan Onderaan