Ik schrok me rot: ramen staan open

andrehj

Forumguru
Mijn S2 heeft er ook last van (maar alleen de achterramen)

Vanochtend wilde ik met onze Superb (van 07-2011) weggaan en schrok: Eén achterruit was helemaal open, en de andere voor ca 1/3. En ik weet toch heel erg zeker dat die gisteravond netjes dicht waren.
Gelukkig viel de waterschade mee, slechts de binnenkant van de deuren was ietsje nat, de bekleding nog helemaal droog.
Dat betekent ook gelijk dat de hier geldende theorie, dat de oorzaak zit in het per ongeluk indrukken van de knopjes op de sleutel, niet de juiste is. Want dan zouden alle ruiten open zijn gegaan.

Er moet dus een andere oorzaak zijn. Vraag is: is er al iemand die weet wat dit zou kunnen zijn?
 
Ik heb het met een Seat Alhambra een aantal keer gehad, waarna de garage een modificatie aan het slot uitgevoerd heeft. Het was een meer voorkomend probleem met "VAG producten". Eea moest te maken hebben met een palletje in het slot dat ook geactiveerd wordt als je de sleutel in het slot draait en ivasthoudt om alle ramen in een keer te openen of te sluiten.
Mijn problemen waren daarna opgelost en ik heb er nooit m eer last van gehad (daarna nog een Alhmabra en een Octavia gehad).
 

andrehj

Forumguru
Maar ik heb mijn slot nog nooit gebruikt. Overigens net met VCDS de logs uitgelezen en een foutcode in de module van de rechterachterdeur gevonden, op een km stand die overeenkomt met die van de afgelopen nacht. Misschien is het toch wel tijd voor een bezoekje aan de dealer:

Address 72: Door, Rear Right (J389) Labels: None
Part No SW: 8X0 959 795 B HW: 8X0 959 795 B
Component: TSG HR H06 0409
Revision: -------- Serial number: --------------
Coding: 010C00200000001000
Shop #: WSC 33361 790 00999
VCID: 4EBDB75D190B2F68E30

1 Fault Found:
02111 - Motor for Window Regulator
011 - Open Circuit - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101011
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 228
Mileage: 17666 km
Time Indication: 0
 
Ik had mijn slot ook nog nooit gebruikt, later pas om dat eens uit te proberen.
In mijn geval zat er blijkbaar net wat te weining speling ergens in het slot waardoor spontaan onbedoeld "contact gemaakt werd".
Tenminste dat was de uitleg van de chef werkplaats
 

Joske

Forumguru
lachende skodarijder schreef:
als je ramen open staan en je hebt regensensor in je voorruit dan gaan de ramen vanzelf dicht bij een regenbui en anders gaan de ramen automatisch dicht na 12 uren open te hebben gestaan ( lees instellingen )
E thx, nu weet ik ineens waarom mijn ramen steeds dicht zijn de volgende morgen als de wagen een hele nacht binnen gestaan heeft, achtergelaten met open ramen.. :shamefullyembarrased:
Mss toch maar eens de handleiding uit het handschoenkastje halen EN lezen :D
 

Dennis Nijholt

Forumguru
tsss we zijn toch man dus heb niks met RTFM....gewoon uitproberen en zien wel hoe het werkt...tenminste dat is bij mij de praktijk. :)
 

CDK

Forumguru
@Dennis Nijholt, hahaha ik weet niet eens of hij in het daahboardkastje ligt bij mij ;) ben ook niet zo van het lezen.....
 

mennor

Forumguru
Sinds korte tijd ook last van een raam (rechtsachter, de vaste stek van dochterlief) dat 'zomaar' een centimeter of 8 open staat, terwijl ik toch zeker wist dat het dicht zat toen ik de auto wegzette. Je gaat echt aan jezelf twijfelen, als je dat een paar keer gebeurt...
Dit fenomeen mocht ik combineren met het gegeven dat dit raam bij het commando 'helemaal dicht' de laatste tijd standaard weer een eindje open ging staan. Het leek er dus al behoorlijk op dat de beknellingsbeveiliging ingreep. Omzeild door de knop vast te houden en het loslaten goed te timen.

Maar goed, alle reacties in dit topic lezend: een veiligheidsfunctie (beknelling) en een comfortfunctie (automatisch ramen sluiten als je 12 uur niet meer bij de auto bent geweest) zorgen er samen dus kennelijk voor dat, als de module z'n eindstanden voor een raampje kwijt is, dat raampje na 12 uur een eindje open gaat staan omdat het automatisch dicht werd gestuurd en signaleerde dat het niet verder kon, en bij gebrek aan info over eindstanden dus een beknelling signaleerde... Dat verzín je niet als je die software ontwerpt, maar het klinkt wel logsich.:pieker:

Eindstanden weer ingeleerd met de tips in dit topic, nu even afwachten of het raam morgenochtend dicht zit en dicht blijft zitten. De beknellingsbeveiliging grijpt in elk geval al niet meer in als ik het raam met de knop automatisch sluit, dus die winst is er al vast.

Resteert voor mij nog de vraag WAAROM de module de eindstanden kwijt is geraakt en of dat iets incidenteels is, danwel iets structureels blijkt. Iemand ideeën? Kan dat bijvoorbeeld komen doordat iemand met het raam bezig is op het moment dat de sleutel uit het contactslot gaat? Dat is onlangs wel een keer gebeurd; gekkere dingen kan ik me niet herinneren.

En dan een tikkeltje :ot::

:cheer::bloemen::dankje:

Geweldig, hoe zo'n forum werkt: een hoop feitelijke info die normaal ruim buiten je blikveld blijft, verenigd met denkkracht met als resultaat kennis die gedeeld wordt!

:dankje::bloemen::cheer:
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is het bij de meeste mensen waarbij de 'eindstanden' van het raam verloren zijn gegaan/veranderd, maar één of twee keer gebeurd, dus incidenteel zou ik zeggen.
 

VEEJAY

Forumguru
In 8 jaar twee Octavia te hebben gereden is het maar 1 keer gebeurt bij mij. Dus in feite is het niet veel voorkomend. Was bij mij het raam aan de bestuurderskant, gelukkig stond ie in een garage.
 

kunstben

Nieuw lid
Ik rij nu 3 jaar O2 en elk jaar overkomt het mij een keer dat al rijdend alle vier ranen opeens geheel naar beneden gaan. Het lukt dan niet de ramen direct weer te sluiten. Soms rij ik dooren lukt het na 30 seconden of 1 minuut wel weer, maar blijft een vreemd verhaal. Uitlezen levert niets op. De wasstraat blijft een uitdaging..
 

andrehj

Forumguru
@kunstben : Heb je een regensensor en staat "rain closing" (automatisch ramen sluiten bij regen) aan? Bij mij lijkt dat te helpen tegen het onbedoeld open gaan van de ramen (maar dan wel tijdens parkeren).
 

Antera

Donateur
Regen sluiten werkt alleen bij een afgesloten auto. Dat je ramen dicht gaan vanzelf heeft vaak te maken met een van je deursloten .

Omtrend het kwijt raken van de ingeleerde standen is mij ook nog niet duidelijk. Er zijn modellen die het regelmatig gewoon kwijt raken of soms niet eens meer wil inleren en na een tijdje weer wel. Alsof het geheugen het kwijt is of iets.
 

Space_NL

Senior Member
Met het risico dat ik een oud draadje schop.

Vanmorgen stonden alle 4 de ramen van mijn auto volledig open. (Fabia II, na de facelift).

De comfort module is het niet, want de sleutel ingedrukt houden op open doet helemaal niks.

-EDIT- misschien toch de sleutel. Had de functie reeds geprobeerd, maar leek niks te doen. Vanavond lukte het me toch een keer. Zou dan toch het probleem kunnen zijn ...
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
De ramen nog eens opnieuw inleren? @Space_NL

Contact op
Raam volledig open en knopje blijven indrukken voor minstens 3 sec
Vervolgens sluiten en knopje ook minstens 3 sec aanhouden.

:)
 
Bovenaan Onderaan