Ik schrok me rot: ramen staan open

Mettes

Forumguru
Gisteren mijn wagen op een parkeerplaats terug gevonden met alle ramen volledig open en interieur helemaal nat.(door regen)
Ten eerste was de wagen goed afgesloten achter gelaten.
Ten tweede is mijn wagen uitgerust met regensensor en hebben de ramen zich niet automatisch gesloten.
Gevolg van dit alles is dat de bestuurderszetel wel lijkt gekrompen en vervormt.(Leder interieur)
Interieur was dan ook zeer nat.Opbergvakjes aan de zijkant voorzetels,stonden tot bovenaan gevuld met water.
Morgen naar de dealer,deze optie mag onmiddelijk verwijderd worden,als het al geen electronisch probleem is.
 

Fabia

† In Memoriam
Dat is balen zeg. Maar had je de auto met open ramen achtergelaten of zijn die uit zichzelf open gegaan?
 

Noord26

Forumguru
Er zijn meerdere gevallen bekend waarbij alle ramen open stonden van de auto toen mensen ermee weg wilden rijden. Allemaal 100% er van overtuigd dat de ramen dicht zaten bij achterlaten van het voertuig. Ook al vaker gehoord dat er geen oplossing voor is, of een erkend probleem is.

Niet alleen bij Octavia's maar ook bij Jetta's en Passat's..
 

Mettes

Forumguru
Ramen zijn uit zichzelf open gegaan.
Het lijkt mij sterk op een electronisch probleem en niet het probleem met een geknelde afstandbediening.
De deuren waren nog steeds op slot, en het handmatig openen van de ramen (met afstandbediening) gebeurd met het knopje lossen van de deuren.
Er kan dus geen sprake zijn van een geknelde afstandbediening want dan hadden de deuren ook gelost moeten zijn.
Het is inderdaad zo dat er melding is van verschillende modellen in de VAG-groep die dit probleem kennen
 

Mettes

Forumguru
Inderdaad.Dacht eerst dat ik met diefstal te maken had,zoals ik ooit met mijn VW-golf heb mogen ondervinden.(alles gestolen tot zonnenkleppen en versnellingspook toe)
Vroeg de snuggere agent hem met de wagen te volgen naar het politiebureau om verdere vaststellingen en papierwerk te doen. Zonder versnellingspook????????????
Alle gekheid op een stokje,een zwembad in mijn wagen is ook niet echt een fijne optie te noemen.
 

Michel

Forumguru
Het klopt dat je verwacht dat de deuren dan ook ontgrendeld zouden zijn. Vergeet echter niet dat de deuren na 30 seconden weer worden vergrendeld als geen van de deuren in die 30 seconden wordt geopend. Als de sleutel dus klem zit kan dit scenario dus wel gebeuren. Mij is het ook al een keer overkomen, zie mijn eerdere opmerking in dit draadje.
 

MarcoO2

Forumguru
Ten tweede is mijn wagen uitgerust met regensensor en hebben de ramen zich niet automatisch gesloten.
Morgen naar de dealer,deze optie mag onmiddelijk verwijderd worden,als het al geen electronisch probleem is.
Heb je deze optie (rainclosing) wel aangevinkt staan in Maxidott? Als dat niet zo is, zullen de ramen zich uiteraard ook niet automatisch sluiten.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Heb hetzefde gehad, tijdens hoosbui waren de ramen open gegaan (waarschijnlijk door dochterlief). De auto 2 dagen met een kachel ontvochtigd.....
 

Mettes

Forumguru
Volgende week gaat de wagen naar de dealer om uitgelezen te worden.
Indien de dader de comfortmodule is(ramen openen met AB),laat ik deze deactiveren.
Vandaag inderdaad gemerkt dat de wagen terug in het slot gaat na 30sec bij ongeopende deuren.
Waarom sluit deze dan ook zijn ramen niet na 30sec of zit hier een andere reden achter?
Mij lijkt het echter logisch dat de wagen zich volledig afsluit,komen we ook niet voor zulke verassingen te staan als bv een geknelde afstandbediening.
Ik heb de dealer eveneens gewezen op de instelling rainclosing,maar deze optie kende hij niet.
Ik beschik ook niet over een maxidot,zelf instellen kan dus niet.(bij aankoop vergeten te bestellen en bij aanpassing kwam de wagen 4weken later in de produktieplanning)
 

hemi24

Forumguru
Laatst nog gechecked en inderdaad ruitenwissers stonden "uit" en toch gingen de ramen dicht nadat ik water op de sensor had gedruppeld met een spons. Wel met enige vertraging dat wel, maar dicht gaan ze!
 

Mettes

Forumguru
Wagen is vandaag uitgelezen,geen foutcodes.
Waarschijnlijk dus toch een geknelde AB.
Andere mogelijkheid is interferentie doordat de wagen wordt geparkeerd in de buurt van hoogspanning (op ca 6m afstand)
Dealer had al eens zulk een probleem gehad bij een klant,deze parkeerde onder een hoogspanningsluchtleiding.(kan storingen geven door opgewekt magnetisch veld)
Bij mij kan dit dus ook het probleem zijn ,zeker omdat de afstand tussen auto en hoogspanning zeer miniem is.
 

hemi24

Forumguru
hmmm, dus als je de auto andersom onder de hoogspanningsmast parkeert gaan de ramen automatisch dicht?!? :winkie:
 

Mick

Actief lid
Vandaag mocht ik dit verschijnsel ook eens ervaren. mijn wagen afgesloten weggezet en bij een klant aan het werk gegaan. Buiten waren 2 mannen bezig met bladblazers, die de parkeerplaats schoonmaakten. Toen ik na 2 uur bij mijn wagen kwam stonden de ramen open, en had ik lekker wat blaadjes in de wagen. Gelukkig was het verder droog. Zelf dacht ik aan de trillingen/lawaai van de 2 bladblazers, maar als ik het bovenstaande lees, dan begin ik eraan te twijfelen.
 
Bovenaan Onderaan