Ik schrok me rot: ramen staan open

Cordoba

Forumguru
Vandaag mocht ik dit verschijnsel ook eens ervaren. mijn wagen afgesloten weggezet en bij een klant aan het werk gegaan. Buiten waren 2 mannen bezig met bladblazers, die de parkeerplaats schoonmaakten. Toen ik na 2 uur bij mijn wagen kwam stonden de ramen open, en had ik lekker wat blaadjes in de wagen. Gelukkig was het verder droog. Zelf dacht ik aan de trillingen/lawaai van de 2 bladblazers, maar als ik het bovenstaande lees, dan begin ik eraan te twijfelen.

Het komt ook bij andere VAG-auto's af en toe voor. Op het Seat Online forum wordt bijvoorbeeld ook gedacht aan een verband met poging tot diefstal. Vooral Oost-Europese bendes die met behulp van laptop en speciaal programma de auto 'hacken' en hun eigen sleutel inleren, waarbij de sleutel van de eigenaar dan ook niet meer werkt. Het idee is, dat men de ramen opent om op die manier een sleutel in het contactslot te kunnen steken en evt. de laptop aan de OBD-hangen. Auto met alleen open ramen, zou dan een geval zijn van 'gestoord tijdens diefstalpoging'.

Een echte waterdichte verklaring met bewijs heb ik nog niet gezien, maar het komt te vaak voor om het op toeval te schuiven.
 
Voor mijn Octavia heb ik 3 Seats Alhambra gehad, bij twee daarvan kwam dit verschijnsel ook voor. Bij beide auto's heeft de dealer een modificatie aan het slot van de bestuurderszijde doorgevoerd waarna het over was. Ergens zit daar een contactje dat onterecht contact kan maken, vergelijkbaar met de situatie waarbij je de sleutel in het slot doet, deze omdraait en vasthoudt om de ramen te openen of te sluiten.
 

coolrunnings

Actief lid
Ik heb zelf nu 2 keer meegemaakt dat ik bij terugkomst bij de auto een half geopend bestuurdersportierraam aantrof.
Met de afstandsbediening raam sluiten (knopje ingedrukt houden) en bij loslaten, hup raam weer half open :shocked:.
Moest de auto starten, raam van binnenuit dicht doen, auto uit en op slot en dan pas bleef het raam dicht, heel weird.
Binnenkort toch naar de dealer voor de winterbandjes, gelijk maar even aankaarten wat dit zou kunnen zijn.
 

Antera

Donateur
klemt het raam wat waardoor deze in zijn beveiliging schiet en weer open gaat. Dit is vaak oorzaak dat een raam weer open schiet een stuk. Met de auto niet gestart kan de motor er wel wat moeite mee hebben gehad waardoor dat misschien gebeurd is.
 

jeugdygh

Nieuw lid
Hoi , Ik heb de ervaring ook gehad dat de ramen openstonden. Ik heb de schuld tot nu toe bij mij zelf gezocht. Het is twee keer gebeurd toen de auto naast mijn huis stond. Zou het kunnen dat je de sleutel in je broekzak stop en het knopje op een of andere wijze ingedrukt blijft? Ga het voorval eens goed bij je zelf na.
 

hemi24

Forumguru
Heeft dit niet te maken met het feit dat er een onderbreking van de stroomtoevoer heeft plaatsgevonden (accuklem los geweest) en dat de eindpositie van de electrische ramen opnieuw moet worden ingeleerd?!?
 

briefcase

Nieuw lid
ik heb het gewoon uitgezet in de maxidot-toestand. Onzinnige functie die me al een keer een dag heeft doen rondrijden met een vuilniszak op de stoel :winkie:
 
E

Ex-lid 2926

Ik denk dat ik iedere maand wel een keer 's morgen bij de auto kom en dan ontdek dat beide voorportierramen geheel open zijn (achterramen moeten nog "geslingerd" worden). En ik weet zeker dat ik de auto de vorige dag afgesloten en met alle ramen dicht heb achtergelaten. Gelukkig staat mijn auto 's nachts onder een carport, dus blijft de bekleding droog.
Toch ga je direct alle vakjes en kastjes controleren om te zien of er iets weggenomen is. Vreemd fenomeen.
 

hemi24

Forumguru
Is de verklaring wellicht niet heel simpel:

Als je ramen geen goede eindstand kennen zullen deze door de inklembeveiliging weer helemaal omlaag gaan.
Dit gecombineerd met een automatisch "nadrukken" van de ramen, voordat deze na xx uur bepaalde stroomcircuits uitschakeld, zou theoretisch openstaande ramen tot gevolg kunnen hebben.

Nu nog een techneut die de op de hoogte is van de electrische systemen in de O2, die dit kan bevestigen of ontkrachten...
 

86XGG6

Nieuw lid
Vanochtend meegemaakt: twee ramen voor helemaal open. Voorstoelen en middenconsole drijfnat. :(
Ik begreep er helemaal niets van en begon al aan mezelf te twijfelen...
Toch maar even op internet gezocht en hier terecht gekomen; gelukkig, het ligt niet aan mij.
Blijkt de auto toch meer 'luxe' aan boord te hebben dan mij is verteld. Zucht.
Dat wordt föhnen vanmiddag/vanavond.
 

Mettes

Forumguru
@86XGG6:U bent inderdaad geen alleenstaand geval.
Ik hoop dat U de bekleding door het föhnen terug in de oorspronkelijke staat krijgt.
Bij mij was dit laatste niet het geval en draag hier nog altijd de gevolgen van.(gekrompen lederen bekleding)
Wat mij opvalt is dat dit probleem telkens de kop op steekt bij een fikse regenbui,met alle gevolgen vandien.
Is hier een verklaring voor of is dit pure tegenslag?
In ieder geval heb ik deze optie laten wegschrijven uit het systheem en sindsdien geen problemen meer gehad.
 

Leon54

Actief lid
Ik heb dat met mijn Yeti, maar ook met mijn vorige auto (Seat Leon), ook wel eens gehad. Ik vermoed dat ik dan in de buurt van de auto loop met de sleutels op zak. Als de sleutelbos dan in de verdrukking komt, kan ik me voorstellen dat de comfortopening in werking treedt.
 
Het onbedoeld ingedrukt houden van de remote is mij ook een paar keer overkomen. Dacht in eerste instantie ook dat er ingebroken was. Als ik de remote simpelweg los in m'n jaszak heb, dan gebeurt dit niet. Maar in een broekzak kent het helaas een minder gunstige uitwerking, maar ja nu weet ik tenminste wat ik niet moet doen om spontaan open ramen te hebben :)
 
Ik heb het 3 jaar geleden regelmatig bij mijn derde Seat Alhambra gehad ( voorgaande twee niet). Bij deze is de auto ook eens op slot gesprongen terwijl de sleutel nog in het contactslot zat. De dealer heeft toen een modificatie aan het slot aangebracht omdat er blijkbaar incidenteel een probleem voor kon komen bij VAG auto's waarbij een palletje in het slot onbedoeld contact maakte waardoor dit soort zaken kon gebeuren.
Na de aanpassing nooit meer problemen , bij mijn huidige Octavia ook niet.
 

Antera

Donateur
weten niet om welke auto het hier gaat maar kan ook zijn dat je deurslot kapot is. Dan kan dit ook voorkomen maar dit is bij de oudere fabia's en octavia 1 mogelijk
 
als je ramen open staan en je hebt regensensor in je voorruit dan gaan de ramen vanzelf dicht bij een regenbui en anders gaan de ramen automatisch dicht na 12 uren open te hebben gestaan ( lees instellingen )
 

Mettes

Forumguru
Mijn Octavia heeft een regensensor,toch zijn de ramen open gebleven.
Gevolg=een kletsnat interieur.
 
E

Ex-lid 2926

Het is mij ook meerdere keren overkomen. Maar sinds ik het sleutelhoesje met daaraan de auto- en huissleutel niet meer in mijn broekzak steek heb ik er geen last meer van gehad. Als ik na het parkeren van de auto de sleutels in mijn broekzak stak kwam het soms voor dat de auto weer ontgrendeld werd (blij dat de richtingaanwijzers dan een keer knipperen).
Bij het parkeren in de stad houd ik na het afsluiten de sleutels in de hand en pas na een paar honderd meter lopen durf ik het aan de sleutels in de broek- of jaszak te doen.
 
Bovenaan Onderaan