Hulpveren onder een Octavia II Combi

SYTSKE

Nieuw lid
Hallo allemaal, ben nieuw op het form en rij sinds 19 december een O2 greenline met trekhaak en bij aflevering aangebrachte hulpveren.

Ondanks deze hulpveren moet in als ik de garage uitrij op mijn werk (redelijk stijlle helling) dit toch zeer voorzichtig blijven doen.

Mijn collega's waarvan ook een aantal skoda rijders kampen met hetzelfde probleem hoewel de niet greenline O2 hier toch minder last van heeft.

Door het lager onderstel van de greenline is het probleem van het aan de grond rijden van de contactdoos dus voor mijn niet opgelost met de hulpveren.

Weet iemand of je de greenline achter ook iets hoger kan laten stellen of zo?
Ik rijd sinds 19 februari 2010 in een Octavia Combi Greenline Businessline. Na aflevering direkt al onbedoeld wegcontact met stekkerdoos naast trekhaak. Na overleg met dealer zijn er vandaag hulpveren achter geplaatst en is de trekhaak en stekkerdoos hoger gemonteerd, hiervoor moest wel een kleine inkeping in kunststof onder/achterbumper ter hoogte van trekhaak gemaakt worden. Maar kan nu zonder problemen weer oprit af en steilere verkeersheuvels nemen. Overigens ben ik van mening dat dealer dit voor bestelling had moeten melden, had meegekund in leasecontract, nu is het voor eigen rekening. Is wel uit coulance met 50% korting uitgevoerd.
 

Gysman

Actief lid
Ook achteraf zijn nog wel leasewijzigingen door te voeren hoor. Leasemaatschappij even bellen, rekening daarheen, en hopla, lease per maand 4 euro hoger. Zou geen probleem moeten zijn, zelf ook meerdere malen gedaan met bijvoorbeeld sportuitlaat (na 1 jaar) en winterbanden (na twee jaar). Bedrag wordt dan gewoon uitgesmeerd over resterende looptijd.
 

kaggel

Lid
Ik lees over het raken van verkeersdrempels met de onderkant, is dat alleen als je een trekhaak hebt?

Ga van de zomer met de auto vol naar Frankrijk inclusief grote tent, zijn dan ook al hulpveren aan te bevelen?
 

Wijnand850

Forumguru
@Kaggel: da's precies de reden waarom ik ze er onder heb laten zetten :winkie:. Kijk maar eens aan het begin van dit topic... Ik wil niet meer zonder.

Groet,
Wijnand.
 

Mistraller

Senior Member
Ik rijd sinds 19 februari 2010 in een Octavia Combi Greenline Businessline. Na aflevering direkt al onbedoeld wegcontact met stekkerdoos naast trekhaak. Na overleg met dealer zijn er vandaag hulpveren achter geplaatst en is de trekhaak en stekkerdoos hoger gemonteerd, hiervoor moest wel een kleine inkeping in kunststof onder/achterbumper ter hoogte van trekhaak gemaakt worden. Maar kan nu zonder problemen weer oprit af en steilere verkeersheuvels nemen. Overigens ben ik van mening dat dealer dit voor bestelling had moeten melden, had meegekund in leasecontract, nu is het voor eigen rekening. Is wel uit coulance met 50% korting uitgevoerd.
Omdat het voor de leaseauto is, kan je ze aftrekken. Bij mijn werkgever kunnen we zaken voor de leaseauto gewoon betalen uit een potje met bruto loon.
 
Dit WE weer eens tegen het beton geknald met de trekhaak.
Ik ben het echt beu en ga nu zeer zeker hulpveren laten steken.
In de garage vond men het niet nodig (leer er mee leven) maar ik dus wel en als zij ze niet willen steken ga ik gewoon ergens anders.
Mijn zoon zit op een technische school waar je ook je auto kan binnen doen. Voor een distributieriem zou ik hem niet naar ginds doen maar voor hulpveren hb ik wel vertrouwen. Hij gaat vandaag vragen of het kan.
Lets hope...
 
D

Deleted member 1861

Eind vorig jaar het leasecontract (Pon Lease) van mijn O2 (2008) laten aanpassen m.b.t. winterbanden en hulpvering. Volgende keer doe ik het absoluut vanaf het begin erbij.
Regelmatig tikte ik het asfalt aan met de Westfalia trekhaak, ook in onbeladen toestand, om gek van te worden. En dat kwam niet door mijn rijstijl, de O2 combi hangt gewoon standaard wat dicht boven de weg.
Kun je nagaan wat er gebeurde als ik beladen rondreed wanneer ik op vakantie ging met de vouwwagen erachter. Die is net vervangen door een gewone caravan, dus nu ben ik extra blij met mijn hulpveren van MAD!
Het heeft in onbeladen toestand geen effect op de wegligging, want de veren gaan pas invloed hebben als het gewicht toeneemt. De dealer heeft netjes de rembalans opnieuw afgesteld. Dit is belangrijk (voorschrift van de verenleverancier) omdat de achterremmen meer ingrijpen naarmate de auto verder inveert. Bij gebruik van hulpveren duurt dat inveren langer met hetzelfde gewicht, dus is het zaak dat de achterremmen eerder gaan meewerken.
Het kost weliswaar wat geld, maar het is het zeker waard.
 

hemi24

Forumguru
Remkrachtverdeling gaat toch electronisch (EBD) en niet meer mechanisch? Volgens mij heeft de veerstand daar geen invloed meer op, maar worden er gegevens van de ABS-sensoren gehaald.
 
D

Deleted member 1861

Ik spreek je niet tegen, maar ik las het in de installatie-instructies van de veren en toen ik de auto ophaalde bij de dealer, gaf de monteur ook aan de boel bijgesteld te hebben.
 

dhe019

Actief lid
ik heb 't net laten doen op mijn O2 station uit 2005. Ik merk er niet veel van, behalve bij het afrijden van een drempel: hij zakt niet meer zo diep door. Een aanrader.
 

kaggel

Lid
Nou ik heb het inmiddels ook ervaren met een Combi modeljaar 2010. Heb van de week voor het eerst de afneembare trekhaak erop gezet en vanmorgen alleen in de auto met een lege kofferbak was het al raak bij een drempel.

Ga dus nu ook een afspraak maken voor de veren en tegelijkertijd wil ik ook PON maar eens vragen hoe dit mogelijk kan zijn.
 
E

Ex-lid 2926

hulpveren besteld

Lang getwijfeld of ik hulpveren voor mijn O2 HB zou bestellen. Voornamelijk door de ervaringen op caravantrekker.nl waar slechts enkele keren de hulpveren werden gepromoot. De ervaringen van de O2 rijders op dit forum hebben mij toch maar doen besluiten om een paar hulpveren bij mijn dealer te bestellen. Over twee weken wordt de caravan aan de haak gehangen en ik heb eigenlijk geen zin om met samengeknepen billen oneffenheden in het wegdek te lijf te gaan. Volgende week worden ze gemonteerd.
Hoop dat het veercomfort behouden blijft en de achterkant niet te veel omhoog komt.
 

Mistraller

Senior Member
Lang getwijfeld of ik hulpveren voor mijn O2 HB zou bestellen. Voornamelijk door de ervaringen op caravantrekker.nl waar slechts enkele keren de hulpveren werden gepromoot. De ervaringen van de O2 rijders op dit forum hebben mij toch maar doen besluiten om een paar hulpveren bij mijn dealer te bestellen. Over twee weken wordt de caravan aan de haak gehangen en ik heb eigenlijk geen zin om met samengeknepen billen oneffenheden in het wegdek te lijf te gaan. Volgende week worden ze gemonteerd.
Hoop dat het veercomfort behouden blijft en de achterkant niet te veel omhoog komt.
Welke haak wordt er gemonteerd? Sinds kort levert skoda namelijk een ander merk. Daar zijn nog geen ervaringen over gemeld.
 
E

Ex-lid 2926

Er zit al een haak onder, namelijk een vaste. Die is 4 maanden geleden bij de aanschaf van de auto door de dealer gemonteerd. Geen idee welk merk trekhaak gemonteerd is. Heb voor een vaste gekozen vanwege de montage van een hulpstuk voor de Twinny Load en het veelvuldig gebruik van de fietsdrager voor het vervoer van de racefiets of MTB. Achteraf had ik toch liever een afneembare haak genomen want het uitsteeksel is niet direct een verfraaiing van de auto. Maar ja, gemak is ook wat waard.
Heb nu zonder zware belading al een paar keer meegemaakt dat bij het inveren na het afrijden van een drempel het wegdek geraakt wordt. En als er 70 kg op de haak hangt zal dit ongetwijfeld vaker gebeuren.
Net als mijn vorige auto wil ik de Octavia zo'n 10 jaar gebruiken. De aanschaf van de hulpveren vind ik dan ook een duurzame investering.
 

kaggel

Lid
Ga dus nu ook een afspraak maken voor de veren en tegelijkertijd wil ik ook PON maar eens vragen hoe dit mogelijk kan zijn.


Inmiddels bericht gehad van de leasemaatschappij dat ze overleg hebben gehad met PON over het euvel en dat ik volgende week wordt gebeld door de dealer. Ben benieuwd, wordt dus vervolgd
 

ab60

Nieuw lid
O2 combi icm vaste trekhaak

Ook ik ben er achter gekomen dat een trekhaak in combinatie met de O2 combi niet zo'n goed idee is. Bij het afrijden van een verkeersplateau van een P-plaats (vanuit stilstand!) kwam de trekhaak én de contactdoos nogal hardhandig in aanraking met het straatwerk:disc:. Resultaat: contactdoos beschadigd, verloop jeager - multicon (€40,-!) helemaal aan gort.:1439:
Navraag bij dealer leert dat dit een NL-probleem is. In de rest van Europa komt deze klacht nagenoeg niet voor. Had wel iets eerder verteld mogen worden door leasemij!
Achteraf worden er hulpveren gemonteerd. Hoop dat het daarmee grotendeels opgelost is. Kost toch weer €225,- , maar het moet maar. Gelukkig kan ik het bedrag over 4 jaar uitsmeren via de lease.

Iemand ervaring met de hulpveren ?
 
E

Ex-lid 2926

hulpveren gemonteerd

Gisteren zijn de hulpveren bij mijn dealer (Broekhuis Hoogeveen) gemonteerd onder mijn O2 hatchback.
Auto staat iets "hoger op z'n poten". Valt niet erg op. Natuurlijk even een paar drempeltjes geprobeerd. Auto veert merkbaar minder diep in bij het afrijden van de drempel. Voelt in ieder geval heel vertrouwd aan. En qua comfort op de vlakke weg merk ik nauwelijks verschil.
Volgende week met de caravan op stap. Dat was niet eens zo vanzelfsprekend, want na het ritje met de caravan van de winterstalling naar huis bleek ineens in de voorwand een 10 cm horizontale scheur te zijn ontstaan. Zat er nog niet in toen ik de caravan controleerde bij het uitrijden uit de winterstalling. Moet dus ontstaan zijn in het ritje van 10 km naar huis.
Is een bekend Chateau/Home Car probleem. In overleg met de caravandealer eerst een soort noodreparatie verricht. Heel klein gaatje boren aan het eind van de scheur en met een speciale kit het scheurtje afdichten.
Ik plak er voor alle zekerheid nog wat transparantie steenslagfolie overheen zodat er in ieder geval geen vocht bij kan komen.
Na de vakantie moet het kunststof maar "gelast" worden.
 

DaToolman

Nieuw lid
Trekhaak en hulpveren

Hoi,

Wij rijden sinds kort een O2 Combi en hier zat nog geen trekhaak onder. Heb deze week een vaste trekhaak (13P stekker) + hulpveren laten monteren bij Göritzlehner in Hengelo.

Het gaat hier om het nieuwe type trekhaak; de haak zit hoger dmv een uitsparing in het zwarte plastic onder de bumper en de contactdoos zit hoger en dichter naast de haak gemonteerd. Ik weet niet precies wat voor merk het is maar op de handleiding staat dat het een speciaal type is ontwikkeld voor Pon en de Nederlandse markt.

De hulpveren zijn van Mad en de auto staat achter iets hoger. Het rijcomfort is hetzelfde. Heb nog geen ervaring met de fietsendrager of caravan.

Als ik tijd heb zal ik nog wat foto's maken.
 

Hank71

Nieuw lid
Hallo,

Rij nu sinds een week in de O2, en heb nog niet de grond geraakt met de trekhaak.

Las net het ea van DaToolman, en volgens hebben ze dan ook het nieuwe type trekhaak gemonteerd. Zie de foto onder mijn profiel.

Is dit het nieuwe type trekhaak?
 
Bovenaan Onderaan