Hulpveren onder een Octavia II Combi

Wijnand850

Forumguru
Hallo Skodarijders,

Als kersvers lid van de Skoda familie rijd ik, na vele jaren Volvo te hebben gereden, sinds twee weken in een geweldige Octavia II Combi Elegance, 1.9Tdi uit 2005 met slechts 80.000km op de klok. Dit alles in de kleur Black Magic. Doordat het destijds een demo auto was, is 'ie ook volgehangen met opties, wat 'm extra leuk maakt.

Wat er echter niet op zit zijn hulpveren. En omdat wij nogal enthousiaste kampeerders zijn (tent, geen aanhanger of caravan), waarbij de complete uitrusting in de auto gaat, vrees ik dat die er toch wel onder moeten. Op zich geen probleem, alleen vind ik het ontzettend lelijk als de auto aan de achterkant als 'ie leeg is een paar centimeter omhoog komt. En dat zou voor mij een reden kunnen zijn om naar een ander systeem te kijken. Volvo heeft een nivomatsysteem, dat de auto op de normale rijhoogte zet bij belading. Om kort te gaan heb ik dus twee vragen:

1) komt de achterkant omhoog bij het plaatsen van hulpveren en zo ja, hoeveel cm?
2) is er een alternatief beschikbaar in de vorm van nivomats of iets dergelijks?

Met de zoekfunctie kwam ik daar niet helemaal uit.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Wijnand.
 

Ronnie

Forumguru
Onder mijn vorige auto (Passat met trekhaak) had ik Monroe Load adjusters gemonteerd, deze schokbrekers met een luchtbalg worden met een compressor (in de auto ingebouwd) naar behoeven op- of leeggepompt om de ideale voertuighoogte te bepalen met caravan of zware aanhanger. Werkte bij mij perfect!
(hetzelfde systeem is als optie bij Volvo te bestellen, mijn broer had het in een V70)
 

Falcon

Donateur
Ivm gastank en trekhaak heb ik zelf ook hulpveren laten plaatsen. Hulpveren worden niet alleen achter geplaatst, maar ook voor.


Hier zijn 3 foto's van mijn o2 combi met hulpveren:

DSCF0819.JPG


DSCF0820.JPG


DSCF0827.JPG


http://picasaweb.google.nl/corentillywesterman/GeenKentekenSkodaOctaviaCombiElegance16MPIWithGasFX#
 

Wijnand850

Forumguru
Ivm gastank en trekhaak heb ik zelf ook hulpveren laten plaatsen. Hulpveren worden niet alleen achter geplaatst, maar ook voor.


Hier zijn 3 foto's van mijn o2 combi met hulpveren:



http://picasaweb.google.nl/corentillywesterman/GeenKentekenSkodaOctaviaCombiElegance16MPIWithGasFX#

Hallo Falcon,

Da's nog eens een reactie :grin:! Zie ik het goed als op de bovenste twee foto's de auto beladen is, en op de onderste niet? Want dan geeft de onderste foto de stand weer zoals 'ie leeg zou zijn. En dan valt het hoogteverschil reuze mee. Maar, weet je zeker dat er ook voor hulpveren worden geplaatst? De auto wordt eigenlijk alleen achter zwaarder belast door de flinke overhang van de Octavia. De Skodadealer noemde een prijs van rond de 200 euro voor de hulpveren, ik ben er vanuit gegaan dat het dan alleen om hulpveren achter ging.

@Ronnie: naar dergelijke dempers had ik al eens gezocht, maar kon ze (op internet) niet vinden. Monroe heeft ze ook niet (meer) op haar site staan. Even een onbescheiden vraag: weet jij nog wat die dempers ongeveer gekost hebben? Ben wel benieuwd naar het prijsverschil.

Groeten,
Wijnand.
 
Er zijn 2 opties om te monteren, als 1e de traditionele stalen hulpveren, of luchtbalgen van MAD. Dat laatste is duurder, maar geeft je de vrijheid om e.e.a. zelf te regelen.
Ik heb de MAD hulpveren in gebruik, na wat strubbelingen functioneert het nu goed.

Hulpveren voor wordt nooit gedaan....er zal wel bedoeld worden, dat er zwaardere veren worden gemonteerd.
 

Wijnand850

Forumguru
Sorry.. inderdaad geen hulpveren voor :)

Alle foto's zijn zonder belading!

In dat geval ben ik overtuigd. Je ziet inderdaad niet of nauwelijks dat 'ie achter hoger staat. En het prijsverschil met een oppompbare demper is best groot. Maar eens met de dealer gaan praten of hij voor de vakantie nog tijd heeft.

Dank voor alle reacties!

Groeten,
Wijnand.
 

Stan

Nieuw lid
Wijnand, ik hoop wel dat je een sterke maag hebt, want met hulpveren en zonder belading is de vering erg hard...:)
 
In dat geval ben ik overtuigd. Je ziet inderdaad niet of nauwelijks dat 'ie achter hoger staat. En het prijsverschil met een oppompbare demper is best groot. Maar eens met de dealer gaan praten of hij voor de vakantie nog tijd heeft.

Hoeveel kost een luchtbalg dan? Ik ben ook geintreseerd maar wil wel eens prijzen weten.
En aangezien ik de meeste km met een lege auto rij en zonder aanhanger zou ik wel graag een paar luchtbalgen er onder willen zetten.
 

Heukie

Lid
Toen ik mijn hulpveren eronder heb laten zetten, heb ik hier ook naar geinsformeerd. toen werd aangegeven dat dan ongeveer € 450,- zou kosten. Maar ik wilde het dan toch nog iets 'luxer' hebben. Standaard kan je ze vullen via een ventieltje in je kofferbak, maar ik wilde het via een schakelaar op mijn dashboard hebben. Dan zou het echter veel duurder worden, waardoor ik uiteindelijk de hulpveren heb laten plaatsen.
De auto wordt dan inderdaad wel iets stugger, maar ik vindt dat eigenlijk wel prettig zo, en dat terwijl ik meestal zonder belading rij.
 

Falcon

Donateur
Door de hulpveren wordt de auto een stuk stabieler op de weg. Ik kon klaverblad-afrit zonder hulpveren maximaal met 70 nemen. Nu lukt mij dat met gemak rond de 85.

Drempels? Hoezo drempels! .. gewoon knallen :D

Maar inderdaad je voelt het wegcontact van auto wel meer, maar dat geeft ook wel een sportiever tintje aan het geheel.

Falcon is blij mij zijn hulpveren!

Trouwens mocht je het zelf moeten dokken, dan kan het geen kwaad om even bij een aantal dealers een offerte te laten opstellen. Er zijn hierop het forum mensen die er 420 euro (/me steekt vinger op) betaald hebben en sommige maar 220. Das toch 200 euro verschil.
 

Wijnand850

Forumguru
Het bedrag van 217 euro staat op de Skoda site (onder accessoires), en geldt voor een O2 Combi incl. BTW en montage. Die 450 euro is mij ook genoemd voor MAD's met luchtbollen. En dat prijsverschil vind ik erg groot, vooral omdat ik dan ook het liefst het systeem zou willen hebben met bediening op het dashboard, wat nog weer veel prijziger is. Daarnaast hebben we maar een paar keer per jaar de hele kampeeruitrusting in de auto liggen. En ook de aanhanger hangt er niet zo heel vaak achter. Ik denk daarom dat ik het stuggere veergedrag met hulpveren voor lief neem, en dan eventueel maar een stel maagtabletten in het dashboardkastje leg...:grin:)

Groeten,
Wijnand.
 
Het bedrag van 217 euro staat op de Skoda site (onder accessoires), en geldt voor een O2 Combi incl. BTW en montage. Die 450 euro is mij ook genoemd voor MAD's met luchtbollen. En dat prijsverschil vind ik erg groot, vooral omdat ik dan ook het liefst het systeem zou willen hebben met bediening op het dashboard, wat nog weer veel prijziger is. Daarnaast hebben we maar een paar keer per jaar de hele kampeeruitrusting in de auto liggen. En ook de aanhanger hangt er niet zo heel vaak achter. Ik denk daarom dat ik het stuggere veergedrag met hulpveren voor lief neem, en dan eventueel maar een stel maagtabletten in het dashboardkastje leg...:grin:)

Groeten,
Wijnand.

Ik hoop dat de 450 euro inclusief montage is. Anders wordt hier grof aan verdient. Een setje MAD luchtbalgen (rood) kost bij de leverancier in NL 205 euro. Er staat alleen niet bij ex of incl BTW.
Zie hier. http://www.viba.nl/page/catalog.php?id=1270912

Ik ben nog op zoek naar een dealer of automaterialen zaak die mij dit kan leveren want dan zet ik ze er zelf wel onder.

De MAD veren zijn via MAD in de UK te bestellen voor 108 pond (126 euro).
De luchtvering is te bestellen voor 207 pond (243 euro). Helaas staan er geen verzendkosten bij.
http://www.mad-suspension.co.uk/
 
Ik heb ze vorig jaar besteld bij http://www.allesmeeopweg.nl. De balgen staan niet standaard op de site, maar een mailtje doet wonderen. Het komt ergens rond de €200 uit dacht ik.
Dan moeten ze er uiteraard nog wel onder, wat overigens eenvoudig te doen is. Helaas voldeden de balgen, welke voor het VW onderstel geschikt moeten zijn niet voor mij. Deze balgen waren te groot met een enorm stug geveerde achterkant als gevolg....Ben vervolgens naar MAD in veenendaal geweest en zij hebben het netjes in orde gebracht door kleinere balgen te monteren.

E.e.a. functioneert nu goed en oppompen doe ik met een starthulp met ingebouwde compressor welke altijd in de kofferbak ligt. Drempels etc. zijn geen enkel probleem meer...
 
Ik heb ze vorig jaar besteld bij http://www.allesmeeopweg.nl. De balgen staan niet standaard op de site, maar een mailtje doet wonderen. Het komt ergens rond de €200 uit dacht ik.
Dan moeten ze er uiteraard nog wel onder, wat overigens eenvoudig te doen is. Helaas voldeden de balgen, welke voor het VW onderstel geschikt moeten zijn niet voor mij. Deze balgen waren te groot met een enorm stug geveerde achterkant als gevolg....Ben vervolgens naar MAD in veenendaal geweest en zij hebben het netjes in orde gebracht door kleinere balgen te monteren.

E.e.a. functioneert nu goed en oppompen doe ik met een starthulp met ingebouwde compressor welke altijd in de kofferbak ligt. Drempels etc. zijn geen enkel probleem meer...

Bedankt voor deze tip. Email heb ik inmiddels gestuurd. Als ik de onderdeel nummers vergelijk van de golf 5 en Octavia 2 zijn deze hetzelfde. Dus misschien krijg ik dan ook hetzelfde probleem. Ik heb nog een compressor liggen om banden op te pompen van VW ik kan deze mooi inbouwen in de auto om de balgen op te pompen.
 
Heb het mailtje van destijds nog even opgezocht, heb er MAD set NR-197086 € 219.56
Verzendkosten: € 7.50 voor betaald. Let er wel even op dat het qua p/n goed gaat, want ik had met met dit p/n dus problemen... Vraag het desnoods even na bij MAD.
Mocht je de balgen binnen hebben en je afvragen hoe ze er in vredesnaam ooit tussen moeten passen, dan heb je de verkeerde... ;) Diegene die er momenteel bij mij onder zitten heb je in 25 seconden tussen de veren geplaatst.
 

Wijnand850

Forumguru
Vandaag zijn de hulpveren er onder gezet. Naar aanleiding van jullie reacties en de foto's van Falcon heb ik toch maar voor hulpveren gekozen, in plaats van het duurdere systeem met de luchtbollen. De auto is achter iets omhoog gekomen, maar dat is niet storend. Ook merk ik nog niet echt verschil in weggedrag. Volgende week gaat de hele kampeeruitrusting erin, dus dan zullen we zien of 'ie nog doorzakt!

Nogmaals dank voor het meedenken,

Groeten,
Wijnand.
 
Ik ben benieuwd of het je bevalt. Ik heb net luchtbalgen besteld van MAD. Ik zal mijn ervaring ook posten.
 
Bovenaan Onderaan