Hulpveren onder een Octavia II Combi

r_d_k

Actief lid
In mijn geval zijn de hulpveren ook aan het leasecontract toegevoegd (tijdens de bestelling). Toevoegen aan het leasecontact betekent dat je ze zelf betaald. Het argument dat de auto anders beschadigt, verhaalt de leasemaatschappij altijd op de bestuurder. Je dient immers als 'goed huisvader' met de auto om te gaan.
 

Wijnand850

Forumguru
Ik heb de hulpveren er nu 25.000km onder zitten, en ik moet zeggen dat ik het verschil met en zonder hulpveren nauwelijks heb gemerkt. De auto staat achter iets hoger dan voor de plaatsing, en is er hooguit iets stabieler van geworden. Maar om nu te zeggen dat het qua comfort een heel groot verschil maakt? Nee. Wel qua verkeersdrempels. Sinds de hulpveren heb ik de grond niet meer geraakt, ook niet met volle bagageruimte en vier volwassenen aan boord!

Groet,
Wijnand.
 

Giel

Nieuw lid
Deze probelemen had is ook dealer hoort te advieseren dat er hulpveren onder moeten mijn maatschappij laat dit gewoon monteren ben benieuwd.
 

Wijnand850

Forumguru
Toen ik mijn O2 Combi heb gekocht en de dealer hoorde dat ik er nogal eens zware spullen in heb liggen (kamperen), heeft hij dat ook geadviseerd. Het was mijn eigenwijzigheid dat ik het eerst een tijdje heb aangezien. Maar ik moest 'm al snel gelijk geven toen er een keer een paar zakken grind in de auto lagen....
 

Falcon

Donateur
Toch blijf ik het onterecht vinden dat PON ons ervoor laat opdraven. Waarom geen sterkere veren erop? Waarom niet standaard deze hulpveren installeren zonder daarvoor te betalen?

Ik vind het echt elke keer vervelend te moeten melden aan overwegende kopende Skoda leaserijders dat er "1 dingetje" is.

PON? .. DOE ER WAT MEE!!!!!
 
Gisteren is onze O2 binnen geweest voor zijn 90.000. Het was de bedoeling dat er iets gedaan werd aan het probleem "trekhaak-raakt-de-grond".
Hun oplossing was er mee leren leven en rustig rijden als we zwaar geladen zijn.

???

Is het plaatsen van hulpveren dan niet nuttig in hun ogen??

Het is alleszins goedkoop (tenzij we binnenkort de boel kapot knallen) maar ik weet het niet zo goed eigenlijk.
Mijn vrouwtje is de auto gaan binnen doen en volgens haar waran er veel auto's en de chef-garage was aan het stressen om het werk te verdelen en gedaan te krijgen.
Het is wel hij die het onderhoud aan onze O2 gedaan heeft maar daar komt hij natuurlijk geen mm hoger van te staan hé.

Ik heb de trekhaak er maar meteen afgehaald en zal er hem in de toekomst pas opsteken als het nodig is.
 

Falcon

Donateur
Lijkt mij verstandig dat jij even naar een andere dealer gaat. Klinkt in mijn ogen niet goed. Prima dat ze het druk hebben, maar maak dan een afspraak over 3 a 4 weken.

Slechte planning en stress.. zodra ik het merk, kwamen mijn privé auto's niet in onderhoud op dat moment. Foutje en "oeps zijn we vergeten" komen dan eigenlijk altijd voor.
 

EdH

Nieuw lid
Hulpveren en trekhaak

Hallo allemaal, ben nieuw op het form en rij sinds 19 december een O2 greenline met trekhaak en bij aflevering aangebrachte hulpveren.

Ondanks deze hulpveren moet in als ik de garage uitrij op mijn werk (redelijk stijlle helling) dit toch zeer voorzichtig blijven doen.

Mijn collega's waarvan ook een aantal skoda rijders kampen met hetzelfde probleem hoewel de niet greenline O2 hier toch minder last van heeft.

Door het lager onderstel van de greenline is het probleem van het aan de grond rijden van de contactdoos dus voor mijn niet opgelost met de hulpveren.

Weet iemand of je de greenline achter ook iets hoger kan laten stellen of zo?
 

Ronnie

Forumguru
Met een setje Monroe load-adjuster schokbrekers kun je zelf de wagenhoogte oppompen/laten zakken naar behoefte, misschien is dit een optie? Wanneer je langere veren van b.v. een 4x4 monteerd staat de auto wel erg voorover met de k..nt omhoog.....

Welkom op het forum, trouwens!
 

EdH

Nieuw lid
Hulpveren en trekhaak

@ van Inkel,

Bedankt voor de link, heb de vraag ook bij hun neergelegd.

Ben benieuwd naar het antwoord, hou jullie wel op de hoogte.
 

EdH

Nieuw lid
hulpveren trekhaak

Inmiddels bericht gehad Carsupport, konden mij niet heel veel nieuws vertellen.

Ik heb het probleem inmiddels zelf opgelost door de banden van mijn auto op een hogere druk te zetten schijnbaar was dit net de marge welke ik nodig hed om zonder gebonk van de trekhaak de garage uit te rijden.

Eind december zijn er winterbanden onder mijn auto gezet, de bandenspanning van deze banden stond op de standaard 2 bar inmiddels dus verhoogt naar 2,8 bar.

Bijkomend voordeel is dat ik weer iets zuiniger rij :winkie: 4,4 l/100 km, overal gemiddelde na 6678 km inmiddels op 4,94 l/100 km (zuinige rijstijl nieuwe rijden).

Mijn motto remmen is energieverlies.
 
Sinds een week zitten er bij mij nu hulpveren onder. Vol vertrouwen vlieg ik nu over drempels en andere opstakels, dus dat gaat nu prima! Wel gaat het wat ten koste van het comfort. Dat merk je overigens alleen bij het rijden over drempels en andere wat forsere oneffenheden. Dan reageert de auto wat bokkig. In alle andere omstandigheden merk je er niks van. De rijkswegkilometers blijven zeer comfortabel.
 

Zwolly

Actief lid
ik lees met veel aandacht dit draadje over hulpveren...
echter wat ik op merk is dat iedereen het heeft over de combi..
hoe zit dit met de hatch-back variant? is het ook hierbij wenselijk om hulpveren te monteren....
ik kan nu nog niet mijn ervaringen delen, omdat ik nog wachtende ben op mijn 1.2TSI HB EBL met trekhaak.....
 
Geen idee zwolly, goeie vraag.
Het lijkt me dat hier dezelfde vering onder zit.
Het lijkt me dat het gewicht bij de combi wat verder naar achteren zit (zware achterklep met ruit e.d.), mogelijk dat dit dan net de doorslaggevende factor is.
Verder wordt de Combi denk ik ook vaker aangeschaft als pakezel en bij een zwaardere belading heb je ook eerder last van het gemelde trekhaak/drempel probleem.
Maar goed, ik ben net zoals jij ook benieuwd naar de reacties van sedan rijders.
 

Giel

Nieuw lid
Ik heb mijn hulp veren er onder zitten helemaal goed ligt wat hoger en is in de bochten lekker stak ligt als een blok op de weg.
Is een aanrader,

GR GIEL
 

Falcon

Donateur
Ik persoonlijk denk dat als je een Caravan achter een O2 wil hangen... Combi of Hatchback het gewoon een slimme keuze is om de hulpveren te laten installeren.

Standaard zou vanwege het mindere gewicht op de achterkant de hatchback standaard niet zo snel de veren nodig hebben. Persoonlijk ervaring ivm vervangend vervoer.
 
Wij denken er aan om deze zomer:yeah: met Octavia II Combi op vakantie te gaan. Dat houd in dat de combi volledig wordt benut, tent kampeerbenodigdheden enz.

Als ik dit allemaal heb gelezen, lijkt het mij toch verstandig om hulpveren te monteren voordat ik weer naar zuid Europa afreis.:923:

Groetjes,

Jos
 
Bovenaan Onderaan