Hoog olie verbruik 1.8TSI

Noord26

Forumguru
Sorry maar dat is gewoon veel, alleen niet genoeg om voor enige vorm van coulance in aanmerking te komen.
1 liter op 7500km is veel? Onderbouw je mening eens?

Zelfs Hartog geeft aan dat 1 liter op 1500km als grens aangehouden moet worden. Daar zitten wij nu nog een factor 5 boven.

:lezen:
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Eens met @Corné de Kluijver 1 l op 7500km zijn waarden die voor een oldtimer jaren 70 normaal zijn maar nu echt niet hoeven.
Een 1l olie op 15K klinkt mij al een stuk gezonder in de oren
Niet best voor milieu die olie verstoken maar zeker niet voor het inwendige van je blok want gedeeltelijk blijft het ergens hangen als restproduct in je blok :nailbiting:
Passingen van zuigers / veren / cilinderwand zijn met de hedendaagse technieken zo goed dat olie verbruiken van 1:7500 niet gezond zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Spierings

Forumguru
Passingen worden beter, maar de veren niet..
In hedendaagse techniek zijn de veren een stuk smaller geworden en is de veervoorspanning een stuk minder. Dit alles om frictie te verminderen...
 

ertromp

Forumguru
Passingen worden beter, maar de veren niet..
In hedendaagse techniek zijn de veren een stuk smaller geworden en is de veervoorspanning een stuk minder. Dit alles om frictie te verminderen...
Maar het rechtvaardigt niet een verbruik van 1 l op 7500km
 

CDK

Forumguru
@ertromp was me net voor, maar zoals hij al zegt dus.
Voor de hedendaagse auto's mag je er van uit gaan dat je max 1 liter op de 30k km bij moet vullen.
Stel dat je je beurten doet op longlife basis, dus 2 jaar of 30k km, dan zou je dus tot 4 liter moeten bijvullen tussen de beurten.
Je zou als vertegenwoordiger zo'n auto hebben zeg, dan kan je je handelswaar op de achterbank leggen omdat je kofferbak vol staat met olie ;)
Mijn mening is gewoon dat het verbruik relatief hoog is. Zelf moet je dat ook gevonden hebben, anders was je niet gaan aankloppen bij je dealer toch?
 

Noord26

Forumguru
@ertromp en @Corné de Kluijver

Dit is vanuit Hartog:

Een hardnekkige fabel is dat een goede motor geen olie verbruikt, dat klopt niet. Zonder olieverbruik kan de verbrandingsmotor niet lang werken. Alles tussen de 1:3.000km en 1: 30.000km. olieverbruik is prima en hard nodig voor het correct functioneren.

Dus vertellen jullie nu fabeltjes of zegt Hartog maar wat? Persoonlijk hecht ik meer waarde aan een expert die wekelijks meerder revisies uit voert.

:D
 

CDK

Forumguru
Natuurlijk is enig verbruik noodzakelijk bij een verbrandingsmotor, dat ontken ik ook niet. Maar voor MIJ PERSOONLIJK is 1 liter op 7.500km NIET ACCEPTABEL. Daarmee bombardeer ik uiteraard het verhaal van Hartog niet tot een fabel, maar het is een feit dat er ook 1.8 TSI motoren hun werk doen die wel aan een litertje bijvullen tussen de longlife beurten door genoeg hebben.
 

Noord26

Forumguru
Alles tussen 3.000 en 30.000 is prima zegt Hartog.

Je mening mag je geven, graag zelfs. Maar dan mis ik de afslag naar niet acceptabel bij 7.500. Dat zit een factor 2,5 boven het minimale wat als prima bestempeld wordt door een expert die juist een grote bron van inkomsten in deze kwestie heeft..

Overigens was de dealer heel erg open in de werkwijze en mochten we zelf mee kijken. Als ik deze waarde nu terug reken is het dus de afgelopen 4,5 jaar gelijk gebleven. En daar ging het de dealer vooral om.
 

CDK

Forumguru
Daarom de hoofdletters ter verduidelijking Michel, voor mij is persoonlijk is er een andere grens, dat is 1 liter op 15000km.
 

Noord26

Forumguru
Duidelijk. Dan houd in mijn hart vast voor de heer Kruithof die je de Kodiaq gaat overhandigen. 2.0TSI van de huidige generatie zijn ook allerminst vrij van wat verbruik.

Tegen die tijd eens babbelen met hem voor zekere 3.6 V6.. ;)

Wij gaan nu nog niets ondernemen met 1:7.500. Zeker als je weet dat de auto zeer regelmatig echt aan het werk wordt gezet is dat voor ons zeer acceptabel.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Ik heb Peter al een tijdje niet gehoord, ik denk dat de schrik hem nu al om het hart geslagen is :)
 

ertromp

Forumguru
@ertromp en @Corné de Kluijver

Dit is vanuit Hartog:

Een hardnekkige fabel is dat een goede motor geen olie verbruikt, dat klopt niet. Zonder olieverbruik kan de verbrandingsmotor niet lang werken. Alles tussen de 1:3.000km en 1: 30.000km. olieverbruik is prima en hard nodig voor het correct functioneren.

Dus vertellen jullie nu fabeltjes of zegt Hartog maar wat? Persoonlijk hecht ik meer waarde aan een expert die wekelijks meerder revisies uit voert.

:D
Sorry acceptabel voor mij is ook pas die 1 l op 15K
En geen fabeltjes want 1l op 3K smeert misschien lekker maar waar denk je dat het blijft
Het zijn zeker experts daar maar 1l op 3K ben ik als techneut niet van gecharmeerd en in de vele jaren dat ik nu voor defensie werk alleen acceptabel voor een Leopard tank ;)
 

andrehj

Forumguru
Natuurlijk is enig verbruik noodzakelijk bij een verbrandingsmotor, dat ontken ik ook niet. Maar voor MIJ PERSOONLIJK is 1 liter op 7.500km NIET ACCEPTABEL. Daarmee bombardeer ik uiteraard het verhaal van Hartog niet tot een fabel, maar het is een feit dat er ook 1.8 TSI motoren hun werk doen die wel aan een litertje bijvullen tussen de longlife beurten door genoeg hebben.
Toch zou ik je uitdagen om 1.8TSI motoren te vinden met een kilometerstand rond de 150.000 (zoals die van @Noord26 ) die dat lage olieverbruik hebben. De meeste zijn bij die km-stand al dik aan een revisie toe... :nono: De mijne zit wel rond de 1 liter op 30.000 km, maar heeft pas 75.000 km op de teller staan.
Mijn huidige doel is om 10.000 vol te maken met de Addinol 5W40 zonder bij te vullen en dan te kijken hoeveel ik er dan weer uit komt.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
We zullen zien als die ook 170.000+ km's heeft gedraaid. Wat ik vanmorgen voorbij zag komen op de offerte die ik kreeg op iets Japans met voldoende ruimte (850kg, 112pk met turbo). ;)
 

ertromp

Forumguru
We zullen zien als die ook 170.000+ km's heeft gedraaid. Wat ik vanmorgen voorbij zag komen op de offerte die ik kreeg op iets Japans met voldoende ruimte (850kg, 112pk met turbo). ;)
Maar waarom inruilen?
Je olie verbruik is toch normaal en de S2 bevalt toch goed?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Maar waarom inruilen?
Je olie verbruik is toch normaal en de S2 bevalt toch goed?
Hij bevalt ook nog steeds en het olie verbruik mag geen naam hebben idd. Waarom heb je destijds je O2 ingerolen? Die beviel toch ook nog steeds?

Had 2 maanden geleden aangeven dat ze vanuit de Suzuki dealer even een belletje moesten doen als de nieuwe Swift te rijden was. En gisteren kreeg ik dat belletje dat de vrachtwagen langs was geweest. Zeer positief verrast door de nieuwste generatie na 7/8 jaar in 2005 model rond te hebben gereden. Vooral qua binnenruimte in dit B segment doet hij het beter als een nieuwe Kia Rio; wat ik niet verwacht had (Rio heeft een grote onbruikbare neus en Swift relatief erg grote wielbasis icm de lengte). En inruilprijs van de S2 blijkt (als eerste bod) ook nog een €1500,- hoger te liggen als bij de Skoda dealer; op een splinternieuw model. Tel daarbij op dat de waardevastheid altijd erg goed is vanwege bewezen betrouwbaarheid.

-Dwalen we nu teveel af- ? ;)
 

Noord26

Forumguru
@ertromp

Om wat raakvlak te houden met het topic: mocht het zo ver komen dat een de S2 een revisie nodig heeft zal dat niet meer door ons gaan laten gebeuren. Omdat de proefrit erg goed bevallen is bij een ander (onze voorkeur dus Japans) merk.
 
Bovenaan Onderaan