Hoog olie verbruik 1.8TSI

Schippersss

Forumguru
Ik denk in de trant van: ik vul elke 500-1000km wel een liter olie bij ipv dat ik een 'dure' revisie doe. Dit zal wel niet heel vaak voorkomen, maar ze zulken er wel tussen zitten.
 

miles

Senior Member
Begrijp ik nu uit jouw eerdere meldingen dat men dat verbruik puur aan de stand op de peilstok gaat afleiden? Of hebben garages/dealers een andere manier om, zoals je schrijft, te zien hoeveel de auto "exact" verbruikt?

Aan de hand van de peilstok lijkt mij snel nogal discutabel. Bij een warme motor zal de stand alweer iets anders zijn dan wanneer de auto een nacht heeft stil gestaan. Ik vind 500 kilometer eigenlijk ook vrij weinig voor een dergelijke meting.

Ben ook wel benieuwd welk verbruik men, bij een auto met jouw kilometerstand, nog aanvaardbaar zal vinden. Hartog tuning vindt een verbruik van een liter op 2.000-3.000 km nog binnen de norm. Ik vind dat eigenlijk best al een hoog verbruik.
 

Noord26

Forumguru
@miles

Geen idee wat de techniek is om te bepalen hoeveel olie (cc/ml) er exact verbruikt is te bepalen.

Meest logische is idd een weging, zoals @Schippersss aan geeft. Dit 2 maal doen (1x tijdens starte meting en 1x bij stoppen meting) en het verschil wat er uit komt maal het soortelijk gewicht van de olie doen. Dan heb je het aantal cc en de gereden kilometerstand.

Ze wilden in eerste instantie het over 2000km gereden kilometers meten. Maar toen ik aan gaf niet zonder een reserve litertje olie in de kofferbak een ritje op en neer naar Schiphol te doen (vanuit Tilburg), werd dat meteen gewijzigd in 500km. Een lekkage is overigens ook meteen uitgesloten op de brug bij de dealer.
 

miles

Senior Member
Ik hoop van harte dat jouw garage met een goede oplossing van dit probleem komt.

Mijn 1.8 tsi staat nu op 131.000 en het olieverbruik is nog steeds niet noemenswaardig. Omdat, volgens Hartog, 90% van de auto's met een 1.8 tsi aan deze kwaal gaat lijden, ben ik eens met de gegevens op zijn site aan het rekenen gegaan:

Zuigers, koppakking, krukaskeerringen, distributieketting, hydr spanner en 3 geleiders: 3.750 euro
Geadviseerd wordt om gelijk de waterpomp, thermostaat en temp sensor te vervangen: 400 euro
Auto meer dan 150.000 km gereden, dan ook maar gelijk koppeling en vliegwiel: 1.250 euro
Turbo gaat volgens de site van Hartog 150.000 km mee, dus die ook maar vervangen: 1.250 euro

Brengt het totaalbedrag op 6.650 euro.

Ik wens je veel wijsheid toe morgen.
 

Noord26

Forumguru
@miles
Hartog rekent zichzelf ook wel rijk hoor.

Elders heb ik al prijs gekregen voor €1850,- excl BTW, maar inclusief distributieketting en -spanner > €2240,-

Waterpomp is bij ons nog geen jaar geleden nog vervangen. Dit is de 4e al. Is gewoon een zwak onderdeel van VAG. Daar heb ik nog ruim een jaar garantie op.

Waarom zou je bij 150.000 gelijk koppeling en vliegwiel mee nemen? De eerst 100.000km zijn er door de 1e eigenaar op gezet in nog geen 2 jaar tijd. Dus die koppeling heeft weinig te doen gehad op de snelweg. Hij voelt nog prima aan en pakt ook niet laat aan of zo.

Turbo maar 150.000km? Dat laat ik wel doen als hij minder wordt. En 150.000km is wel weinig hoor. Bovendien is revisie een stuk goedkoper?
 

miles

Senior Member
Voor de volledigheid: het is Hartog die schrijft dat de koppeling en de turbo gemiddeld 150.000 km mee gaat.
Ik heb zelf werkelijk geen idee wat de levensduur van beide onderdelen is.
 

Spinal

Forumguru
Koppeling en turbo slijtage is sterk afhankelijk van de rijstijl. Hier is niet echt een km stand aan vast te hangen.
 

Noord26

Forumguru
Vrouwlief is met de auto bij de dealer.

Krijg ik als 1e terug koppeling op mijn WhatsApp: "gave bak joh die Kodiaq, heb brochure en prijslijst mee".

Euhm..

Edit: er hoefde nu nog geen olie bij volgens de dealer. Nog eens 1000km mee rijden en dan na laten kijken. Ze hebben 3 meetpunten nodig om een aanvraag in te kunnen dienen bij de importeur. Dus dit was meetpunt 1.

Wordt vervolgt..
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Ben ook benieuwd noord! Ben eigenlijk nog meer benieuwd naar wat de dealer echt gaat doen als deze toch boven de norm zit. Hou ons op de hoogte ;)
Inmiddels een 900km verder (1400km totaal) tijdens 2e meting. En nog geen melding gehad. Deze week weer langs de dealer om de 2e check te laten uitvoeren na 1000km (1500km toaal).
 

Noord26

Forumguru
Dealer heeft na de 2e weging een conclusie gemaakt:

0,2 liter op 1500km. Dus 1 liter op 7500km. > niets schokkends dus. :thumbsup:
 

CDK

Forumguru
Sorry maar dat is gewoon veel, alleen niet genoeg om voor enige vorm van coulance in aanmerking te komen.
 
Bovenaan Onderaan