Hoog benzine verbruik, Fabia 1,4 MPI

Pogi

Lid
Nee oké dan is dat duidelijk (voor mij) en is denk ik je eigen onderzoek ook zuiver!

Ik hanteer deze meeting altijd, ben van de oude stempel, ik ken de oude auto techniek zeer goed, maar die techniek van nu, is al moeilijker te controleren, uitlezen van fouten is altijd goed, maar mechanische fouten zoeken en oplossen is wat meer kennis van motoren nodig, dat kan een computer niet. daarom denk ik dat het hoog verbruik in een mechanische fout te zoeken is.
 

ArjanGr

Senior Member
Heel misschien het gasklephuis welke te vuil is geworden? Dan sluit de klep niet meer goed bij stationair draaien. Waardoor hij denkt dat je stiekem een beetje gas geeft de hele tijd(dus een hoger verbruik)... Maar 't is maar een wilde gok hoor.
 

turboturbo

Forumguru
Maar kan dat bijv. een vervuild gasklephuis of oid uitsluiten? Ik bedoel: ik vind deze actie nog niet echt 'speuren naar een oorzaak'... (no offense)
 

R.Heikamp

Forumguru
Mijn huidige verbruik bij mijn fabia sedan met de zelfde motor (1.4 MPI) zijn de verbruik cijfers volgens de boordcomputer rondt de 6.2 l/100km en 7,7 l/100km als ik flink door rij met een gemiddelde over 1500km ongeveer 6.7 l/100km het is bekend dat deze motor een slok lust maar ik vindt hem vrij zuinig mijn vorige fiat seicento sporting 1.1 8v (2000) verbruikte structureel 1 op 13 moet wel zeggen dat de boordcomputer van de fabia erg nauwkeurig is klopt 9 van de tien keer als ik het in mijn excel bestand in voer
 

Pogi

Lid
Vandaag een volle tank gevuld , verbruik is weeral gestegen, ik zit nu al op 1 op 11,5, heb de auto verkoper op gebeld over de stijgende benzine verbruik, had hem gevraagd welke Skoda garage hij geweest is, blijf hij mij negeren ,of welke garage hij geweest is, tot ik hem vertelde dat hij in géén enkele Skoda garage geweest is met de auto, hem in de buurt, moest hij toch toegeven, hij gewoon bij een alround garage geweest, die hadden die gewoon uitgelezen en vonden er geen fouten in. daarop vertelde ik hem, dat mechanische problemen kan een computer niet uitlezen; alléén een bekwame technieker kan die vinden, dan moet ge bij de dealer zijn, die kennen de motor en waar de problemen eventueel kan voor doen. Is hij naar de Skoda garage gegaan, daar waren ze op de hoogte van mijn probleem, want had die al eens opgebeld of mijne fabia bij was binnen gebracht voor reparatie , daar stond deze auto niet geregistreerd, lieten ze hem weten, dat wel eens de temperatuursonde in het sondehuis een barstje kon zitten, waardoor hij de verkeerde informatie kreeg.
Ik moet eerst controleren of de temperatuur aanduiding in de auto wel juist is.
 

turboturbo

Forumguru
Kijk! Daar ben je een stuk wijzer van geworden! En idd leer mij iets over betrouwbare auto verkopers :tongue:

Ben benieuwd wat de Skoda dealer zal gaan vinden!
 

Pogi

Lid
Heb ondertussen, de temperatuur gecontroleerd, of het mooi gelijkmatig opgaat. De motor is op minder dan 5Km op bedrijf temperatuur, dus daar zal het niet aan liggen. Maar ik heb wel iets anders ontdekt, raar maar waar , toen mijn zoon daar plots iets over zij, van een bepaalde afstand die hij op gaf ,die eigenlijk helemaal niet klopte. Dus ik controleren of die rekening wel klopte, de afstand van thuis tot op het werk van mijn echtgenote, is op de kop 5,5 km. Ik dus met Fabia haar gaan afhalen ,de dagteller genoteerd en terug opgeschreven tot bij haar op het werk, wel er zit een verschil van 1km op, volgens de Fabia is de afstand maar 4,5 km. Ik controleer de afstand via google maps , en die geeft ook 5,5 km op. Dus als ik dit uit tel is dat 22% afwijking .Dus als wij tanken moet ik die percentage bijtellen om de echte afstand te weten 430 km+ 22%= 549 km, dan kom ik uit op een verbruik van rond de 6,8L/100 km ofwel 1 op 15, die kilometer teller moet opnieuw geijkt worden. Maar ik ga ook de totaal teller ook een controleren of die dezelfde fout aan geeft. Ondertussen wilt de auto handelaar de auto omruilen voor een andere gelijkwaardige auto.
Wordt vervolgd.
 

Joske

Forumguru
toch maar even testen met GPS als ik van jou was, dan weet je direct of je snelheidsmeter afwijkt.
 

Pogi

Lid
toch maar even testen met GPS als ik van jou was, dan weet je direct of je snelheidsmeter afwijkt.

de snelheids meter zal wel juist zijn, als mijn zoon mij moet volgen op de auto snel weg, klaagt die altijd dat ik altijd maar 95 km/uur rijd, en dat klop, mijne cruise controle staat op 95 km/uur
 

VWim

Forumguru
Als jou teller exact 95 aangeeft als je ook volgens GPS 95 km/u rijdt dan heb je het verschil al wel gevonden. De snelheidsmeter behoort toch wel een paar kilometer af te wijken. Bij deze afwijking klopt je kilometerteller (afstand) namelijk wel.

Of dit verschil 22% kan zijn, geen idee, het lijkt me erg veel.

Misschien kun je eens met een gps de afstand "loggen" en dan de afwijking bepalen.
 

ArjanGr

Senior Member
Ik heb zomerbanden(205/45r16) op 16 inch lichtmetalen velgen liggen en de winterbanden(185/60r14) op 14 inch stalen velgen.

Naar mijn werk is het volgens google maps 73,1km. Met de 16 inch velgen geeft de auto 72 km aan en met de 14inch velgen 76km.

Het verschil in omtrek tussen de zomer- en winterbanden is 4,18cm. Per omwenteling kom ik dus ruim 4 cm verder op m'n zomerbanden. Terwijl de auto (volgens mij) het aantal omwentelingen van de as telt en omrekent naar aantal gereden kilometer. Dat verklaart ook het verschil.

Ik wil maar even aangeven dat de band/velgmaat best al een flinke afwijking kan geven.

Heb je 185/60r14 banden eronder liggen?
 

Octavia 4T

Senior Member
Als de kilometerteller inderdaad zoveel afwijkt, dan is het verbruik 1:15 best wel netjes.
Voor de zekerheid kun je ook nog de remmen na (laten) kijken. Als met name de schijfremmen teveel aanlopen, heeft dat ook een negatief effect op het benzine verbruik.
 

Pogi

Lid
Ik heb zomerbanden(205/45r16) op 16 inch lichtmetalen velgen liggen en de winterbanden(185/60r14) op 14 inch stalen velgen.

Naar mijn werk is het volgens google maps 73,1km. Met de 16 inch velgen geeft de auto 72 km aan en met de 14inch velgen 76km.

Het verschil in omtrek tussen de zomer- en winterbanden is 4,18cm. Per omwenteling kom ik dus ruim 4 cm verder op m'n zomerbanden. Terwijl de auto (volgens mij) het aantal omwentelingen van de as telt en omrekent naar aantal gereden kilometer. Dat verklaart ook het verschil.

Ik wil maar even aangeven dat de band/velgmaat best al een flinke afwijking kan geven.

Heb je 185/60r14 banden eronder liggen?

165/70/14 zoals het voor geschreven is op het gelijkvormings attest, anders keuren ze de auto af ,omdat men niet de juiste banden maat gebruikt.
 

Pogi

Lid
Als de kilometerteller inderdaad zoveel afwijkt, dan is het verbruik 1:15 best wel netjes.
Voor de zekerheid kun je ook nog de remmen na (laten) kijken. Als met name de schijfremmen teveel aanlopen, heeft dat ook een negatief effect op het benzine verbruik.

Dat had ik ook al gecontroleerd, de blokjes er uit gehaald koper vet aan gedaan en terug geplaatst. De schijf gaat vlotjes rond , zonder veel weersten
 

turboturbo

Forumguru
Hm interessante ontdekking, @Pogi . Ben benieuwd naar wat er uit komt als de boel geijkt is.

Als ik 100km/u op de teller rijd geeft m'n navi 94 ~ 96 km/u aan, met wielmaat 195/50/R15 (wat hier stond klopte denk ik niet)

Eigenlijk zou je nu eens minimaal een tank lang precies op papier bij moeten houden hoeveel km's je volgens Google Maps hebt gereden, en hoeveel de teller unit aan geeft.

Je hebt iig de meest zuinige band/velg combinatie, dus daar ligt het iig niet aan. Wat dat betreft zou je toch nog wel beter dan 1:15 moeten kunnen halen, zeker als je vaak met max 95 km/u toert....
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan