Hoog benzine verbruik, Fabia 1,4 MPI

Pogi

Lid
Als je het goed leest, is de conclusie dat het verbruik nogal wisselt naar gelang de omstandigheden. En daar is op zichzelf niks abnormaals aan.

Natuurlijk gaat de vergelijking met een modernere auto altijd mank - de techniek is een jaar of 15 verder.
Wil je flink veel zuiniger (met dezelfde ruimte) dan zul je echt een nieuwe(re) auto aan moeten schaffen. Maar voor het verschil in aanschafprijs c.q. afschrijving kun je nog aardig wat extra litertjes opstoken, zo is het natuurlijk ook wel weer...
Verbruik kan variëren naar gelang de afstanden men rijd, hier hebben we een gemengd afstanden, de eerste twee tankbeurten die we toen maakte, hadden we een verbruik van 6,5L/100 km, wat normaal gesproken is, maar de opvolgende tankbeurten ging gestaag naar boven...nu zitten al bijna aan 8,5L/100km en blijft nu zo. Na ondanks het rijgedrag en afstanden gestaags hetzelfde gebleven. Mijn oud golf3, 1,4i, verbruikte maar 6,2L/100km, en dat was al 17 jaar oud, maar het chasis was versleten, anders reed ik er nog mee rond. Ben eigenlijk teleur gesteld in de Fabia, na zo'n een benzine verbruik, dat is 30% meer.....
 

d.leyen

Nieuw lid
Ik denk dat je temperatuurmeter niet goed reageert. Daardoor blijft je automatische shock open staan. wat meer verbruik geeft.
 

turboturbo

Forumguru
Zoiets kan idd wel ja.

Een Golf IV 1.6 van een familie lid verbruikte ook tijden lang zoveel benzine. Totdat die binnen de familie naar een nieuwe eigenaar ging en dat eens liet nakijken. Bleek idd de termostaat(voeler?) stuk te zijn waardoor de auto nooit goed op temperatuur kwam en/of de computer niet wist wanneer de motor goed op temperatuur kwam. Hij liep gewoon te rijk en spoot teveel benzine in. Na vervanging van dat onderdeeltje was het hoge verbruik ook verdwenen.

Maar ja, er bij deze Fabia al eea nagekeken. Misschien eens bij een andere garage proberen, misschien dat die nog wat vinden of weten waar het nog meer aan zou kunnen liggen?
 

ArjanGr

Senior Member
Met choke draait de motor toch stationair ook meer toeren?
Dan is het vrij simpel te checken.
Als iemand met dezelfde motor door kan geven op hoeveel toeren die stationair ' hoort te draaien bij warme motor, dan kan Pogi kijken of dit overeenkomt?

Ik heb zelf een 1.2 HTP met 3 cilinders, dus dat is niet te vergelijken met een 1.4 MPI.
 

Pogi

Lid
Met choke draait de motor toch stationair ook meer toeren?
Dan is het vrij simpel te checken.
Als iemand met dezelfde motor door kan geven op hoeveel toeren die stationair ' hoort te draaien bij warme motor, dan kan Pogi kijken of dit overeenkomt?

Ik heb zelf een 1.2 HTP met 3 cilinders, dus dat is niet te vergelijken met een 1.4 MPI.

Het stationeer toerental ,draait die hier tegen de 850 a 950 t/min.
 

Pogi

Lid
Zoiets kan idd wel ja.

Een Golf IV 1.6 van een familie lid verbruikte ook tijden lang zoveel benzine. Totdat die binnen de familie naar een nieuwe eigenaar ging en dat eens liet nakijken. Bleek idd de termostaat(voeler?) stuk te zijn waardoor de auto nooit goed op temperatuur kwam en/of de computer niet wist wanneer de motor goed op temperatuur kwam. Hij liep gewoon te rijk en spoot teveel benzine in. Na vervanging van dat onderdeeltje was het hoge verbruik ook verdwenen.

Maar ja, er bij deze Fabia al eea nagekeken. Misschien eens bij een andere garage proberen, misschien dat die nog wat vinden of weten waar het nog meer aan zou kunnen liggen?

had ik ook al in overweging genomen.
 

skodaboy

Forumguru
850 à 900 rpm/min voor een warme benzine motor,vind ik toch veel..(een warme tdi/diesel draait dit al)
meen mij te herrinneren dat een normaal stationair toerental ergens rond de 750 rpm/min ligt...

als ik het zo hoor,zou ik de automatische choke verdenken dat deze niet 'afslaat' als de motor op temperatuur is..
 

Pogi

Lid
850 à 900 rpm/min voor een warme benzine motor,vind ik toch veel..(een warme tdi/diesel draait dit al)
meen mij te herrinneren dat een normaal stationair toerental ergens rond de 750 rpm/min ligt...

als ik het zo hoor,zou ik de automatische choke verdenken dat deze niet 'afslaat' als de motor op temperatuur is..

Ik heb er een betere tacho aan gekoppeld, die waarde is juiste.
Koude motor 1000 tr/min
Warme motor schommelt hij tegen de 800 tr/min
De tacho meter in de auto is maar bij benadering.
 

turboturbo

Forumguru
De waarden die je noemt, kloppen volgens mij wel. Zo draait mijn motortje ook. Dus daar zit denk ik het probleem niet.

zou ik de automatische choke verdenken dat deze niet 'afslaat' als de motor op temperatuur is..
De choke lijkt zijn werk te doen, zou ik denken. Er is immers verschil in de toerentallen bij warme en koude motor.
 
Laatst bewerkt:

Pogi

Lid
Het is maar gissen en duimzuigen, om er achter te komen van hoe en waarom dat hoog benzine verbruik, zo plotseling is gebeurd. 1 op 12,5 km is toch veel
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Voor ons wel, ja. Wij zijn dan ook geen garage die voor je verder op onderzoek gaat....
1:12,5 lijkt me idd teveel bij gemiddeld gebruik (ik ken je verplaatsingsgedrag niet precies)
 

Pogi

Lid
Voor ons wel, ja. Wij zijn dan ook geen garage die voor je verder op onderzoek gaat....
1:12,5 lijkt me idd teveel bij gemiddeld gebruik (ik ken je verplaatsingsgedrag niet precies)

Dat zijn lange ritten en daar zitten ook korter ritten meestal minimum 5km tot ongeveer 10 km.
Ik weet dat dit forum geen garage is, maar brainstormen is nooit slecht, om uw licht op te steken, heel veel personen weten soms raad mee met een bepaald probleem dat besproken wordt.
 

turboturbo

Forumguru
Daar heb je helemaal gelijk aan. Meet je het verbruik overigens (alleen) aan de boordcomputer af, of hou je (ook) tankbonnetjes met genoteerde km stand bij?

Ik ben ook wel benieuwd, als experimentje zeg maar, of je zuiniger waarden kunt krijgen als je, bijvoorbeeld, eens aan het begin van een lange(re) rit aftankt, en helemaal aan het eind (en even bijhoudt wat je gereden afstand is, max snelheid, en gemiddeld snelheid (die laatste kun je aflezen van de boordcomputer). Of je dan nog steeds zo'n hoog verbruik hebt...
 
Laatst bewerkt:

Pogi

Lid
Daar heb je helemaal gelijk aan. Meet je het verbruik overigens (alleen) aan de boordcomputer af, of hou je (ook) tankbonnetjes met genoteerde km stand bij?

Ik ben ook wel benieuwd, als experimentje zeg maar, of je zuiniger waarden kunt krijgen als je, bijvoorbeeld, eens aan het begin van een lange(re) rit aftankt, en helemaal aan het eind (en even bijhoudt wat je gereden afstand is, max snelheid, en gemiddeld snelheid (die laatste kun je aflezen van de boordcomputer). Of je dan nog steeds zo'n hoog verbruik hebt...

De tankbonnetjes worden bij gehouden, daarbij de km standen. Er is géén boordcomputer bij deze Fabia.
Het aftanken is altijd hetzelfde, bij de eerste klik, wachten we eventjes en tanken dan bij, tot aan de tweede klik .

Als ik vergelijk met mijne C5, ligt het verbruik op de boordcomputer hoger dan , als men de tankbonnetjes gebruikt;
Werkelijk verbruikt die 5,8/100 km en op de boordcomputer, is het 6,4l/100 km. Heb dit nagevraagd in de garage, die zeggen ook dat de boordcomputer niet helemaal juist is, de bonnetjes zijn meest juiste.
 
Bovenaan Onderaan