Hoog benzine verbruik, Fabia 1,4 MPI

Pogi

Lid
Fabia 1, 1,4 MPI motor, van het jaar 2002.
Heeft een extreem hoog benzine verbruik.
In het begin was zijn verbruik, 6,2L/100 km; nu zit ik al aan 9,1L/100km
En het blijft maar stijgen. Benzine lek heeft hij niet.
Zou er iets mis zijn met de injectie regeling?
Wie heeft daar ervaring mee, of ook al meegemaakt?
Motor draait normaal.
 

AZZAM

Lid
Dat Heb ik precies hetzelfde!

Kijk even op de Forum skoda Fabia stuurprobleem bij pagina 3 daar Word het besproken:)
 

turboturbo

Forumguru
De topics over het benzine verbruik stapelen zich op hier! Zou het crises zijn? :pardon:

@Pogi wat is je verplaatsingsgedrag? (Wat voor soort ritten maak je, stad, buitenweg, snelweg, snelheden, duur v/d rit) En is daar de afgelopen tijd nog iets aan veranderd? Pas je het nieuwe rijden toe?
 

Joske

Forumguru
Best ook eens je motorcode meegeven.. Heb al minstens 3 mogelijke codes voor jouw bouwjaar en type Škoda :-)

Code is te vinden in je koffer bij je reservewiel op de sticker die daar hangt, of vooraan in je boekje.
 

Pogi

Lid
De bandenspanning is al gecontroleerd geweest, die is ok. Kwa rijstijl is er niks veranderd. De bougies (ontstekingskaarsen) zijn pas vervangen , het bericht van AZZAM heeft wel een licht op gestoken.
Daar echter dat ik een 1 jaar garantie heb op de auto, heb ik die terug binnen gebracht, daarbij liet hij mij weten dat hij de auto binnen gaat brengen in een Skoda dealer en laat nazien en laten uitlezen.
Ik hou u verder op de hoogte zodra ik de Fabia terug heb.
 

Pogi

Lid
De Fabia, is terug van de garage, ze hebben het volledige brandstofsysteem volledig gespoeld met een bepaald product. De motor voelt ook beter aan, en reageert ook beter als ter voren. Nu ga ik het verbruik nog eens bij houden.
Dit topic wordt vervolgd....
 

turboturbo

Forumguru
Benieuwd wat het was. Een Wynns toevoegingkje of een Carbon engine flush? :greedy:

Benieuwd of je nu wat betere resultaten zult boeken qua verbruik.
 

Pogi

Lid
jongens jongens , de spoeling heeft niks uitgehaald, gisteren gaan tanken, 431 km, en 35 liter getankt, dat is een verbruikt van 8,2L/1OOKM, is veel teveel voor een 1400 cc, mijne ouwe golf 3 1,4i die verbruikte niet meer dan 6,2 L, en die was 17 jaar oud. Heb de auto terug naar de dealer gedaan, en het hem duidelijk gemaakt , dat de skoda garage moet oplossen, zo niet, moet hij mij een andere auto bezorgen voor de prijs van de Fabia zonder 1 euro opleg.
 

Pogi

Lid
De Fabia is terug,volgens Skoda garage, vinden ze niks verkeerd aan de motor, en waarom hij een hoog verbruik heeft is een raden na, als men op de auto snelweg rijden merken we op dat het verbruik hoger komt te liggen, ferm hoger.
 
hoi,mijn skodaatje gebruikt in de stad 1:13 en afgelopen zomer mee op vakantie geweest toen reed hij 1:17,maakt dus wel uit waar je rijd.
 

Ronnie

Forumguru
Kijk eens in je uitlaat, deze zou redelijk schoon moeten zijn....
Als er dikke zwarte roet inzit (even met het vingertje erdoor) zou het weleens aan de verstuivers kunnen liggen.(CO meten)
Ook de kleptiming even (laten) controleren, evenals het ontstekingstijdstip.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb met eenzelfde Fabia 1 1.4 MPI (combi, dat wel) in ruim 5,5 jaar 168.635 km gereden met een totaal gemiddelde van 1 liter op 13,466 km of 7,426 liter per 100km.

Een groot deel van die periode bestond het woon/werkverkeer uit ritjes van slechts 8 km; overig gebruik was "gemengd" d.w.z. variërend van de boodschappen op 4km afstand tot ritten van meerdere honderden km op een dag. Per individuele tank gemeten liep het verbruik uiteen van 1 op ca. 11,5 tot zo'n 1 op 18.
 

Pogi

Lid
Ik heb met eenzelfde Fabia 1 1.4 MPI (combi, dat wel) in ruim 5,5 jaar 168.635 km gereden met een totaal gemiddelde van 1 liter op 13,466 km of 7,426 liter per 100km.

Een groot deel van die periode bestond het woon/werkverkeer uit ritjes van slechts 8 km; overig gebruik was "gemengd" d.w.z. variërend van de boodschappen op 4km afstand tot ritten van meerdere honderden km op een dag. Per individuele tank gemeten liep het verbruik uiteen van 1 op ca. 11,5 tot zo'n 1 op 18.

Als ik zo lees, is een 1,4 MPI een duur auto om mee te rijden, een benzine slupper
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik zo lees, is een 1,4 MPI een duur auto om mee te rijden, een benzine slupper
Als je het goed leest, is de conclusie dat het verbruik nogal wisselt naar gelang de omstandigheden. En daar is op zichzelf niks abnormaals aan.

Natuurlijk gaat de vergelijking met een modernere auto altijd mank - de techniek is een jaar of 15 verder.
Wil je flink veel zuiniger (met dezelfde ruimte) dan zul je echt een nieuwe(re) auto aan moeten schaffen. Maar voor het verschil in aanschafprijs c.q. afschrijving kun je nog aardig wat extra litertjes opstoken, zo is het natuurlijk ook wel weer...
 
Bovenaan Onderaan