Hoe ouder hoe gekker

CharlesTucker

Forumguru
Prima plan, ik zou alleen zelf niet achterin gaan zitten. Mrs. Tucker heeft zo ook wel eens met een instructeur in de eigen auto gereden. Weliswaar om een andere reden, ze had een buitenlands rijbewijs, om laten zetten naar een Nederlands rijbewijs, maar weinig rij-ervaring en hele andere omstandigheden, ze heeft dus een paar lessen genomen om aan het Nederlandse verkeer te wennen en wat ervaring op te doen, eerst met de lesauto, en daarna met de eigen auto. Een goede instructeur zal hier best voor open staan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Is voor een goede rijschoolhouder inderdaad geen enkel probleem.
Toen de Leon met dsg bij ons zijn intrede deed na ruim 7 jaar F2c Greenline (en daarnaast ruim 20 jaar haar eigen Twingo) was mijn vrouw ook een tikkie nerveus over het toch iets grotere formaat in combinatie met de dsg en verdere bediening. Twee uurtjes les in de eigen Leon - ik ben uiteraard niet meegeweest - heeft haar er prima overheen geholpen.
 

Eltjo

Forumguru
Me buuf aan de overkant heeft een Daihatsu ( kleinste model ) en ik denk dat ze nu al aan haar 2e koppeling toe is...
Optrekken is met vol gas en slippende koppeling
Inparkeren excact hetzelfde.
En ja ze heeft geen V8 geluid , maar als ze vertrekt en thuis komt dan weet ik dat elke keer als ik thuis ben en dus hoor....
Is ze doof? vraag je je dan af.
O.k., is een oudere 3 cilinder, dus gaat minder soepel en zeker omdat er waarschijnlijk alleen maar k stukjes mee wordt gereden.
2e koppeling kan ook nog eens komen doordat er een kabel in zit die met wat speling gesteld moet worden. Elke keer als de speling er uit gesleten is, moet die de losser gesteld worden. Gebeurt dat niet, dan gaat de slijtage steeds sneller.
 

Captain Hook

Forumguru
Feit is, er zijn nu eenmaal mensen (zowel mannen als vrouwen, en X) die hebben gewoon niks qua 'gevoel' met technologie.
De ene keer is dat hoe een koppeling aangrijpt bij een auto, de andere keer hoe je een lekke band moet plakken. De volgende keer hoe je een schroef los of vast moet draaien, een spijker in een plank slaan, etc, etc.

Ik zie het ook dagelijks in m'n werkomgeving (VO; VWO/HAVO), zelfs bij de nog komende generaties heb je er, die zijn gewoon 'handig', en er zijn er die gewoon 'onhandig' zijn. Waarvan je denkt, hoe moeilijk kan het zijn... :arghh:

:koffie:
 

EdK

Forumguru
Tsja handig of niet handig.....
Dit doet me denken aan heel wat jaren terug bij me vorige werkgever.
Waren bezig in de ovenhal van de motorenhal van onze luchtvaartmaatschappij bezig, en kregen er een uitzender bij dat een topper zou zijn volgens de papieren.
Afijn hij mocht beginnen met wat zakleidingen op betonnen pilaren te maken voor algemene wandcontactdozen !
Dus spatlijn zetten en beugelafstanden aftekenen en dan de beugels plaatsen met de leidingen en kabels er in.
En na een tijdje was meneer nog steeds druk druk druk..... maar collega en ik hadden zoiets van het mag nu wel eens klaar zijn.
Dus kijken, en bleek er nog geen beugel gemonteerd te zijn......
En we zien hem met een accutol schroeven , maar het lukte maar niet...
Kort samengevat, meneer dacht zonder te boren de schroeven in het beton te kunnen schroeven en wist werkelijk waar niet dat hij moest boren , plug erin en dan de beugel met schroef erin draaien.
En na wat praten bleek meneer wat jaren bij Liander (Nuon) gewerkt te hebben en alleen maar meterborden gemonteerd te hebben.
En ja daar heb je dus in 99% van de gevallen een houten achterwand , en ja dan schroef je de schroeven er inderdaad zo in !
Ja hij heeft die week nog bij ons gewerkt, en de week erop mocht hij weer terug naar uitzendbureau.

Tsja dat valt bij mij onder de categorie " niet handig " en kan beter een ander vak gaan zoeken want gaat het nooit worden ook.
Noemen wij bij onze firma : Als je een aap een kunstje leert dan doet hij het na ! Maar hierover hadden we zelfs onze twijfels...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Waarbij aangetekend dat het geen algemene dichotomie is. Dwz, je kunt best heel handig zijn in het één, bv aanvoelen hoe een auto rijdt, terwijl je wat andere dingen betreft heel onhandig bent
 

Japanese Power

Donateur
Zo is dat Menno. Je hebt een icoon in handen. Koesteren die hap!

Snel een gewone Up! met automaat ernaast zetten voor vrouwlief. Als ze dan wil rijden kan ze mooi haar eigen Uppie gebruiken ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Denk dat het lek wat schakelen betreft inmiddels wel boven is. Ik had begrepen dat het een tijdelijke stop was ivm de ongekende populariteit. Als dit klopt, zullen ze ongetwijfeld nog duurder worden 2e hands. Ik ben ook van plan er nog lang plezier van te hebben, ook gezien de best forse investeringen. Zo'n kleine 4k inmiddels.
Wie weet een E up ernaast tzt
 

JeSko

Forumguru
Proficiat Menno, schitterende UP! Fijn he, zo'n kleine kar op KW en met degelijke pk's ;) velgen en verlaging maken hem af, erg mooi man.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ben er erg blij mee. Je mag best weten dat ik de eerste ochtend na de inruil van de Polo bij het wakker worden dacht "o jee, wat heb ik nou gedaan" . Maar al snel bleek mijn sterke vermoeden dat de Up veel meer fun zou bieden bewaarheid.
 

JeSko

Forumguru
@Rosinfield

Dat gevoel had ik ook toen de Superb echt weg was, ohjee wat heb ik gedaan, maar dat was al snel over. En gedane zaken nemen geen keer, dus we moeten het er toch met doen :D een Up lijkt me ook meer Fun dan een Polo, een Polo is toch enorm volwassen geworden en is in principe gewoon een iets kleinere Golf.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, in veel opzichten een (veel) betere auto, maar eigenlijk "te goed" als je snapt wat ik bedoel. En aan dat dubbele vermogen heb je eigenlijk ook niet zo veel normaal gesproken. Ik heb meer gelezen van soortgelijke stappen "terug". Bv iemand die zijn Cupra Formentor al na 3 weken had ingeruild voor een Up GTI en tot volle tevredenheid
 

JeSko

Forumguru
Ik snap wat je bedoelt, te goed in de zin dat veel van het echte autorijden verloren gaat, en dat zo'n auto's zo vlot zijn geworden dat je er al gauw met in de problemen komt. Dat was voor mij ook de grote reden om zo'n oud ding te kopen, het is nog een echte rauwe ervaring. En dat maakt het plezierig.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heren, gaarne weer advies en wel over het volgende. Tijdje geleden was ik mijn bril, die ik alleen gebruik voor auto rijden en tv kijken, vergeten. Bij het naderen van een rotonde en rechts een auto die uit het tankstation kwam, week ik wat uit naar links, omdat ik er niet helemaal gerust op was wat die ging doen. Ik dacht over een streep maar dat bleek helaas een verhoging. Redelijk forse klap. Daarna niets vreemds gemerkt met rijden. Voor de zekerheid dus maar een afspraak gemaakt om de uitlijning te controleren. Moest idd iets worden gecorrigeerd. Men vroeg of de balans van het wiel in kwestie ook maar meteen moest worden gecheckt. Zo gezegd zo gedaan.
Bleek een heel licht knikje in de velg te zitten (zelf meegekeken). Kan er uit worden gehaald dmv het "richten" van de velg. Mijn vraag is nu, kan het kwaad/ is dat "richten" aan te raden? Nogmaals, tijdens rijden merk ik er helemaal niets van
 

Rosinfield

† In Memoriam
Inmiddels wel een beetje rondgekeken op het net en zie eigenlijk het richten van velgen alleen worden genoemd in relatie tot kromme velgen en trillingsklachten. Dit is zoals gezegd een heel licht knikje en omdat het totaal geen klachten oplevert, vermoed ik dat het zo licht is dat het wordt gecompenseerd door het rubber van de band. Of is dat een rare gedachte?
 
Bovenaan Onderaan