Hoe ouder hoe gekker

JeSko

Forumguru
@Rosinfield

Fiesta ST en Focus ST van de laatste gen heb ik beide mogen rijden 2 jaar geleden, ik kan ze je enkel aanbevelen. Na die testrit moest ik terug naar huis in mijn 1.6tdi Superb, man heb ik afgezien :D

Grootste plus van de ST is het pure rijplezier, je kan eigenlijk niet bevatten hoe goed dat stuurt, reageert, optrekt. Een echte hooligan die verder ook prima comfortabel te rijden is. Heb serieus gekeken naar zo'n Focus ST toen, maar er vanaf gezien omdat het, zeker toen, financieel te nipt te behappen was, geen idee wat ze nu kosten.
 

Kanerr

Forumguru
Menno, zelf importeren is heel goed te doen. Heb een stuk erover geschreven. Het belangrijkste is dat je genoeg geld kan overmaken of contant kan overhandigen (daar vinden ze het nog wel leuk om 'even' 20k in euros in hun handen gedrukt te krijgen) en dat je alle papieren mee terug neemt.

In nederland is het ook super easypeasy.

Mini rijdt echt fantastisch, maar zoals je zegt heel krap van binnen. Met normaal rijden is hij ook nog eens behoorlijk zuinig! Maar... En dat is een grote maar.. De up is inderdaad ruimer van binnen dan de Mini en de extreem lage instap is ook niet heel erg fijn naderhand gezien. Wel echt fenomenale wegligging en pleasure/power
 

hemi24

Forumguru
Ik heb een uitstapje gemaakt naar een Ford en kan maar één ding zeggen: Doe het niet!

Prachtig onderstel, maar wat niemand je verteld: slechte rechtuitstabiliteit en zwalken bij zijwind.
Verder gaan die dingen rammelen en kraken na verloop van tijd.
Ik was blij dat ik na 2,5 jaar de kilometers erop had zitten!

Minstens een proefrit van een paar dagen met een hoop kilometers maken, is mijn advies.
 

hemi24

Forumguru
C-Max Titanium van eind 2012, in een vlaag van verstandsverbijstering gekozen als leaseauto na twee maal een O2 combi te hebben gereden…

Collega met Focus had exact dezelfde klachten en die kwam uit een Volvo C30
 

MarcoO2

Forumguru
C-Max Titanium van eind 2012...
OK, maar dan heb je het over een oud en hoger model. Lijkt me niet bepaald een representatieve ervaring om 'm op iedere Ford te plakken. En dat is waarschijnlijk ook precies de reden dat niemand dat vertelt ;) IK heb zelf heel wat (verschillende) Focussen gereden en herken die ervaring van je collega totaal niet.

Maar goed, prima als waarschuwing natuurlijk.
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

2012 joh das meer dan een decennium geleden, en een gewone Ford vs een ST, heb je er al eens met gereden met zo'n ST? Tegen 120 rechtuit knallen en dan vol op de rem rammen, en dat ding komt tot stilstand sneller dan jij Skoda kan roepen, en blijft daarbij perfect rechtuit staan, dat onderstel is piekfijn hoor en van zwalken/ zijwind gevoeligheid heb ik niks gemerkt. Maar dit

download.jpeg.jpg

Kan je sowieso niet vergelijken met dit

2012-ford-grand-C-max-promo.jpg

:)
 

leon-cupra

Forumguru
Heb een beperkte ervaring met een Fiesta (eentje dat ik in bijberoep verkocht heb). Was een absoluut basismodel van een jaartje of twee oud. Een weekje met naar het werk mee gereden.
Zelfs voor een basismodel reed die fiesta echt enorm goed. Absoluut baanvast. Daarvoor kort met een fabia 3 gereden en een paar jaar daarvoor met een polo. Een fiesta steekt qua rijden ver boven deze uit, op alle vlakken.
Kraakjes en piepjes .. in dat wagentje absoluut geen last van.

Met die ervaring tijdje later ook gekeken naar een Fiesta ST. Moest ik niet dat basismodelletje gereden hebben, zou zo een ST nooit in mij opgekomen hebben.
 

Rallye

Forumguru
@Rosinfield Zie https://www.dasimport.nl/kosten/totale-kosten. Omdat ik bij de dealer uiteindelijk mijn RS goed in kon ruilen en dan ongeveer even duur uit was heb ik dat gedaan.

Focus ST Station heb ik ook naar gekeken, maar die werd erg duur dankzij de CO2-boete in de BPM. Dan werd hij bij mijn budget nog een jaar ouder. Bovendien wil mevrouw Rallye geen Ford - reden onbekend, maar “we gaan toch geen Ford rijden”?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja zit er dik in en dan kun je hem idd net zo goed inruilen. Maar als je op buitenland bent aangewezen omdat de auto die je op het oog hebt hier niet te krijgen is, wordt het wat anders natuurlijk
 
Bovenaan Onderaan