Hoe ouder hoe gekker

Canon-Eye

Forumguru
Dakdrager zat een speciale constructie voor een zendantenne op
Als ik het goed begrijp had je één dakdrager nodig voor die antenne? Dat zal het beeld toch een beetje vertekend hebben, want met de meer gebruikelijke 2 dakdragers gemonteerd heb je toch aanmerkelijk meer last van luchtwervelingen en daarmee meer extraverbruik.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vraag mij alleen af , als het een pure financiële kwestie is , waarom niet gewoon de polo weg doen en de eerste Up houden? Had jou toch nog meer besparing opgeleverd?

Geen puur financiele kwestie, maar wel zo prettig. En ik wil natuurlijk wel leuk blijven rijden en dat kan met deze erg goed en met die 60 pk met gerobotiseerde automaat niet. Al rijdt die verrassend goed en heb ik er best lol mee. Dus dat wordt straks helemaal een feest
 

Fabia 123

Forumguru
@Rosinfield

Gefeliciteerd. Je blijft ons trakteren op verrassingen.
Zaken als dakdragers zijn ook voor de up vast wel (gebruikt) of nieuw te koop. De up citigo mi zijn te koop geweest met fabrieks navigatie dus achteraf inbouwen kan ook. Op internet zijn verschillende inbouwsystemen te vinden zowel nieuw als gebruikt. Er zijn ook veel mensen die losse navigatie, bijvoorbeeld een TT in de A stijl laten inbouwen dat kan ook in combinatie met handsfree bellen via de TT. Via de smartphone navigeren kost veel data en is storingsgevoelig vooral in bergachtige gebieden en tijdens onweersbuien.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het goed begrijp had je één dakdrager nodig voor die antenne? Dat zal het beeld toch een beetje vertekend hebben, want met de meer gebruikelijke 2 dakdragers gemonteerd heb je toch aanmerkelijk meer last van luchtwervelingen en daarmee meer extraverbruik.

Dat is dus een foute aanname. De voorste pakt namelijk de volle luchtweerstand, en iedere volgende pakt binnen de karakteristieke afstand (speciale aerodynamische kreet, die wat lastig uit te leggen is) de helft van het voorgaande element. (in de richting van de luchtstroming natuurlijk). Dat komt omdat bij volgende elementen het frontaal oppervlak niet meer groter wordt, terwijl de luchtsnelheid bij de volgende elementen wat lager wordt door de luchtweerstand van het voorgaande element.

Nu had ik voor 1 dakdrager + antenne met bevestiging een extra verbruik van 0,2%. Alleen een kale dakdrager was dus minder geweest, en een 2e dakdrager daar weer de helft van. Het is dat zowel met als zonder dakdrager/antenne in elke configuratie zo'n 50k km is gereden en verbruik bijgehouden, anders had ik het geen verschil durven noemen. (Bij bijvoorbeeld 1000 km zijn allerlei zaken zoals kleine foutjes in tankhoeveelheid, iets andere weersomstandigheden, enz. te veel van invloed om het nog een verschil te mogen noemen).
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Leuke auto Menno, lekker onopvallend genieten! En vast heel plezierig rijdend, zo'n kart :D

Bijzonder dat de dealer dan weer niet vermeldt in de advertentie dat er een aangepaste uitlaat op zit, je mag toch hopen dat ze dat zelf wel zien? Juist voor dit type auto lijkt het me slim om het te vermelden bij de verkoop.
 

Rosinfield

† In Memoriam
hij staat nog niet te koop, de daadwerkelijke inruil heeft nog niet plaatsgevonden. Er staat wel een zelfde witte Polo GTI, maar dat is een andere. Uitlaat is gezien en gehoord. Lijkt me ook dat ze dat er wel bij zetten
 

SuperBeeb

Forumguru
:shocked:even een dagje geen forum gekeken en dan dit schokkende bericht...doet topicnaam eer aan.
Maar het gaat er natuurlijk om dat jij (en mw Rosinfield) er blij mee bent, dus: gefeliciteerd en veel plezier ermee!
Volgende stap wordt een XL1? :D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Gisteren verkeerde ik eerst nog in een soort roes, maar gisteravond sloeg de mij inmiddels bekende opwinding toe. Nauwelijks geslapen, telkens weer nieuwe dingen die dan uitgezocht moesten worden. Vast wel herkenbaar voor deze en gene. Of ben ik echt zo gek?
 

Kanerr

Forumguru
Ik herken het zeker!

Gefeliciteerd Menno, snap de keuze wel.

Dealer zal er goed aan verdienen ;) Ze verdienen bij de verkoop van de Up GTI, de up inruil en polo inruil zullen ook verdienen. En als ze er niet op verdienen, verdienen ze op de aankomende inruil auto's op die auto's. Beetje ingewikkeld, maar dat is de game.

En bonus; ze houden jou als tevreden klant.
 

Fabia 123

Forumguru
telkens weer nieuwe dingen die dan uitgezocht moesten worden.

Inderdaad. Een auto is tegenwoordig een platform waar van alles aan kan hangen. Van trekhaken, dakkoffer, en veel multimedia systeem die eraan kunnen "hangen" of erin zitten.
En alles heeft invloed op vanalles dus bij aanschaf is het belangrijk goed na te denken wat de gevolgen zijn als je een andere auto koopt. Wanneer je knelpunten tegenkomt kunnen verkopers meedenken of uittesten. naar oplossingen. Maar als de koop gesloten is wordt het lastiger.
Zelf slaap ik ook altijd een paar nachten voor ik bestel. Bij gebruikte auto's is uitkiezen vaak lastig omdat die zijn zoals ze zijn. Bij een nieuwe kan je kiezen wat je er wel of niet in wil.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou ja, deze Uppies GTI zijn zo goed als identiek. Panodak is aan mij niet besteed, kleur boeit me ook niet echt, Beats had niet gehoeven, had liever een reservewiel gehad. Km stand is belangrijk natuurlijk
 

Eltjo

Forumguru
Via de smartphone navigeren kost veel data en is storingsgevoelig vooral in bergachtige gebieden en tijdens onweersbuien.
Via de TomTom app kan je via wifi kaarten van de hele wereld downloaden en dat werkt prima op een android systeem. Voor actuele verkeersinformatie gebruik je wel data, maar dat is bijna niets. Zo heb ik in Marokko 1350 km gereden met de internetdata uitgeschakeld op de telefoon. Het abonnement van € 7 /maand heb ik omzeild door een apk bestand met aangepaste versie.
Binnen de EU gebruik ik het abonnement en de telefoon als hotspot voor de android radio met 9” scherm in eigen auto.

@Rosinfield ; veel plezier met je nieuwe speeltje!
 
Bovenaan Onderaan