Hoe ouder hoe gekker

Rosinfield

† In Memoriam
Weer heerlijk op dezelfde plek als vorig jaar in de Drome (Z-Fr). En weer hetzelfde "probleem". Was nu een gewaarschuwd mens, dus beneden aan de zeer steile grind helling schakel ik ASR uit. Desondanks is enig doorslippen niet te voorkomen. En weer de melding van drukverlies in de band van een voorwiel. Alles gecheckt en druk ok. Opgeslagen en weg melding. Kennelijk wordt dat systeem door dat doorslippen op het verkeerde been gezet
 

SuperBeeb

Forumguru
Verschil in draaisnelheid wordt door t systeem gezien als signaal dat één wiel een grotere (of kleinere) rolomvang heeft dan de andere wielen.
Bij drukverlies is daar idd sprake van, vandaar de valse melding. Kan al bij heel licht slippen van 1 wiel voorkomen, weet ik uit ervaring...
 

EdK

Forumguru
wees blij, dat zijn de dagen dat je alle tijd hebt.....
Zal maar tijdens werktijd gebeuren, zit je echt niet op te wachten !
 

Fabia 123

Forumguru
Ik krijg die melding op de 1 of andere manier altijd op vakantie
Komt me bekend voor. En altijd na een lange rit (300+ km) in combinatie met een volle/ zwaarder beladen auto.
Heb wel bij een tankstation de bandenspanning gecontroleerd en een reset van de bandenspanning gedaan.
Meestal was er dan toch een band met lagere spanning.
Voor vertrek bij een grote rit controleer ik ook altijd de bandenspanning, maar dat helpt niet altijd voldoende.
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Ik meet de banden meermaals, als die volgepakt zit maar ook op locatie zelf want dan gaat er weer wat spanning uit. Maar 1x per jaar gebeurd het wel eens terwijl er niks aan de hand is. Maargoed… als dat dan maar het ergste is dan mag het.
 

Rosinfield

† In Memoriam
In dit geval waren de waarden identiek aan waar ik mee ben vertrokken. Het komt echt door dat slippen van een wiel. Niet te vermijden hier, ook al zet je asr uit. Met asr aan kom je nauwelijks boven. Enige kleine nadeel aan deze fantastische bestemming.
 

EdK

Forumguru
Hollander met ze bier van huis meenemen.....
Ook een MUD aardappels mee ?
Vandaar die dakkoffer...... word nu allemaal stuk duidelijker...


Genietse van het weer, hier is en word het weer veel te warm en te benauwd....:cheers:
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb die melding in 15 jaar rijden (4 jaar met een Opel, 11 jaar met 2 Skoda's) met een dergelijk systeem slechts een keer of 4 gehad. Een daarvan was in de vakantie, terwijl ik in 11 jaar gelukkig vaker dan 1 keer op vakantie ben geweest met de auto. Een melding was terecht, er zat een spijkertje in de band, wat een heel licht spanningsverlies tot gevolg had. Bij meten zat er 0.2 bar minder lucht in de betreffende band dan de andere 3.

Een vals alarm was tijdens de vakantie, op de A3 in de buurt van Passau waar een flink sneeuwde, en we met een gangetje van een kilometer of 50 door de slush aan het ploegen waren. Zo heel af en toe voelde je een wiel een tikje doorslippen, dus dat is inderdaad verklaarbaar. De andere 2, misschien 3, keer heb ik nooit een duidelijke oorzaak gevonden, misschien net te vaak in korte tijd een bocht dezelfde kant opgemaakt of zo.
 

MarcoO2

Forumguru
Toch wel grappig, Menno. Ik heb vaak genoeg in vergelijkbare omstandigheden met spinnende wielen gereden, met diverse VAG-auto's, maar nimmer een melding gekregen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wellicht speelt in dit geval een rol dat de weg in kwestie niet bepaald vlak is en dat je door diverse kuilen moet
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat is wat er gebeurt; je ontkomt er niet aan met één wiel door een kuil te gaan en dat spint dan. Klopt ook dat het het rechter voorwiel is, zoals de waarschuwing aangeeft. Overigens na die ene keer niet meer gehad.
Friesland is mooi, maar de Drome is toch wel wat anders. Vandaag 1.4 km omhoog geklauterd in 2 uur. En 1 uur over de terugweg gedaan. Erg steil, smal en rotsig. Vergt enorme concentratie, doodmoe nu
 

EdK

Forumguru
dat spint dan. Klopt ook dat het het rechter voorwiel is, zoals de waarschuwing aangeeft.
Denk toch dat je fout zit !
Moet echt linker voorwiel zijn !!
Ik heb je onlangs nog een uitspraak horen doen over het gewicht van jezelf en van de wederhelft.
En aan de hand van die uitspraak moet jij toch echt de meeste wieldruk op het rechterwiel hebben en zeker niet op het linker...:pieker:
:koffie:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het hangt denk ik af van factoren als hoeveelheid en duur van de spin. Het doet zich immers slechts incidenteel voor. Tot nog toe in beide vakanties maar 1 x.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het waren drie heerlijke weken, al kon het af en toe wel wat minder warm. Weer erg genoten van de auto. Hoeveel meer komt die tot zijn recht in zo'n bergachtige omgeving. Het blijft ongelofelijk hoe ontzettend strak het ding de bocht om gaat. geeft echt geen krimp, ondanks de Crossclimates, de er dus mooi weer onder komen als deze versleten zijn. Volgend jaar alweer geboekt
 
Bovenaan Onderaan