Hoe ouder hoe gekker

hemi24

Forumguru
Welke auto heeft de elektronische handrem op 4 wielen?

Uit eigen ervaring: Golf 7 en Kodiaq, dus kans groot alle MQB-modellen…

Bij stilstand pakt de handrem alleen de achterwielen; bedien je de elektronische handrem tijdens het rijden, wordt er middels de ABS-pomp op alle 4 de wielen geremd.
Trap je vervolgens het gaspedaal in, overrule je daarmee de remfunctie…
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Rosinfield Tip voor de keuze van nieuwe schijven; neem schijven met gecoate delen. Doe je dit niet, heb je binnen de kortste keren weer roestvorming. Ik ben super blij met mijn geventileerde, geperforeerde, gecoate Brembo remschijven.

Wat vind je overigens een rib uit je lijf? Ik heb me positief verbaasd over hetgeen ik kwijt was voor 4 x Brembo schijf en 8 x EBC redstuff remblokken.

Wat wil de monteur overigens middels 'een rondje ruig rijden en remmen' bereiken? Alsof de remblokken dan groter worden en meer oppervlakte schijf aangrijpen? Ik vind het een raar verhaal, en meer een mogelijkheid voor de monteur om eventjes een rondje in een klant zijn auto te scheuren...

Na een regenbui zijn de schijven toch ook al 'roestig'. Bij de eerste keer remmen merk (en hoor) je dat de remmen nog niet optimaal remmen door deze roestvorming, maar dat is daarna ook direct voorbij en de schijven zijn weer schoon.

@Peter-036 Wat je voorstelt zou ik persoonlijk niet doen. Je rechtervoet is 'gewend' om te doseren met rem en gas. Je linkervoet is totaal niet gewend om te moeten doseren. Deze gebruik je doorgaans alleen voor het intrappen van het koppelingspedaal.

Je kunt inderdaad beter de hand (nood) rem gebruiken zoals wordt voorgesteld, en houd deze bedienbaar door de knop ingedrukt te houden. Want als je ergens van schrikt of hem te hard erop trekt kom je in een situatie terecht waar je niet in wilt komen.

Tip om het jezelf aan te leren; na elke wasbeurt, als je een rondje de auto gaat 'droog rijden', een aantal keer bovenstaande methode toepassen.

@hemi24 Er wordt inderdaad gedoeld op een mechanische handrem, niet op een elektronische.
Wel raar, maar ergens ook weer logisch wat je stelt... Als een auto met elektronische handrem stilstaat, en deze wordt geactiveerd, wordt deze toch echt op de achterremmen aangetrokken. Als je hetzelfde rijdend doet, kan ik begrijpen dat de ABS pomp regelt dat dit verdeelt wordt over de 4 wielen, om op deze manier veilig en rechtuit tot stilstand te komen. Als dit rijdend enkel op de achteras zou gebeuren denk ik dat je bijzonderheden hebt... Ik denk dat we rijdend dan ook niet spreken over de elektronische handrem, maar dit overgenomen wordt door de bedrijfsrem.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat de monteur ook de truc met de handrem heeft gedaan in de hoop om zo net binnen de apk norm te raken. Was overigens wel snel terug, dus geen fun ritje. Weet niet wat het gaat kosten, maar dat zal geen kwestie van een paar tientjes zijn.Maar dat is all in the game
 

EdK

Forumguru
Weet niet wat het gaat kosten,
Misschien eerst prijs ( offerte) vragen bij dealer en dan eens het verhaal van Harrie bij Antera neerleggen en vragen of hij dit kan leveren en wat je kosten zijn.
Incl rijden denk ik nog steeds goedkoper dan bij je / de dealer...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja zal zeker goedkoper kunnen, maar ik blijf de dealer trouw voorlopig. Ook een kwestie van gemakzucht (lekker dichtbij ook), dus ik moet ook niet klagen.
 

JPs_OC2

Donateur
Zelf doen is wellicht toch het overwegen waard. Ik schrok me lam toen ik een prijsopgaaf van de dealer kreeg. Rondom nieuwe schijven en blokken zou op rond € 975,- komen.
Zelf doen komt, in OEM kwaliteit, neer op de helft van de prijsopgaaf.

Edit: Zijn weliswaar de kosten voor een O3 maar zou me zomaar voor kunnen stellen dat het voor een rappe Polo dezelfde richting op gaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, maar ik neem dat soort dingen wel mee in de afweging.
Heb namelijk genoeg andere dingen te doen - snap eigenlijk niet dat ik vroeger zoveel tijd had om te werken... :)

Maar daar kom je nog wel achter als je zelf zover bent... :jaja:
 

JeSko

Forumguru
De gepensioneerde van vandaag zijn sterker en leven langer dan ooit, dus tegen dat de kinderen het huis uit zijn, kunnen ze beginnen met het opvoeden van de kinderen van hun kinderen, want de ouders van vandaag hebben nog minder tijd, dus zowat elke generatie heeft het tegenwoordig druk, gepensioneerd of niet.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maak al genoeg lange ritten om kinderen en kleinkinderen te bezoeken. Moet wel eerlijk zeggen, dat hoewel ik er op zich nog steeds wel van geniet, ik wel tegenwoordig meer merk dat het vermoeiend is
 

EdK

Forumguru
dat hoewel ik er op zich nog steeds wel van geniet, ik wel tegenwoordig meer merk dat het vermoeiend is
Tsja ik kan er ook nog steeds van genieten en dan is voor mij vaak nog dagelijkse kost.
Maandag was ik dagje in Groningen omgeving Beerta bij 4 klanten langs...
En gister was het een dagje vlissingen, even een kast in bedrijf stellen voor cruise schepen.
Vandaag was het thuis wedstrijd, in ochtend een waterkast verwijderen in Medemblik die omver was gevaren.... En de middag op zaak een 3 tal laadpalen bij zaak geplaatst en aangesloten zodat we deze kunnen testen voor ze definitief de markt opgaan als vaste paal of als wallbox..
En ja dan ben je ook wel eens een dag dat je een 3 uur arbeid hebt en verder alleen maar gereden hebt dat je gaar thuis komt....
Maar nachtje slapen en we gaan de volgende dag in.

Dus ja een ritje naar Breda is een uitje, of ga bij familie in Kaatsheuvel ff bakkie koffie halen.... jaja pizzapeter KOFFIE
En dat allemaal vanuit regio Zaanstreek als vertrek punt
 
Bovenaan Onderaan