Hoe ouder hoe gekker

JeSko

Forumguru
Ze zijn niet allemaal zo natuurlijk, ik ken ook laagrijders die doorknallen, en mensen met een SUV die wel fatsoenlijk rijden. Maar de keren dat ik in aanraking ben gekomen met aso gedrag op de weg, was wel heel vaak met SUV's of werkbussen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Gisteren een heel andere ervaring met een Crossover non-aso waarbij ik dacht, toch wel leuk die GTI. Komend van de Afsluitdijk richting Heerenveen, ga je op een gegeven moment een afslag naar rechts op naar de A32. In die bocht een crossovertje voor me met met fietsen achterop. Uiterst langzaam door die bocht, af en toe zelfs remmen in de bocht. Op het moment dat ik er langs kon het gas vol ingetrapt en zat in no time op 150, dus gas weer los. Van zulke buitenkansjes moet je het dan hebben met je GTI
 

SuperBeeb

Forumguru
Was t een rode mazda CX5? Die heb ik gisteren op dezelfde manier buitenom ingehaald op de fly-over van A2 naar A9 :D
 

Rallye

Forumguru
Grappig. Ik vind dit nog een van de mooiere SUV’s…….

Maar dat twijfelende weggedrag…….. Vorige week hier ook op de provinciale weg, ‘s avonds rijdt er één voor me 60, bij elke bocht of kruising (voorrangsweg!) even op de rem. Blijf dan thuis als je het niet meer durft…….
 

Okki

Donateur
remmen is angst.

altijd leuk als die stereotype bmw/audi/golf knaapjes je volgas voorbij komen om vervolgens bij elke bocht de remmen te verslijten.

anticiperen en/of gas loslaten kunnen ze niet.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Okki sorry hoor maar die wat je noemt "stereotype bmw/audi/golf rijders" hebben extra veel gespendeerd aan accessoires aan hun auto, jawel!
Ook een speciale bediening want het gaspedaal kent bij hun maar 2 standen: stationair of plankgas.
Zo ook de remmen: alles of niets.

Nee, het is écht niet hun wens, laat staan hun schuld dat ze zo aso rijden. Het is idd de schuld van de auto :deuk:

Met mijn Scala moet ik ook vreselijk veel moeite doen om 'gewoon' te rijden gezien de onderdelen in de auto waar de 4 O's op staan. Dat begint al bij de stoelrail waar op het afdekkapje alleen een Audinummer en logo op staat. Dat maakt mijn stoel al nerveus, nou ja soms.
Dat maakt het rijden extra moeilijk voor mij, jawel :maakmegek:.

Sterkte & grtsss
 

Rosinfield

† In Memoriam
Er wordt over het algemeen veel te veel (want onnodig) geremd; maar in een lopende bocht, terwijl je 60 rijdt, is natuurlijk helemaal idioot. En het was niet omdat ik aan het bumperkleven was; ik hield gepaste afstand, want je weet maar nooit met zulke figuren. Maar lekker als je dan zo je frustratie meteen even lekker kunt botvieren
 

Eltjo

Forumguru
Soms ben ik idd verbaasd en begrijp echt totaal niet waarom er geremd wordt - dan is er in geen velden of wegen een voorganger of aanleiding te bespeuren. Blijf van die fkn’ rem af als er geen rede toe is en niet echt remt. Gas loslaten is vaak al ruim voldoende als je een beetje vooruit en langs je voorganger kijkt. Paniekzaaiers zijn het. De achterligger remt ook maar en weer wat harder en zo door totdat er eentje niet oplet of er te dicht op zit en er dan op zit.
Go smooth with the flow !

Een nieuwe tweedeling in de samenleving, de laagrijdende jongens vs de crossover malloten :laugh:
Bedoel je tweede ling? En wij dan? Als goudeerlijke hardwerkende jongens met gewone wagens?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Gas loslaten is vaak al ruim voldoende als je een beetje vooruit en langs je voorganger kijkt.
Vroeger wel, vooral met dieselmotoren. Maar sinds het downsizen is ingezet en velen (ik ook!) zich laten voortstuwen door motortjes met 3 vingerhoedjes als cilinders valt er weinig meer op de motor te remmen, zeker i.c.m. een DSG. Dan ontkom je vaak niet aan een beetje bijremmen, hoe ver je ook vooruitkijkt - en zeker niet als je toch een een beetje redelijke afstand tot de voorganger wilt houden zolang je niet helemaal stil staat...
 

Eltjo

Forumguru
En daar zitten nog een hoop gradaties tussen. Als je je gas loslaat ga toch echt vaart verminderen.
Bij een automaat of een minder-cilinder gaat dat wellicht minder hard, maar ook dan werkt de rol- en luchtweerstand.

Kijken, kijken en de rest erbij denken. Sorry, laat me even gaan op z’n Koot en Bie’s.
 

Canon-Eye

Forumguru
Even in de S drukken en heb bijna geen rem meer nodig.
Ik rij 98% van de tijd toch al in S en vind het afremmend vermogen minimaal. Gewoon te weinig tegendruk van de compressie om redeljk effect te hebben.

Net als trouwens in mijn voorgaande Fabia Greenline, ondanks dat dit wel een dieseltje was. In die hele lange Noorse tunnels die op 700 meter diepte of zo onder een fjord doorgaan kon je zelfs in z'n 3 niet afdalen zonder om de 10 à 15 seconden even stevig van 95 naar 65 te remmen, terwijl je na het diepste punt in de 4e soepeltjes de even steile helling soepeltjes omhoog kon knorren (nét niet in 5, maar veel scheelde dat niet).
 

Tees

Donateur
Herkenbaar @Canon-Eye! In m'n Fabia remde ik ook veel meer af op de motor (1.4) dan met m'n O2c 1.2 TSI. Misschien ook een belangrijk verschil is dat de 1.2 een 6-bak heeft waar de 1.5 een 5-bak. Zit je bij 100 km/u toch wat lager in de toeren (en dus minder interne weerstand).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vaak moet je natuurlijk wel wat afremmen voor een rotonde en zo, maar over het algemeen rem ik erg weinig en wacht ik behoorlijk lang, waarbij in de meeste gevallen blijkt dat het inderdaad zonder remmen gaat. Laatst in de bergen vond ik wel dat mijn DSG6 het bergafwaarts erg goed qua afremmen op de motor deed in S. Met als bonus de plofjes
 

Fmoon

Forumguru
Ja ik heb ook de DSG6, misschien dat die wat meer afremt? en doe al 80.000 km met m’n schijven en heb 75dkm met m’n blokken gedaan (en echt op waren ze niet).
 
Bovenaan Onderaan