Hoe ouder hoe gekker

Rosinfield

† In Memoriam
@Luuk Thijssen Dat zou ik wel willen, maar kan ik niet betalen helaas met de eisen die ik zou hebben (ruim, grote actieradius). Wie weet later ooit.
En ja, natuurlijk ga ik de GTI missen. Die duw in de rug en fantastische wegligging, heb ik straks niet meer. Maar zoals gezegd, eigenlijk slechts sporadisch van te genieten hier in Nederland. Vandaar dat ik het er nog even extra van genomen heb op de Autobahn (was zondagochtend gelukkig rustig, op de heenweg niet te doen) en vooral in de bergen. Het is meer als met het vliegen. Dat was ook fantastisch om te hebben meegemaakt. Maar geen echt gemis, maar een ervaring waar je met veel plezier op terug kijkt
 

LT83

Forumguru
Ik begrijp je overwegingen volkomen, jong gebruikte GTE zou wellicht ook een mooi compromis zijn geweest.
Toch stukje elektrisch, erg zuinig en met bezoekje aan VAG/JD 300pk en 500nm.
Nieuwe elektrische auto's zijn inderdaad echt belachelijk duur om prive aan te kopen.
 
Sorry voor off topic...
@Peter-036 MRB vrij voor volledig elektrisch is nog tot en met 2024, dan is 2025 een overgangsregeling 25% en 2026 75% en daarna volledig. Wat dat volledige bedrag wordt is alleen nog niet bekend....ik ben uitgegaan van het benzine auto tarief voor het volledige gewicht van mijn aanstaande E-Niro (1712 kg)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het lijkt wel of ze in Frankrijk allemaal diesel rijden. Iemand die ik sprak met een Sandero diesel, zei dat hij het toch wel wat bezwaarlijk vond ivm het milieu/klimaat en daarom de volgende keer overstapt over benzine. Kennelijk wordt dat daar beschouwd als een groene keuze
 

JeSko

Forumguru
@Rosinfield

Het kan nog gekker hoor, bv Spanje.

Er zijn in Spanje 5,5 miljoen autoś tussen de 10 en 14 jaar oud en 5,1 miljoen auto's tussen de 15 en 19 jaar en 4,7 miljoen auto's zijn ouder dan 20 jaar. De gemiddelde leeftijd van een auto in Spanje is in 2020 gestegen van 12,7 naar 13,2 jaar. 62 procent van de auto's in Spanje zijn ouder dan 10 jaar. Dit zijn voornamelijk Diesel auto's. Mijn collega heeft een villa in Spanje, en daar is het al diesel wat de klok slaat, en geen Euro 5/6, neen, Euro onbestaande, Diesels van 15 jaar en ouder zijn daar eerder regel dan uitzondering. De slechtere economieën doen het, logischerwijs, slechter qua uitstoot veroorzaakt door mobiliteit.
 

Canon-Eye

Forumguru
jong gebruikte GTE zou wellicht ook een mooi compromis zijn geweest.
Daar heb ik in 2018 heel serieus naar gekeken en aan gerekend: we zijn zelfs speciaal naar Pon Occasions in Barneveld gereden om een proefrit te maken met een exemplaar van net een jaar oud. Rijden en comfort: geweldig, helemaal niks op aan te merken. Veel power en naadloos overschakelen van elektrisch naar ICE v.v. - je moet echt op het dashboard kijken om het waar te nemen.

Maar financieel? Geen schijn van kans, temeer omdat het half-tarief van de MRB in de tijd beperkt was en dus na enkele jaren de volle mep moet worden betaald. En het is een heel zware auto... Verzekering zelfde verhaal: WA-premie gaat naar gewicht, cascodekking gaat naar de hoge nieuwprijs. Ook met 75% noclaim nog een heel bedrag. Dat konden we allemaal op geen stukken na goedmaken door alle relatief korte ritjes in de omgeving op eigen zonnestroom te rijden - het bleef per saldo veel duurder dan de huidige Leon die we daarna hebben gevonden.

Ik volg de ontwikkelingen m.b.t. elektrisch rijden nog steeds met een schuin oog, met in het achterhoofd de eisen van een redelijk bereik én dat er toch minstens 1100 kg aan de haak moet kunnen. Voorlopig ziet het er niet naar uit dat een overstap ook echt uit kan.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Om de topic titel eer aan te doen, ik heb besloten de Polo toch maar te houden. Inruil valt vies tegen, er zou flink wat geld bij moeten en de verwachte leverdatum van de Duster is april en mijn gevoel zegt me dat dat best nog wel eens later kan worden. Dus ik moet mijn zegeningen maar tellen. Hij rijdt tenslotte fantastisch, is redelijk zuinig en met wat passen en meten krijgen we alles er in tijdens de vakantie.
 

Henrik

Forumguru
:deuk::maakmegek::tegek:
Dit vind ik echt prachtig Menno! Je doet de topictitel inderdaad eer aan.
Maar even on-topic: ik vind dat je een hele, hele goede keuze maakt in dit geval.
Geen idee of je al een dakkoffer gebruikt, maar anders is dat misschien nog een overweging waard voor de vakanties?
 

EdK

Forumguru
Alles wat er niet in past met de vakantie laat je gewoon thuis.....
Vloegel redde ik het ook met twee koffers en een tanktas op de motor....
Dus tsja dat was nog geen eens 100 liter bagage ruimte....
Dus met een polo moet het daarom makkelijk te doen zijn met zijn tweeën....
En anders huur je gewoon voor die 2 a 3 weken een grotere wagen...

En dat hij minder opbrengt dan je verwachte verbaast me niet....

Een Polo GTI enkele lakschades, airco ?, open uitlaat en getuned en op dat laatste denkt die dealer....... die ouwe heeft die bak helemaal afgeragd en denkt hij nu de hoofdprijs ook nog te vangen ???? neuhhhhh teveel risico's voor mij als dealer.. :koffie::nailbiting::pardon:
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Nou ik verwachtte het eigenlijk wel @EdK. Had een ons bekende auto verkoop adviseur om advies gevraagd, dus wist wel ongeveer hoe het zat. Had hem evt particulier kunnen verkopen, maar ook dan blijft het een fors verlies, zeker met alle investeringen. En heb nog gevraagd of als ik dat zou doen, ik korting zou krijgen bij kopen zonder inruil en dat was niet het geval. @Henrik koffer op dak kan inderdaad ook nog evt
 

EdK

Forumguru
zeker met alle investeringen.
Verlaging / tuning / open uitlaat zijn echt geen investering hoor, zeker niet in wagens.
Hiermee maak je hem persoonlijker naar smaak, maar jouw smaak is zeker niet mijn smaak.
Als ik die Polo zou willen kopen dan zijn er zo en zo al twee dingen die ik niet moet.
Dat is de DSG (:D) en de open uitlaat...

Maw ik loop er al voorbij en kijk naar wat anders, en denk dat een 95% van de kopers dit doet.
:pieker::koffie:
 

JPs_OC2

Forumguru
upload_2021-9-16_12-24-34.png

Misstaat niet en geeft binnen in ieder geval meer lucht ;)

Verstandige beslissing overigens om de Polo gewoon verder te blijven rijden. Niet dat de Dacia een onverstandig idee was maar om er bij de overstap een hoop geld op te verliezen....nee.
 

brepus13

Forumguru
@Rosinfield

inruilen valt bijna altijd tegen. Je kunt nog proberen de auto zelf te verkopen. Er is zeker een markt voor een gti met de door jou gedane aanpassingen! Er zijn hele Facebook groepen met allemaal liefhebbers hiervan (tip).

een laadpunt thuis creëren hoeft zeker niet duur te zijn. Heb zelf een laadpaal via marktplaats voor een prikkie gekocht en deze kon gewoon op een 16a groep aangesloten worden. Heb dus alleen een kabel moeten trekken… omdat ik niet perse handig ben met elektra heb ik een bevriende elektriciën het aan laten sluiten. (Wellicht een tip voor de toekomst ).
 

Captain Hook

Forumguru
@Rosinfield Duur hè? Auto's rijden en kopen. :D

Je pompt er heel veel poen in, maar je moet echter nooit de illusie hebben dat dat ooit rendeert c.q. je een fatsoenlijke inruilprijs krijgt. Anders was immers de autohandelbranche niet zo winstgevend! :pieker:
(hele speciale oldtimers daargelaten)

BTW: heb je nou wel of niet nog proefgereden in die Dacia?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, had er al een liefhebber voor en die zijn er natuurlijk best. Dan vang je wat meer, maar blijft het verlies evengoed erg groot. @EdK, wat bedoel je eigenlijk met een open uitlaat? Elke uitlaat is toch altijd open, daarom is het tenslotte een uitlaat. Alleen is er in dit geval één demper tussenuit (midden). Maar hij is helegaar dicht, behalve aan het eind
 
Bovenaan Onderaan