Hoe ouder hoe gekker

Topic in 'Mijn auto' gestart door Rosinfield, 09-04-2019.

1. Rosinfield

Rosinfield Forumguru Donateur

Ja, is bewust zo gedaan, zodat het mooi met de bumper meeloopt (of zoiets)

2. Okki

Okki Forumguru Donateur

Ah...viel vooral bij de foto "van onder" op....

3. Rosinfield

Gisteren een flink stuk gereden en moet zeggen dat ik er tevreden ben over het geluid. Had wel enige vrees dat ik het te hard zou vinden. Zelfs mijn echtgenote vond het niet overdreven. Gewoon cruisend op de snelweg, merk je er niet veel van. Wel bij optrekken en afremmen. Dat laatste (of laten uitlopen) is vooral mooi als je hem even in S zet. Heerlijke knallen en plofjes. Ook wanneer je in S flink accelereert.

CDK, VAG-man, Tuulster en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. tim_j

tim_j Lid

Even het youtube filmpje bekeken en vind het goed klinken en de auto is lekker snel. Toch even 250km/u aantikken in een Polo:D

5. JeSko

JeSko Forumguru Donateur

Al een geluk dat jij niet in België woont, daar gaan ze wat doen aan die pofjes en plofjes, in Genk zijn ze er zelfs al met gestart ;) zal bij uwe vast wel meevallen, maar hier bij ons rijd elke nacht een M2 door de straat, ik denk iemand die in shiften werkt, en dat ding knalt en knettert zo hard dat de kinderen er regelmatig van wakker worden, echt een schande.

https://nl.metrotime.be/2020/07/16/...ur-om-luidruchtige-patserautos-aan-te-pakken/

EdK vindt dit leuk.
  6. Rosinfield

Als ik hem gewoon in D rijd en rustig met het gas omga, is er niets aan de hand.

JeSko vindt dit leuk.
  7. JeSko

JeSko Forumguru Donateur

Ik beweer ook niet dat jij er misbruik van maakt, maar hier begint het onderhand een echte plaag te worden, mijn buurman heeft hier zo eens een "petje" bij zijn kraag gegrepen, 80 in een 30 wijk en dat ding maar laten knallen, die knuppels moeten eruit, niet mensen zoals jij die het met beleid gebruiken, wat gezond verstand en je weet prima waar en wanneer het kan. ;)

8. EdK

EdK Forumguru

Wat mij zal benieuwen is als hij straks voor een APK keuring moet of hij er dan doorheen komt mbt geluid !?
    Maar goed de toekomst zal het uitwijzen over 2 a 3 jaar als je voor eerste keer mag..

9. Rosinfield

Dat is geen vraag, want geen enkel probleem. Zo leert de praktijk. Het geluid wordt bij de APK niet eens gemeten.

Laatst aangepast: 29-07-2020
    brepus13, CDK, Peter-036 en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. sitechris

sitechris Forumguru Donateur

Mooi geluid hoor!

Rosinfield vindt dit leuk.
  11. Captain Hook

Captain Hook Forumguru

@Rosinfield
    Nog afgezien van mijn afkeur van overbodig en overtollig geluid produceren om de reden van "ik vind het leuk". :shutup:

Er zijn wel degelijk APK eisen qua geluidsproductie:
    https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/motor/geluid-en-milieu

Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.

wijze van keuren:
    auditieve controle. Indien toepasbaar wordt met een geluidsmeter klasse 1 vastgesteld of het geluidsniveau niet wordt overschreden.

En om dan te roepen "ja maar, het wordt toch niet gecontroleerd", is ook een dooddoener. Dus als iets niet gecontroleerd wordt, dan kan/mag het? :pieker:

12. Rosinfield

Tuurlijk zijn die eisen er, al wordt er niet gecontroleerd. Dat heb ik ook niet ontkend. En ik maak me ook sterk dat mijn auto er aan voldoet. Wanneer het nu zo klonk:

eriktv vindt dit leuk.
  13. VAG-man

VAG-man Forumguru

Mooi voor op het circuit, maar asociaal voor op de openbare weg.

Dat van jou niet hoor @Rosinfield, dat klinkt nog beschaafd.

14. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

Er staan in die artikelen 30 - 32 nog wat eisen aan de apparatuur waaraan ik geen APK station zie voldoen.
    Ook zal de klank sterk invloed hebben op het ervaren van het geluid ten opzichte van de gemeten waarde.
    En de keuring begint met een "auditieve controle" ;).

15. Rosinfield

Precies, zolang het niet overmatig klinkt, zal er geen punt van worden gemaakt. Ik denk dat menige stock motorfiets meer decibels produceert

16. EdK

EdK Forumguru

Ook dat is een kleine groep die met zijn uitlaat rommelt
    Standaard motoren hebben zich ook aan een max aantal dB te houden.
    Alleen voor hun is het moeilijk om een petje te dragen onder de helm....:pieker::D

17. Rosinfield

ik zeg niet voor niets stock uitlaat; dwz ik denk dat menige motorfiets meer herrie produceert, zonder dat er aan "gerommeld' is

18. EdK

EdK Forumguru

En dat denk ik dus niet !
    Zoals gezegd voldoen die ook aan de wetgeving en die zal echt niet afwijken mbt aantal dB tov de wagens.
    Als ik nu het geluid vanaf je filmpje neem dan durf ik hardop te zeggen dat al mijn motoren die ik heb gereden in verleden , minder lawaai maakte dan jouw Polo nu !
    En de regels voor motorfietsen zijn ook alleen maar strenger geworden na die tijd...

Maar goed dit is alleen met een geijkte dB meter te controleren en die hebben we niet ! :pieker:

19. Okki

Okki Forumguru Donateur

20. Rosinfield

Ho ho, in dat filmpje ben ik natuurlijk wel even flink aan het gassen. Bij normaal gebruik klinkt het best bescheiden. Maar goed, we zullen zien

Deel deze pagina