Hoe ouder hoe gekker

Captain Hook

Forumguru
@Rosinfield
Nog afgezien van mijn afkeur van overbodig en overtollig geluid produceren om de reden van "ik vind het leuk". :shutup:

Er zijn wel degelijk APK eisen qua geluidsproductie:
https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/motor/geluid-en-milieu

Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.

wijze van keuren:
auditieve controle. Indien toepasbaar wordt met een geluidsmeter klasse 1 vastgesteld of het geluidsniveau niet wordt overschreden.

En om dan te roepen "ja maar, het wordt toch niet gecontroleerd", is ook een dooddoener. Dus als iets niet gecontroleerd wordt, dan kan/mag het? :pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tuurlijk zijn die eisen er, al wordt er niet gecontroleerd. Dat heb ik ook niet ontkend. En ik maak me ook sterk dat mijn auto er aan voldoet. Wanneer het nu zo klonk:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Precies, zolang het niet overmatig klinkt, zal er geen punt van worden gemaakt. Ik denk dat menige stock motorfiets meer decibels produceert
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik zeg niet voor niets stock uitlaat; dwz ik denk dat menige motorfiets meer herrie produceert, zonder dat er aan "gerommeld' is
 

EdK

Forumguru
dwz ik denk dat menige motorfiets meer herrie produceert, zonder dat er aan "gerommeld' is
En dat denk ik dus niet !
Zoals gezegd voldoen die ook aan de wetgeving en die zal echt niet afwijken mbt aantal dB tov de wagens.
Als ik nu het geluid vanaf je filmpje neem dan durf ik hardop te zeggen dat al mijn motoren die ik heb gereden in verleden , minder lawaai maakte dan jouw Polo nu !
En de regels voor motorfietsen zijn ook alleen maar strenger geworden na die tijd...

Maar goed dit is alleen met een geijkte dB meter te controleren en die hebben we niet ! :pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ho ho, in dat filmpje ben ik natuurlijk wel even flink aan het gassen. Bij normaal gebruik klinkt het best bescheiden. Maar goed, we zullen zien
 

Rosinfield

† In Memoriam
Er rijden hier in het weekend bij mooi weer hele hordes motorfietsen en een groot deel daarvan is beslist luider dan mijn auto.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ze controleren dus niet op geluid. Maar als je kijkt naar de eisen en hoe dat moet worden gemeten, dan zou dat denk ik nog wel loslopen. Er wordt dan n.l. bij 2000 rpm gemeten, als ik het goed heb begrepen. In dat geval maakt ie weinig herrie.
Als je met een auto met stock uitlaat gaat gassen zoals in het filmpje, maakt dat natuurlijk ook best lawaai. Zo'n filmpje is uiteraard ter demonstructie.
 

Okki

Donateur
.... demonstructie...hahahaha..ken uw klassiekers

Op je kentekenbewijs/kentekengegevens staat overigens bij welk toerental welk geluidsniveau maximaal gemeten mag zijn....
 
Bovenaan Onderaan