Hoe groot velgen op Skoda octavia 17 of 18?

SK_YR

Nieuw lid
Met 18” zal je verbruik ook nog omhoog gaan.... Maargoed, kan er wel mooi uitzien. Ieder zn ding
 

eriktv

Forumguru
Niet per se toch? Alleen als je daardoor ook een bredere band hebt. Na 80.000km tankbeurten bijhouden heb ik een gemiddeld verschil van 0,02L/100km tussen zomer (225/40 18) en winter (225/45 17).
 

Joh@n

Forumguru
Met 18” zal je verbruik ook nog omhoog gaan.... Maargoed, kan er wel mooi uitzien. Ieder zn ding
Je rijstijl of de temperatuur hebben meer invloed hoor. Laat staan het soort band en profiel. Verschil in verbruik is zoals @eriktv al aangeeft echt niet groot.
 

innocenti

Forumguru
Met 18” zal je verbruik ook nog omhoog gaan.... Maargoed, kan er wel mooi uitzien. Ieder zn ding
Ik rij met 225/40/18 zomerbanden en 205/50/17 winterbanden. Met winterbanden verbruikt de auto 0.3l/100km meer brandstof. Dus geen idee waar bovenstaande bewering vandaan komt.
 

eriktv

Forumguru
Over het algemeen is het wel logisch dat bredere banden (wat je bij 18” vaak wel hebt) tot een hoger verbruik leiden, maar verbruik is van zoveel factoren (rechtervoet, type ritten, wind, rolweerstand) afhankelijk dat het misschien haast wel verwaarloosbaar is op het geheel.

Ik zou bij de keuze voor 17” of 18” gewoon kijken naar subjectieve redenen (Vind je het mooi? Wat is de uitstraling?), we moeten al genoeg dingen in het leven objectief-rationeel bekijken :)
 

Joh@n

Forumguru
Ik rij met 225/40/18 zomerbanden en 205/50/17 winterbanden. Met winterbanden verbruikt de auto 0.3l/100km meer brandstof. Dus geen idee waar bovenstaande bewering vandaan komt.
Die 0,3 zal hem eerder zitten in de lagere temperatuur en langere tijd tot opwarming van de motor dan de banden...
 
Bovenaan Onderaan