Hoe groot velgen op Skoda octavia 17 of 18?

Luke

Forumguru
hey, we maken gewoon een menselijke ketting.
Kijk, ik kom vaak in Brussel. Dus ik ga die velgen halen. Ik woon in belgisch Limburg, kort bij de wisselaar E313-E314 (Lummen) en kom ook vaak in Maasmechelen, dus...
... Als er nu nog iemand van in Nederland tot in Lummen of Maasmechelen komt, dan moet jij alleen nog maar tot bij die ene persoon gaan.

En zo is Brussel ineens super dichtbij!

Moet alleen rekening houden dat je de velgen dan niet op één dag hebt. :cool:
 

Luke

Forumguru
En welk systeem gebruiken ze om te verifiëren of alles wel verloopt zoals het hoort?
Ik bedoel, vertrouwen is een mooi iets, maar je mag toch ook een veiligheid inbouwen, niet? :wacht:
 

Japanese Power

Donateur
Zijn allemaal forumleden die je in de loop van de jaren leert kennen via het forum en meetings.
Zou ook niet met het eerste het beste nieuwe lid in zee gaan om een set velgen op te laten halen, laat staan betalen.
Is een vertrouwensband die je opbouwt met elkaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Of gewoon beide naar een Skodaforum meeting komen? 2 vliegen in 1 klap ;)

1a0168ed8d0176e7616aaa5d2c134c70--simple-crafts-art-nature.jpg
 

Rofffel

Forumguru
Achja, de reis die ik heb moeten maken voor een setje velgen was ook 400+ km. Reken de kosten van de brandstof bij de prijs en bekijk of je dat ervoor wil uitgeven..
 

Luke

Forumguru
Nou, eens kijken hoezeer jullie Belgen vertrouwen, dan :deuk:.
Nee, grapje. Ik wil dit heus wel doen voor de persoon in kwestie. No strings attached. Ik was immers superblij toen
Rem82sch me hielp om de stempelveertjes te installeren. Dus als we elkaar kunnen helpen wordt de wereld weer wat mooier. :bloemen:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Gisteren bestelling gedaan voor 18 inch skoda Vega velg. Zit alleen nog te twijfelen welke banden?
iemand Tips? liefs zoek ik een stille band omdat ik toch vind dat de isolatie van de skoda wat tegenvalt. Top 3 tot heden (Michelin pilot sport 4 lijkt me beste maar maakt blijkbaar redelijk veel herrie)

Goodyear f1 sym 3 of Michielin Premacy 4, Dunlop sport sp maxx rt
 

peterhuppertz

Forumguru
Maximale grip op nat wegdek, niet zeer stil, vervangen na 15k vanwege gripverlies en veel lawaai: Falken.
Maximale grip op droog wegdek, met minder nadruk op levensduur en geluidsniveau: Pilot Sport. Gaan minimaal 2 x zo lang mee als de Falkens door veel minder lawaai en na 10k-15k ook betere grip op nat wegdek.
Goede grip op droog en nat wegdek, gebalanceerde rij-eigenschappen, lange levensduur, heel stille band gedurende de hele levensduur: Primacy. Mijns inziens de beste all-round band die er is.

Winterbanden: Michelin Alpin of Continental WinterContact. Beide zijn goed bij koud weer, de Conti is misschien iets beter op sneeuw, de Alpin is misschien iets stiller tot 3mm profieldiepte.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@Bjornricardo32, van de Michelin PS4 zal je door de tijd heen zeer waarschijnlijk het meeste plezier gaan beleven. Als grip geen rol speelt in je leven dan zijn de Primacy 4 banden wellicht voor zuinig rijden interessant, maar doe jezelf een lol en koop Michelin, vooral op 18” en groter.
 

peterhuppertz

Forumguru
@Corné de Kluijver je doet het voirkomen alsof de Primacy helemaal geen grip heeft. :(

Nou kan ik me, gezien jouw plannen met je Kodiaq, best voorstellen dat jouw behoefte aan grip anders is dan die van mensen die tevreden zijn met 150 pk en 250 nM. :maakmegek:

Maar die Primacy's pakken nog best behoorlijk aan, hoor.
 

CDK

Forumguru
Dat zeg ik niet @peterhuppertz, maar het zijn geen banden om onder een 1.8 TSI of onder een RS te leggen. Maar met een voorwielaanrijver tot pak’m beet 150pk en een niet al te sportieve rijstijl zijn het prima bandjes.
 

innocenti

Forumguru
Ik vind ook de Conti sportcontact erg fijne banden. Ik heb ze als zomerbanden op de O3 en had ze hiervoor ook als zomerbanden op een V70R.
 

peterhuppertz

Forumguru
Oh ja.
Mijn vorige auto had aanzienlijk meer vermogen, en veeeel meer koppel, dan de 1.8TSI... en ook die deed het prima op de Primacy 3. Die banden deden het ook een kilometer of 15.000 langer, en een stuk stiller, dan de Pilot Sport waarop ik de auto kocht.
Nou moet ik erbij zeggen dat die auto even een kilo of vijfhonderd zwaarder was dan mijn 1.8 TSI'tje, en de sloffen een stuk breder, en dat "sportief sturen" iets was dat 'ie, als je 'm een pistool in de rug zette, wel tolereerde, maar van harte ging het niet... de bedoeling van de auto was om zonder misbaar, in ultiem comfort, en zonder tijdsverspilling van A naar B te rijden, waarbij de A bij voorkeur voor Archangelsk staat, en de B voor Brest of zo. Van Alphen naar Bodegraven vond 'ie een stuk minder leuk, vandaar dat we recentelijk afscheid hebben genomen, en dat was best wel een dingetje. :(

Maar goed, de korte versie is, als ik het al een keer op mijn heupen kreeg (wat zo eens per drie maanden een keertje gebeurt), dan kostte het echt moeite om die auto te laten schuiven of piepen op de Primacy's. Alleen tractie bij "vlot accelereren" was in het begin een beetje een probleem.
Datzelfde had ik tijdens de proefrit in de 1.8TSI, maar die heeft dan ook een stuk minder vlees aan boord om de banden tegen het asfalt te houden, en grijpt bovendien erg gewillig aan, zeker vergeleken met een diesel met een hydraulische koppelomvormer.

Ik heb intussen al heel wat auto's op die Primacy's gehad, en ze voldeden altijd voortreffelijk, dus ik ga daar niet meer mee experimenteren.
De enige andere banden waarmee ik ervaring heb waren:
  • Dunlop SP Sports (de Japanse). Zaten onder twee auto's bij aflevering (nieuw). Goeie grip, maar in toenemende mate afrolgeluid. Met name bij de Avensis (die toch al gevoelig was voor bandengeluid) viel dat flink tegen.
  • Pirelli P2000: Prima band, levensduur viel mee.
  • Yokohama C-drive: comfortabel, stil, grip: mwoah, levensduur: mwoah.
  • Falken FK510: de eerste 10.000 km fabelachtige grip op nat wegdek. Dat was te zien ook... als het echt regende zag je in je achteruitkijkspiegel alleen nog maar een soort "boeggolf" van het door de band afgevoerde water.
    Vanaf 15.000 km erg lawaaiig; bij 20.000 km leek het alsof er een heli boven je auto hing, en de grip was toen ook niet meer zo fabelachtig. Afdeling miskoop.
  • Michelin Pilot Sport: Much grip... such cornering... wow. Wel wat rumoeriger dan de Primacy's, en ook substantieel eerder aan de 2.5mm profieldiepte. Ik heb ooit een keer een MX5 gereden waar Pilot Sports onder zat, en die auto leek wel aan de weg vastgelijmd te zitten. Het gekke is dat ik toen dacht dat voor de MX5 die banden teveel grip hebben... de lol van de MX5 is nou juist dat je 'm zonder rijbewijsverdampende snelheden aan, of net iets over, de grens moet kunnen rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
bedankt voor de input, nog iemand info over de goodyear f1 sym3? deze band lijkt de beste allrounder te zijn volgens diverse sites/vakbladjes
 

MaxN

Donateur
Is ook een goede band, maar ik heb met 2 sets last van cuppende achterbanden gehad. Al redelijk snel. Is de band redelijk gevoelig voor.
 
Bovenaan Onderaan