Hoe groot velgen op Skoda octavia 17 of 18?

Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar leuke zomervelgen voor mij Skoda octavia 3 2016. Ik kon op dit forum nog niets hierover lezen. Dus mijn vraag 17 of 18 velgen kopen? 18 inch zien beter uit maar zijn harder/ minder comfort lijkt mij. 17 inch meer comfort maar zien iets minder uit. Wij hebben 2 kleintjes van 3maanden en 2 jaar dus wat is naar jullie menig de beste compromis?Wellicht hebben jullie ook tips welke band het meest comfortabel is met redelijk goede eigenschappen.

Gr Bjorn
 

Henrik

Forumguru
Hoi Bjorn,

Ik rijd nu ongeveer 6 weken in een O3 met 18" velgen. Qua looks voor mij absoluut de betere keuze. Qua comfort lever je inderdaad wel wat in. Ik rijd zelf veel op de snelweg en dan merk je daar niet zo veel van. Met name op klinkers en korte oneffenheden merk je dat de banden dunner zijn en het comfort dus minder. Nu is de vering van de Octavia standaard redelijk comfortabel afgesteld. Bij drempels etc. merk je er dus niet zo veel van.
Als je mij vraagt of ik weer voor 18" zou kiezen t.o.v. 17" dan zou ik zeker "ja" zeggen. Maar ik lease ook, dus de kosten voor onderhoud (vervanging banden etc.) heb ik niet zelf. Misschien dat dit voor jou nog een afweging is?

Overigens, ik heb drie kids achterin zitten, en die hebben nog nooit geklaagd... :pardon:
 

MaxN

Donateur
Bedankt voor je reactie. Welke 18 inch banden zou je aanbevelen?
Ik denk dat het merendeel van het forum hier zal gaan voor Michelin Pilot Sport 4 als zomerband.
Of de SportContact 5 van Continental, maar de PremiumContact 6 zou ook nog kunnen, deze is iets minder "sportief" als de andere banden.
 

Henrik

Forumguru
Ik denk dat het merendeel van het forum hier zal gaan voor Michelin Pilot Sport 4 als zomerband.
Of de SportContact 5 van Continental, maar de PremiumContact 6 zou ook nog kunnen, deze is iets minder "sportief" als de andere banden.

Haha, en ik zet gewoon in op de bandenmaat... Zal de volgende x wat beter lezen...
 

eriktv

Forumguru
Ach ik rijd ‘s zomers op de Michelin Pilot Sport 4 in de maat 225/40R18, dus geen gekke gedachte Hendrik ;). Overigens bij het zoeken naar nieuwe banden (heb 2 PS4’s in twee zomers afgereden) een foutje gemaakt en 225/45R18 aangevinkt en dan schrikt je je rot van de prijs van niet-courante maten. Zeker relevant dus!
 

Joh@n

Forumguru
Ik heb zelf 18" er onder en vind het nog behoorlijk comfortabel. Ik denk ook dat het ligt aan je referentiekader. Ik reed hiervoor een Volvo V40 met 17" en die was behoorlijk veel stugger. Ik heb zelf de PremiumContact 6 band in de zomer en Fulda Kristall Control HP 2 voor de winter. Ik ben blij dat die laatste er over 2,5 week er weer vanaf zijn.

Let wel op dat je een goede band met velgbeschermer neemt als je voor de 18" Alaris velg gaat. De velg is namelijk behoorlijk breed.
 

waaltje

Senior Member
18 inch pictoris hebben wij er onder, prachtige velg en qua comfort goed te doen, alleen op klinkers en drempels als je wiel ingestuurd staat word hij wat oncomfortabel
 
Bedankt voor jullie input. Zal komende weken eens prijzen gaan vergelijken van de verschillende velgen, het zullen zeker 18 inch gaan worden. Heeft iemand tips waar je originele velgen het goedkoopst kunt krijgen? op dit skoda pagina liggen de prijzen rond 1500 met banden 200 of 300 eraf zijn altijd welkom :). Velg Merken als MAC of Brock liggen rond 1200 met banden.
 

Maartenvds

Forumguru
ik heb 18" als zomer en 17" als winterband ik heb er totaal geen problemen mee en de wegligging is top qua klinkers en het voelen ervan ligt er aan hoe hard je door de straat wilt rijden (das mijn ervaring) haha
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik denk dat het merendeel van het forum hier zal gaan voor Michelin Pilot Sport 4 als zomerband.

Woops. Ik heb onder de C5 een tijdje de Pilot Sport 3 gehad. Perfecte band om flink hard mee een hoek om te gaan, maar de levensduur is naadje. Ze cuppen erg snel, en dan heb je, in termen van afrolgeluid, echt het idee dat er een helicopter boven je hangt.

De Primacy hield het veel langer uit, en die bleven stil tot er nog maar 2mm profiel op zat, en ik dacht "hmm, laat ik die maar eens vervangen".

Your mileage may vary - de C5 zescylinder is, met bijna 1800 kilo droog aan de haak, natuurlijk een hallucinatoir zware auto.

Mijn overweging:
Je ziet je wielen maar heel even, namelijk als je naar je auto loopt. Het grootste deel van de tijd voel je wat ze doen, en dat is als je erin rijdt. Als je tijdens het rijden je wielen ziet, is er iets heel erg mis. :D

Een dikker wiel (met een dunnere band) heeft een wat beter bochtengedrag, en is wat minder zijwindgevoelig (maar dat is niet heel erg een probleem bij een Octavia). Naar mijn smaak is de negatieve impact op het comfort groter dan de positieve gevolgen voor het stuurgedrag.

Disclaimer: ik ben een ouwe zak die het slechts incidenteel op de heupen krijgt. Mocht ik ooit nog eens een sportief sturende auto willen, dan koop ik wel een MX-5.
En als ik nu lol wil hebben tijdens het rijden, heeft elke auto, wat de velgmaat dan ook is, sowieso twee velgen teveel. ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JXX

eriktv

Forumguru
Ik heb met de Michelins PS4 zo’n 40.000km gereden met een 50/50 ouwezak cq. pittiger rijstijl. Rijd veel (snel) in Duitsland en vind het leuk om de Eibachs af en toe eens in te zetten op klaverbladen en in de bergen :pardon:. Niet gek met een S2C (1.500kg) toch? Heb ook wel eens Roadhog banden gehad (op m’n Sunny overgenomen bij aanschaf), die sleten vrijwel niet, maar hadden dan ook totaal geen grip. Is ook een compromis, maar dan net anders ;)
 

innocenti

Forumguru
Ik rijd ook met 18inch zomer 225/40 18 en 17inch winter 205/50 17 op jee 6j velg. Comfortverschil is minimaal met Eibach verlaging. Koersvastheid is met 18inch stukken beter.
Overigens vind ik wel dat bij 18inch verlaging hoort.

Zomerbanden zijn conti sportcontact 5 en die bevallen goed.
 

Luke

Forumguru
heb BBS SR 17inch velgen met de Michelin primacy banden. 225/65 als ik me niet vergis.
Comfortabel en toch mooi.
 

EdK

Forumguru
Tsja we reizen wel de hele wereld af om aan t strand te liggen in een één of ander oord
Maar ff naar Brussel is dan opeens weer ver weg...

En wat fiestaman al min of meer zegt, maak er een dagje uit van...brussel is zoooo mooi
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan