Hoe groot velgen op Skoda octavia 17 of 18?

leon-cupra

Forumguru
Met een 1.4 zou ik er ook zeker geen pilot sports onder gooien. Is redelijke overkill en de prijs van dergelijke band ... Daar slik je ook even van ;)
 

haggard

Senior Member
Ikzelf heb de Golus velgen met daarop de Falken Ziex ZE914 225/40 R18..... bevallen prima en zijn niet meteen de duurste... Hiervoor Michelins en Contis gehad, maar deze Falken bevallen mij veel beter... Stiller, betere wegligging, minder slijtage en ook nog goedkoper...
 

Jewepe

Forumguru
Ik heb nu het tweede setje Hankook Ventus Prime 2 K115 onder mijn Superb S2 zitten en die bevallen mij, als redelijke rustig rijdende huisvader, prima. Tractie bij droge weg is (meer dan) prima, bij natte weg ruimschoots voldoende. Levensduur ook prima. Vorige setje heeft het bijna 70.000 km uitgehouden. Stuurt vrij "scherp" en is heerlijk stil. Eén puntje van kritiek: de schouder van de band is redelijk stug, dus korte oneffenheden worden bij langzaam rijden (b.v. 30 KM/h in een woonwijk over klinkerwegen) merkbaar doorgegeven. En ten slotte, niet onbelangrijk, ook nog kosteneffectief ....................... :-).
 

innocenti

Forumguru
Ikzelf heb de Golus velgen met daarop de Falken Ziex ZE914 225/40 R18..... bevallen prima en zijn niet meteen de duurste... Hiervoor Michelins en Contis gehad, maar deze Falken bevallen mij veel beter... Stiller, betere wegligging, minder slijtage en ook nog goedkoper...
Voor mij nooit geen Falken ziex banden meer. Ik heb de ze912 gehad. Eerste 5000km bevielen ze redelijk, daarna was de grip weg en heb ik ze met 7mm profiel weggegeven. En al helemaal niet vergelijkbaar met een Conti of Michelin band.
 

haggard

Senior Member
Voor mij nooit geen Falken ziex banden meer. Ik heb de ze912 gehad. Eerste 5000km bevielen ze redelijk, daarna was de grip weg en heb ik ze met 7mm profiel weggegeven. En al helemaal niet vergelijkbaar met een Conti of Michelin band.

Sorry hoor, maar je vergelijkt een oud type band met een nieuw ontwikkeld type... Je kunt een oud type Samsung lcd televisie ook niet vergelijken met een nieuw type led televisie... of ieder ander merk... ontwikkelingen staan nu éénmaal niet stil...

Ik heb ooit hoge verwachtingen van een Conti band gehad, maar deze waren na 1 zomer zo “opgedroogd” dat er scheuren in het rijvlak kwamen en er uit verschillende hoeken (garage en bandenboer) er op gewezen werd om er niet langer mee door te rijden ivm risico op klapband...

Elk merk heeft z’n goede en slechte types... maar dat betekent niet dat een bepaald merk per definitie slecht is... minderwaardig misschien, maar slecht? Nee...
 

innocenti

Forumguru
Sorry hoor, maar je vergelijkt een oud type band met een nieuw ontwikkeld type... Je kunt een oud type Samsung lcd televisie ook niet vergelijken met een nieuw type led televisie... of ieder ander merk... ontwikkelingen staan nu éénmaal niet stil...

Ik heb ooit hoge verwachtingen van een Conti band gehad, maar deze waren na 1 zomer zo “opgedroogd” dat er scheuren in het rijvlak kwamen en er uit verschillende hoeken (garage en bandenboer) er op gewezen werd om er niet langer mee door te rijden ivm risico op klapband...

Elk merk heeft z’n goede en slechte types... maar dat betekent niet dat een bepaald merk per definitie slecht is... minderwaardig misschien, maar slecht? Nee...
Dat ben ik met je eens. Maar ik waag me er niet meer aan. Ik heb liever een band die goed getest is in bijvoorbeeld de autobandentesten uit de Autoweek of de Autovisie.
 

haggard

Senior Member
En laat die nu net veel gesponsord worden door dat soort merken... “Wij van wc eend adviseren wc eend...” ;)
 

innocenti

Forumguru
En laat die nu net veel gesponsord worden door dat soort merken... “Wij van wc eend adviseren wc eend...” ;)
Ik denk dat Autovisie veel banden een kans geeft als ze voor de remtest slagen. Ik zal de test ns opzoeken en zien of de Falken banden de remtest overleeft hebben.
 

Joh@n

Forumguru
Met een 1.4 zou ik er ook zeker geen pilot sports onder gooien. Is redelijke overkill en de prijs van dergelijke band ... Daar slik je ook even van ;)
Toch moet ik zeggen dat ik de pilot sport 4 die ik nu onder mijn auto heb zitten ipv de premiumcontact 6 toch echt een fijne band is. Ook al heb ik maar een 1.6TDI, ze zijn lekker stil, veel grip en niet stuiterig, zelfs niet in 225/40/18. Ik betaal ze niet zelf, maar ze zijn in deze maat (imho) niet duur ivm andere banden van dezelfde kwaliteit.
 

dimi74

Banned
Gewoon kiezen voor de 18 inch velgen, toont zoveel mooier.
Weet niet of je hem nog wilt verlagen?
Rij zelf nu op 19 inch (nog onverlaagd ) en moet zeggen dat het nog goed te doen is qua comfort.
 
Ik kocht de O3 met 18 inch 225/40 Conti sportcontact 2. Deze waren met versterkt karkas en iedere hobbel in het wegdek was daarmee voelbaar. Daarbij waren de velgen gespoten door de vorige eigenaar in plaats van gepoedercoat.

Dus ik heb de boel verkocht en heb toen 17 inch velgen genomen (Skoda Erebus, oorspronkelijke accessoire voor de Yeti) met conti sport contact 5 banden. Merkte bij de eerste putdeksel meteen al verschil; veel minder stuiterig. Dus ik ben blij met 17 inch.

Heb overigens gewoon de standaard veren
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Toch moet ik zeggen dat ik de pilot sport 4 die ik nu onder mijn auto heb zitten ipv de premiumcontact 6 toch echt een fijne band is. Ook al heb ik maar een 1.6TDI, ze zijn lekker stil, veel grip en niet stuiterig, zelfs niet in 225/40/18. Ik betaal ze niet zelf, maar ze zijn in deze maat (imho) niet duur ivm andere banden van dezelfde kwaliteit.
ik bedoel de super sport of de 4S. Dat zijn andere types dan de "4". Is een "sportband" en merkelijk duurder.
 
ik heb de Vega 18 inch velgen met Michelin pilot sport 4 erop. alleen heb ik nog wielschroef en slot nodig iemand een idee welke ??
 

MaxN

Donateur
Slotbouten? Die kun je
online
bestellen of bij de dealer.

Heb je ook foto’s van de Vega’s onder de auto? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
 
Nee nog geen foto met auto. Mijn huidige michelin probeer ik dit jaar op te rijden. zodat er ergens rond november de winterbanden op de standaard skoda velgen erop komen. Gelukkig heb ik deze vega goedkoop in belgie nieuw gekocht en wacht ik tot komend jaar :)
 

Bijlagen

  • 20180515_134717.jpg
    20180515_134717.jpg
    1 MB · Weergaven: 79

SK_YR

Nieuw lid
Nee nog geen foto met auto. Mijn huidige michelin probeer ik dit jaar op te rijden. zodat er ergens rond november de winterbanden op de standaard skoda velgen erop komen. Gelukkig heb ik deze vega goedkoop in belgie nieuw gekocht en wacht ik tot komend jaar :)

Heb net de topic doorgelezen want zit ook te kijken voor winterbanden. Geen slecht idee om nieuwe winterbanden onder de orginele 17” te gooien en nieuwe 18” te kopen @Bjornricardo32 die vega’s zijn netjes! Had je ze nou nieuw incl banden bij de dealer gekocht? Kwanta kosta?
 

CharlesTucker

Forumguru
Naast een kwestie van smaak is het ook maar net wat je gewend bent. Ik vind het zelf eerlijk gezegd niet zo heel erg belangrijk, en onder mijn auto's zitten dus eigenlijk altijd de "standaard". Bij m'n vorige auto waren dat 15" velgen (O2 Elegance), bij de nieuwe zijn dat 17" velgen (Style Business). Dat verschil is voor mij al dusdanig groot dat blij ben dat ik niet (voor een fors extra bedrag) voor 18" gekozen heb. Het ziet wat mij betreft prima uit, en het rijdt ook prima (flink stugger dan de O2, maar in hoeverre dat aan de banden of aan het MQB onderstel ligt weet ik niet. Mevr. Tucker vond overigens op het eerste gezicht de 17" al "too much", toen ze de auto voor het eerst zag staan bij de dealer.

Wat banden betreft, deze keer voor Michelin CrossClimate+ gekozen, gezien het gemiddelde weer in Nederland en het feit dat we niet gaan wintersporten, maar wel van de winter door Duitsland en Oostenrijk naar Hongarije gaan. Volgens de testen een goede band, die alleen in sneeuw onderdoet voor echte winterbanden, maar in regen juist heel goed presteert. En aangezien het in Nederland ...
 
Bovenaan Onderaan